Eksem avel

Sv: Eksem avel

Jag förstår inte siffrorna. Först säger du att 1 av 3 avkommor får eksem sedan mindre än 1 av 5 hos de individer där det är störst risk. Hur går det ihop?

Det är inte mina siffror jag redovisar utan senaste forskningen. Vad är det du inte förstår??

Arvbarheten är 33%.

Ston med eksem ger 17% eksemavkomma o däri räknas både svfödda samt imp.

Ston utan eksem ger 6% eksemavkomma.

Hur det är med hingstarna framgår inte i dessa siffror eftersom de inte är offentliga.

Den gen som ger eksem är under forskning. Kanske har vi en lösning 10 år framåt? Forskningen är kostsam och det är svårt få fram pengar till det.

Med em76's länk blev det lite tydligare

Med tanke på att det är en allergisk reaktion och att vi människor bara utvecklar fler och mer allergier utan att man vet varför, och där satsar man verkligen pengar, så är det nog ingen helt lätt nöt.

Jag vet att de jobbar med genanalys, men är skeptisk till att man kommer att hitta en specifik gen som kan selekteras bort med avel. Men om man gör det tror jag att det kan vara en avgörande upptäckt för all forskning inom allergi.

Jag förstår inte heller hur du får en arvbarhet på 33% att gå ihop med 17%?

För att arvbarheten =33%. , men siffran sjunker eftersom den inbegriper även de ston som fått exem för att de inte tål våra insekter. Deras arvbarhet är ju lägre än 33%. De hade ju förmodligen varit friska om de stannat i sitt födelseland.
Medeltalet för båda grupperna exemston är alltså 17%.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 708
Senast: Blossi
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 657
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka