millen

Trådstartare
har en lite udda fråga, men jag kan inte sluta fundera, så jag frågar er islandshästfolk, om man har en islandshäst, och flyttar med den till usa, skulle den få eksem då? (iom att det är lite annorlunda klimat där)
som vissa får när man flyttar från island till sverige?
:)

Sv: eksem?

Flytt är alltid en omställning och visst finns det ökad risk för eksem men troligen inte mer än för motsvarande flytt inom Sverige.

Beror på hur hästen reagerar på omställningen det är ju trots allt en flytt

Att så många islandsfödda hästar får eksem när de lämnar ön är ju för att de är överkänsliga mot saliven från en knottart som inte finns där. Att flytta en häst från Sverige till USA skulle nog inte ge samma "insektsproblem" men en lång flytt är alltid stressande och skulle kunna framkalla ett eksem som ligger "latent".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
802
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
693
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod