eksem på shettis

toughcookie

Trådstartare
Har en shettis som gått på lösdrift i vinter. ungefär i januari började han tappa päls i nacken. Han är inte helt kal men väldigt korthårig under manen (har mkt man). Han tycker att det är skönt om man kliar honom där men kliar inte speciellt mkt själv.
Är det eksem han har fått? Han har aldrig haft det tidigare och självklart har jag kollat efter ohyra.......
En "islandsmänniska" var helt säker på eksem men jag tycker att det verkar konstigt att det kommer på vintern.

Sv: eksem på shettis

Han kan ha löss! det kan vara svårt att upptäcka. Kolla det först.

har kollat! Har sett löss förr så jag vet hur dom ser ut, dessutom har ingen av dom andra hästarna några problem........

Har liknande problem med min shettis. Han har vass "stubb" under manen (pälsen är så kort så det känns vasst). Dessutom har han kala fläckar nedanför manken, antagligen för att han har kliat. En vet var här och tittade och tyckte det var lite för mycket för att vara normalt och sa att jag kunde avlusa,han sa inget om eksem. Men eftersom det bara var en månad sen han fick en sån dos så anser jag att det inte beror på löss. Min har nästan slutat klia sig och de kala fläckarna börjar torka/flagna. Jag tror helt enkelt att det beror på pälsfällningen. Bara att vänta och se.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 654
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 413
Senast: Ramona
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka