Eksem/linfröolja/ hela linfrön?

Tussilago

Trådstartare
Har letat, men inte fått nåt svar..
Har en Exsemhäst, och har ju hört att linfröoljan är mkt bra och kan hjälpa till att få dem att må bättre.
Men tanken är om hela linfrön kan ge samma effekt, eller om de inte kan tillgodose sig det nyttiga på samma sätt som i olja? Snälla, kom med kloka svar..

Sv: Eksem/linfröolja/ hela linfrön?

Nu får ni andra rätta mig om jag har fel, men oljan är bättre än frön. Den innehåller en annan sammansättning som gör att tarmen blir "lugn". Även en massa olika omega3. Det sägs ju att om magen är bra så kan de stå emot eksemet bättre. Stress och hastiga foderbyten kan få eksemet att bryta ut.

Jag har använt linfröolja till min eksem häst i snart ett år och hon är jättefin i pälsen. Hon har aldrig varit så fin med eksemet heller. I somras fick hon behålla nästan all manen. Endast en bit på ca 10 cm är bortkliat. Jag ger också ett speciellt kraftfoder som ska vara bra till hästar med hudproblem. Så jag är ju inte säker på att det endast är oljans förtjänst.
Hon går ute dygnet runt hela sommaren med eksemtäcke på. Utan det skulle det inte gå. Det är jätteviktigt med täcke. Vindskydd finns där hon kan gå in när knotten är som värst. Jag smörjer med Nylanderkräm runt juvret vid behov och sprayar hela hästen med citronellaoljablandning varje dag. Även täcket.
Min vet. kan inte se att det är en eksemhäst. Då blir man stolt.:banana:

Ger du hela linfrön måste du koka dem, och när du kokar dem förstörs delar av oljan i fröna.

Så därför är det bättre att ge ren olja eftersom omega fetterna är värme och ljus känsliga. Kallpressad ska det vara dock!

Räcker det om man bara ger dem Omega3 kapslar då?Eller är linfröoljan bättre?

Framför allt blir det väl betydligt mer ekonomi i att ge olja och inte kapslar.
Jag ger 244 kronor för 10 liter linfröolja.

Immer

tack... tyvärr kan jag inte beställa från sverige... åland har sånna underliga skattegränser så det bli dubbel moms o andra roligheter... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 874
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat