Tyvärr kan ändå ditt sto ha en förhöjd risk ge en avkomma med eksem. Jag skulle inte heller avla på eksemsto. Det är sånt helvete för hästarna om det är svårare graden av eksem.
Det krävs som Boj så fint beskrivit en predisposition. Sen kan det vara så att fyra hästar med exakt samma predisposition, så en av fyra får en luftvägsinfektion som liten som tillfälligt sätter ner immunförsvaret. Samtidigt som knotten kommer. Det kan räcka för att grundförutsättningen för eksem (predispositionen) ska få en chans. Och så bryter eksemet ut.
Hade den inte fått den där infektionen hade den inte utvecklat eksem då, hade den stått nånstans med mindre insekter hade den inte fått eksem ändå. Osv.
Mer än en "eksemfri" häst har utvecklat eksem vid flytt. Flytt är alltid en stress, och den stressen plus ett annat insektstryck kan vara allt som krävs för att eksem ska bryta ut hos en predisponerad häst. Utan predispositionen kan man stressa dem "sönder och samman" och ställa dem i knottparadiset utan att det blir eksem av det.
Så i ett fall där hästen visat sig ha eksem och man VET att den har predispositionen skulle jag aldrig chansa på att den nedärver den och avkomman får eksem. Det finns nog med eksemhästar ändå, de som likt din synbart "bara fått" eksem utan att föräldrarna har känt eksem. (Min med eksem var sådan, mammans mor kliade liiiite men det var allt. Han fick eksem här. Trots att ingen annan här fått det. Men de som inte fått det har inte haft predispositionen helt enkelt..)