• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej!
undrar hur stor chans är det att en import från island får eksem?
när isåfall kommer det första sommaren? eller tar det ett tag?
hur länge eksem fri ska den ha varit här för att man ska veta att den aldrig får eksem?
mvh

Kommer inte ihåg hur många procents risk det är, men risken är betydligt större än om du köper en svenskfödd. Ofta får inte hästen eksem första sommaren, utan det dröjer. Man kan aldrig säga att "faran är över" för att hästen varit eksemfri ett visst antal år, den kan ALLTID få eksem.

Beroende på var i landet man bor, har jag hört siffror på att uppemot 50% av importerna får eksem förr eller senare.

Och dom 50% gäller islänningar eller? Vi har precis köpt ett shetlandssto från Holland som kommer hem på onsdag. Det är ju en del andra raser som får eksem också när dom importerats, nån som vet hur stor den chansen är? :confused:

Ja, jag syftade på islänningar. Vet ej hur det är med andra raser.

Ungefär hälften av islandsimporterna får någongång eksem, oftast bryter det ut tredje-fjärde sommaren. Men eksemet kan bryta ut "när som helst". Även svenskfödda islandshästar KAN få eksem. (Finns flera trådar om detta)
/Linda.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
677
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka