Eksem avel

killikill

Trådstartare
Läste en blogg där det var en som kommenterat att hon avlar på en eksemhäst.

Hon svarade med: "Jag har dock redan gått igenom det förr. Mitt sto är en import och har alltså eksem för att hon föddes i ett annat land och har inte byggt upp ett försvar för alla kryp som finns här uppe. Hennes avkommor bygger upp ett naturligt försvar redan som små. Att kunna ge en häst ett föl är kanske det finaste man kan göra mot den då det egentligen är hela driften för livet. Jag håller med, det är många val människan gör som man inte kan förstå ;)"
Denna är imp. från Irland, okänd härstamning.

Har ingen koll själv därför jag frågar. Är det vanligt med eksem på importer för att dom inte är van flygfäna vi har?

Sv: Eksem avel

Det är nog rasberoende hur vanligt det är med eksem, men miljöombyten är vanlig utlösande orsak precis som stress av andra orsaker.

Jag tycker att det är oseriöst att avla på en häst som man vet har eksem. Eksem finns med på jordbruksverkets lista över defekter som man inte bör avla vidare på.
Dock är det inte helt ovanligt att man resonerar så som i ditt citat.
Jag är mer insatt i islandshästar, och där är det stor skillnad på frekvensen av eksem.
Hos islandsfödda hästar som importerats till sverige är det 50-70% (en del säger ännu högre siffror) som får eksem. Av de svenskfödda är det väl ca 5%. Så visst spelar importen roll!

En del personer hävdar att det är OK att avla på ett islandsfött eksemsto men inte på ett svenskfött. Islandshingstar som får eksem, måste tas ur avel.

Dålig vävnadskvalitet och disposition för defekter är inte sällan ärftligt betingaden själv utan också för den avkomma den producerat. En häst som inte håller för ordinära prestationer eller normal användning är därför direkt olämplig som avelsdjur - det må gälla sto som hingst.
"Ärftliga anlag för sjukliga defekter får inte foras vidare"
Proff. Gösta Bengtsson

Finns gott om dåliga hästar, det behövs ingen fler.
Leaf

Läste en blogg där det var en som kommenterat att hon avlar på en eksemhäst.

Hon svarade med: "Jag har dock redan gått igenom det förr. Mitt sto är en import och har alltså eksem för att hon föddes i ett annat land och har inte byggt upp ett försvar för alla kryp som finns här uppe. Hennes avkommor bygger upp ett naturligt försvar redan som små. Att kunna ge en häst ett föl är kanske det finaste man kan göra mot den då det egentligen är hela driften för livet. Jag håller med, det är många val människan gör som man inte kan förstå ;)"
Denna är imp. från Irland, okänd härstamning.

Har ingen koll själv därför jag frågar. Är det vanligt med eksem på importer för att dom inte är van flygfäna vi har?

Min shettis mamma är från Holland och hon har eksem. Det har min shettis också som är född i Sverige. Så avla INTE på eksemhästar, stor ärftlighet!!!

Att ett stod avkomma har fått eksem är inte ett bevis på stor ärftlighet.

Men hur som helst så bör man låta bli att avla på defekta hästar!

Vore intressant att veta hur hon vet att hästen inte hade eksem på Irland..

Ang islandshästar så är arvbarheten 33%, hög arvbarhet.
Sto med eksem, både svenskfött och import: 17% av avkommorna får eksem.
Sto utan eksem får 6% avkomma med eksem.

Hingst med eksem tas ur aveln här i Sverige men är tillåten i övriga länder. I Sverige är det allmänt ok att avla på importer med eksem men ej på svenskfödda.

I Sverige är det allmänt ok att avla på importer med eksem men ej på svenskfödda.

Bra med siffror!

Fast jag tycker att det är märkligt att det ska vara "allmänt OK" att avla på importer med eksem, med tanke på Jordbruksverkets lista.
Och med tanke på den höga nedärvningen som du skriver om.

Dags att försöka ändra attityden hos islandsuppfödarna, tycker jag. Särskilt som du beskriver att nedärvningen är lika stor för eksem oavsett om det är ett importsto eller ett svenskfött sto.

Jag har ett sto som var nydräktigt när jag köpte henne. Hon utvecklade eksem den sommaren - åtminstone är det ingen som beskrivit att hon haft eksem tidigare. Hon var manskavd när jag hämtade henne, och inte blev det bättre av att jag bor i ett knott-hål. Hon klarar sig dock med enbart täcke, behöver inte smörja med något alls så det är ju rätt OK.

Avkomman är hittills helt eksemfri, men jag kanske borde tänka om och täcka henne också, utifrån 17% risk. Det är ju inte helt negligerbart, menar jag.

Hingst med eksem tas ur aveln här i Sverige men är tillåten i övriga länder. I Sverige är det allmänt ok att avla på importer med eksem men ej på svenskfödda.

Jag förstår inte siffrorna. Först säger du att 1 av 3 avkommor får eksem sedan mindre än 1 av 5 hos de individer där det är störst risk. Hur går det ihop?

Är CEM förkortning av eksem prov?
läs under balk 4.7 att alla import ställs under samma svensk avels krav, dock direkt Island import slipper CEM test?
Nyficken.

Tråden ska vara under Avel.

I Sverige är det allmänt ok att avla på importer med eksem men ej på svenskfödda.

Ok för vem? Jo inom islandskretsar tycker man det är ok, ser man till defektlistan så ska även dessa ston ur aveln då dispositionen alltid kommer att finnas där även om det inte är direkt nedärvbart.

Ok för vem? Jo inom islandskretsar tycker man det är ok, ser man till defektlistan så ska även dessa ston ur aveln då dispositionen alltid kommer att finnas där även om det inte är direkt nedärvbart.

heller ett par skavänker på sto än ett pissa mara till mor:rage:

Och vill man sticka ner huvet riktigt i sanden så har dom inte eksem , dom bara kliar sig :banghead:

Har de ändrat sig igen då? Det har ju varit ok att använda hingstar med eksem om hingstägare berättat det för stoägaren, och att det står upptaget på hingsten att den har eksem.:crazy:

Är CEM förkortning av eksem prov?
läs under balk 4.7 att alla import ställs under samma svensk avels krav, dock direkt Island import slipper CEM test?
Nyficken.

Tråden ska vara under Avel.

Nej CEM är typ en könssjukdom (smittsam livmoderinflammation) som alla avelshingstar som skall gå på semin testas för, antagligen är väl island helt fritt från detta därav är de undantagna från de reglerna.
Här kan du läsa mer om CEM http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Has...ritis-smittsam-livmoderinflammation-hos-hast/

Nej CEM är typ en könssjukdom (smittsam livmoderinflammation) som alla avelshingstar som skall gå på semin testas för, antagligen är väl island helt fritt från detta därav är de undantagna från de reglerna.
Här kan du läsa mer om CEM http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Has...ritis-smittsam-livmoderinflammation-hos-hast/

OK!
Då förstå jag inte det här med eksem och Island import avel dom prata om :confused:
Läs lite gran i svensk Islandhästföräning och se ingen dispens för eksem hästar.

Och vill man sticka ner huvet riktigt i sanden så har dom inte eksem , dom bara kliar sig :banghead:
Ja eller hur..?:banghead::banghead:
Och samma människor gnäller säkert över ett myggbett men om hästen kliar sig blodig och hårlös så är det bara gulligt att märren får ett föl som kan klia tebaks lite under juvret...:wtf:

Vissa eksemhästar går bota el symtombehandla långsiktigt,men ibland avlas det på fel märrar.
Vet en stackars märr som hade svår eksem, obotlig spatt och fång.
Märren betäcktes trots att veterinär ville avliva.
Jag orkade aldrig höra om det blev nåt föl..:arghh:

Antar att det är din häst tråden handlar om.

Hur vet du om hästen inte hade eksem på Irland när du bara följt den sen den kom till Sverige? Att en avkomma inte fått eksem innebär inte att nästa inte får det... Nu kommer jag inte direkt ihåg hur pass mkt insekter det var på Irland när jag jobbade där, men nog fanns dom...

Enligt jv så räknas Allergiska eksem/ sommareksem som ärftligt, om än med multifaktoriell nedärvning.

Har de ändrat sig igen då? Det har ju varit ok att använda hingstar med eksem om hingstägare berättat det för stoägaren, och att det står upptaget på hingsten att den har eksem.:crazy:

Hm. Skrev av vad jag hörde sist i våras ang eksemforskningen och vad som sades då. Det var mycket så min egna åsikt kan ha smitit emellan. Du får kolla vad som eg gäller. En hingst togs ju tillbaka pga det för några år sedan så du har rätt.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 708
Senast: Blossi
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 657
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka