Eksem eller inte?

S

Saga_

Ja, jag har lite funderingar om mitt sto Saga började utveckla eksem i somras eller om det bara var vanlig sommarklåda.

I april så "tappade" hon manen lite. Hårstråna lossnade kan man säga ungefär som när man kan dra lösa hårstrån på sig själv efter man duschat.

här är en dålig bild på detta
P4290003.jpg

såhär såg hon ut när all man fanns..
P2150030.jpg

sedan tappade hon succesivt mer och mer men den blev inte direkt tunnare utan bara kortare..

I augusti såg hon ut såhär

P8140072.jpg

som ni kan se så har hon skrubbat av lite men det tycker jag inte är direkt anmärkningsvärt mycket. Många andra hästar jag mött som ej har eksem kliar av bra mycket mer.

Nu undrar jag om detta kan ha varit lindrig eksem eller bara lite sommarklåda? har tänkt behandla henne som eksemhäst och skaffa eksemtäcke istället för vanliga flugtäcket jag har till henne nu.Manen växer för fullt nu och är nästan ute till sin fulla längd som den var förra vintern. Jag tycker det var så konstigt att hårstråna liksom trillade av i våras. Eller fäller dom av manen också när de fäller vinterpäls?:confused:

vad tror ni? eksem eller inte?

/Saga_

Sv: Eksem eller inte?

Jag skulle defenetivt hålla ett öga på det där, min eksem häst kliar av sig mindre man än vad din häst har gjort. Han kliar sig inte alls om han sköter om det hela.

okej som jag misstänkte då :(

Då ska jag införskaffa ett eksemtäcke omedelbart bums och försöka förebygga, och hoppas det inte utvecklar sig i sommar.

Är manen verkligen avskrubbad något?? Manen blir ju oftast lite tovig (mer eller mindre) när hästen kliat manen. Tycker inte jag ser det på bilden. Men, det kan ju synnas på andra sidan?
Mjällar hästen i mankammen?

Har hästen något av detta så tycker jag också att du ska använda ett exemtäcke på hästen :). För att inte förvärra exemen.

Men har hästen inte "mjäll" och är inte heller tovig i manen/svansen, så borde det väl inte vara exem...

Ja, som du kan se på sista bilden är manen lite avskrubbad.

Jag kan inte minnas att jag lagt märke till att hon mjällat. Och hon har inte direkt kliat sig heller. Någon gång kunde jag komma på henne med att stå och klia mot ett träd men det gjorde ju fjordingen också om inte mer.

Jag tycker det är jättesvårt att veta, men jag tar nog det säkra före det osäkra och behandlar henne som en eksemhäst:smirk:

man bör nog tänka på att ju mer man "skyddar" med eksemtäcke destå känsligare blir de med.
det bästa är att försöka hålla alla insketer borta på andra sätt i första hand för då utvecklar hästen ett skydd naturligt.
MEN har de eksem går såklart inte detta, eksem är ju en allergisk reaktion mot knott/sol och då kliar o kliar o kliar det.
om hästen bara tycker knotten är irriterande så kliar den sig ibland inte frenetiskt.

min islandshäst började klia lite i sommras men inte alls så som din, jag e ju extremt nogrann så jag blev livrädd när han bara kliat pyttelite i manen så de bara va yttepytte tovat, ingenting som ramlade av eller så eller som syns.
men sen kliade han mest på halsen och på korset verkade det som och då kom manen och svansen ivägen så att säga.

men jag smörje på massa medel, switch och massa annat jättenoga varje dag.

det var oxå extremt extremt mkt knott där han stod så i år hoppas jag det blir bättre då jag flyttat.

men jag köpte ett flugtäcke för jag ville inte att han skulle plågas.
med täcket kliade han sig aldrig vilket eksemhästar ofast gör i trädhagar därför brukar man få ha dem på trädlöst.

för har de väl börjat klia kan de inte sluta.

men jag tror inte min häst fick eksem, han är dessutom svenskfödd med svenskfödda föräldrar.
men vi får se till nästa sommar

jag kommer inte sätta på täcket tidigt(vilket man ska göra med riktigt ekesemhästar så de inte börjar klia)
men jag vill inte att han skall bli för känslig och alltid vara tvugen att ha flugtäcke.

eksemtäcke är helt onödigt för min häst, flugtäcke med hals utan huva var perfekt för honom, då var det endå öppet under magen så han inte blev helt skyddad för knotten utan slapp dem bara i manen och korset + svansen.
han tyckte jättemkt om sitt flugtäcke.

men jag har haft honom 2 sommrar innan det helt utan tecken på klining så vi får se.

ett annat tips är att ha hästen i en öppen hage där det blåser lite och där det inte är så mkt kärr och sånt för knott att födas i.

och speciellt förra sommaren så va de nog många hästar som fick eksem mkt pga att det var så mkt regn och fuktigt då trivs knotten extremt bra.

kliade hon sig med flygtäcket med eller?

tänk på att om flugtäcket är lite strävt så kan flugtäcket skava bort manen endel. fast de inte kliar alltså.

Var hästen svullen, skorvig och vågig i mankammen?
Min ena häst har svår eksem om man inte täckar dygent runt och sprayar och smörjer. Men hon brukar inte tappa så mycket man. Endast en fläck uppe vid nacken.
Den andra är eksemfri ännu, peppar peppar, hon är också islandsimport och har varit här tre somrar utan problem. Men jag sköter henne likadant som den andra. Täcke och spray men inga salvor.

Men jag skulle absolut sätta på ett eksemtäcke om vore dig. Hantera hästen som om den har eksem. Men var kanske lite försiktig med smörjor om den inte visar någon klåda och svullnad. Spraya med myggmedel och eventuellt switch. Tvätta gärna man och svans sommartid med vanlig grönsåpa och skölj med äppelcidervinäger. Det lindrar klådan och har en sammandragande verkan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Kropp & Själ Är det någon här som vill berätta om det? Jag antar att nån här har det, eftersom det inte är så ovanligt... Egentligen sökte jag för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: morgaine
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 557
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24