Eksem nu ?

L

Lolloo_

Skulle behöva lite råd nu!
Stellan har aldrig haft större problem med eksem.
Han har haft lite lite på sommaren men då har det alltid hjälpt med eksemtäcke och mild duscholja .
Men nu när hösten har kommit har han börjat klia man och svans mycket :confused:
Jag smörjer med olja varje dag men det verkar inte hjälpa längre :(
Ska jag behöva ta på eksemtäcket igen eller har ni nåt annat råd?
Vill inte att han ska klia av sig sin tjocka man!
Tacksam för svar !

Sv: Eksem nu ?

Om du bor i Kalmar, lär du få ha på täcket ca 4-6 veckor till, beroende på när vintern tänker göra sitt riktiga intåg. Svidknott är ena luriga rackare, de hålls tills det är nästan nollgradigt, fastän det sägs att de försvinner vid under tio plus.

Som flera andra redan sagt: Det kan fortfarande finnas knott!

Men en annan sak som eksempållar kan råka ut för är svampangrepp och andra sekundärinfektioner på de områden där de på sommaren har exem. Detta särskilt om huden är instängd och/eller blöt så att det blir bra grogrund för svamp och bakterier. Så om klian inte ger sig när knotten försvunnit, ta ut veterinär som kollar om pållen har andra hudinfektioner!

Ja, bor du söderut får du ha täcket till det blir frost och kallt.

Hästen mår ju dåligt pga den angrips av insekter nu.

Okey!
Ägaren innan tog av täcket vid den här tiden och det funkade bra men det är väl mer knott denna sommaren eller nåt! :S
Men tack så jätte mycket för alla svar! Jag får slänga på han täcket igen!

Jag trodde också att knotten var borta för i år. Men min häst kliar sig nå´t så vansinnigt nu. Värre än i somras. Men lägga på eksemtäcket nu med den pälsen och värmen, NEJ TACK!!! sa min häst, böjde undan halsen när jag kom med täcket, och smet ut ur stallet häromkvällen.:angel::rofl:
Hon är urless på täcket så här års. Men det har blåst och regnat några dagar med frostnätter därimellan så jag hoppas att knotten ger sig nu.

Jag upplever att lätt frost inte hjälper, det måste till en -5 eller kallare för att de små eländena ska försvinna. Vi har haft REJÄLT med knott denna höst, men jag är mera irriterad än hästarna.

Haha ja Stellan verkade inte heller fullt lycklig över täcket idag ^^

Nu har jag köpt Linfröolja som jag har hört ska vara bra för eksemen.
Men Stellan blir lös i magen av denna oljan. Hur ska jag göra? Hans eksem har blivit lite bättre sen jag började med oljan men som sagt han har blivit lös i magen :( Något tips ? Tack!

Börja försiktigt med knappt 1 msk. Öka lite i taget under ca 2 veckor. Det kan ta lite tid innan magen vänjer sig. Jag ger nu vintertid ca ½ dl/dag. Ökar lite till våren och ger ca 1 dl/dag på sommaren.
Ger du hösilage eller torrt hö? Är det mycket blött hösilage kan det också bidraga till lös mage så här i början av säsongen. Kombinationen blött hösilage + oljan kan ju i så fall ställa till det. Vänta ett tag i så fall med oljan tills magen är i ordning och börja om lite försiktigt med oljan. Det är mitt råd. Andra kanske har något mer tips att ge.

Nu ger jag han ungefär en matsked ! Men ändå lite lös i magen =/ Han får torrt hö. Men jag ska nog lägga av med oljan och börja om på nytt! Om ingen annan kommer med nåt annat. Men tack för tipset :)

Jag måste rekomendera HORSOL!!!!!
Finns att köpa på apoteket, det är en lösning som man droppar i manen och svansen. Inget kladdande med salvor mer! :banana:
Det är ganska dyrt men värt varenda öre!!!! Har själv problem med min shettis, men med dessa droppar är han så gott som fri.

Köpte det första gången i en islandshäst butik, och de använder det med gott resultat på islänningar.
Prova får ni se!!!

Jag måste rekomendera HORSOL!!!!!
Finns att köpa på apoteket, det är en lösning som man droppar i manen och svansen. Inget kladdande med salvor mer! :banana:
Det är ganska dyrt men värt varenda öre!!!! Har själv problem med min shettis, men med dessa droppar är han så gott som fri.

Köpte det första gången i en islandshäst butik, och de använder det med gott resultat på islänningar.
Prova får ni se!!!

Fungerade inte på min eksemhäst. Allt passar inte alla.

*kl*
Är det någon här som använder ökozon?
När börjar ni med ökozon på våren?
Ska testa om det funkar på mina hästar men vet inte vid vilken tid man ska börja behandla och ge dom i maten?:confused:
Brukar ni köpa en storförpackning eller en mellanförpackning?
Hur länge räcker det?

på med täcket fort som attan! Och smörj med mängder av helosan och aloevera. Funkar för min som kör igång med kliet på höstkanten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka