eksem/mugg/rasp och betfor

galoppirruette

Trådstartare
Har någonstans i mitt huvud något som säger mig att de hästar som är känsliga, har problem med ovanstående inte bör äta betfor.
Eller dessa hästar med dessa problem blivit bättre då de slutat äta betfor...

Har jag rätt eller har jag fel?!

Sv: eksem/mugg/rasp och betfor

Var på foderkurs för ett tag sen, och i mina anteckningar står:
Betfor är som godis för microorganismer. Ger inte lika mycket mjölksyra...
I samma omgång står att sojaprotein är svårsmält.
Hudproblem ofta orsakas av grovtarmsstörning. Mag-tarmpreparat kan ofta hjälpa.

Tycker oxå det du säger låter intressant. Kan det vara så att betforen gör att magen blir lite för glad? Detta ger störningar i tarmen? Alltså att tarmen inte hinner ställa om sig? Kanske?

Är även jag nyfiken på svar på din fråga... :)

Jag provade på min gamla häst, att utesluta så mycket melass ur fodret som möjligt.
Ja, hon blev tydligt bättre. Provade sen ge Fibergi, eller något liknande med ganska mycket melass, och raspen blev genast mycket värre.

Min nuvarande har också rasp och dessutom mugg, den försvann sedan han slutade äta kraftfoder nu i vår. Vet dock inte om det var ett sammanträffande så att raspen försvann av annat.

Betfor är bra för hästens tarmar eftersom det innehåller nyttiga fibrer. Om man är rädd för tarmstörningar så är betfor ett bra foder. Det verkar som en del hästar reagerar på melassen däremot. det är ngt man har tillsatt till betfor. Den försvinner när man häller av vattnet.

Min häst sprutar ut skit om han äter betfor... Förmodligen är det sockret som är boven. Nu ger jag så lite "sockerfoder" jag bara kan

Jag har en vän vars häst har rasp som får betfor.
Jag är nästan tvärsäker att det (har hört/läst) på något vis skulle vara/bli bättre att INTE ge betfor.. (sockerfoder)

Någon fler som har vetskap?

Betmassan som betfor består av innehåller fibrer. Det är inte samma sak som socker. Fibrer är långa kolhydratmolekyler som hästen inte kan spjälka på egen hand. De bryts ner i grovtarmen till fettsyror och tas sedan upp i blodet. Socker däremot är korta kolhydrater som kan tas upp tidigt i systemet. Det är alltså inte alls samma sak. Om du inte tror mig så kan du låna en bok om utfodring av hästar.

Däremot så har man tillsatt melass till betfor. En del hästar reagerar på melassen. Den innehåller socker. Den är vattenlöslig så den går att skölja bort.

men själva betfibrerna är alltså bra för tarmarna.

Jag vet att själva betfibern kan vara nyttig för oroliga magar. Har ju skrivit socker i parentes... Så jag tror dig!

men jag är nyfiken på att få veta om det finns fler som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av det

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 680
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025