Ekonomismart med egen häst!

Sv: Ekonomismart med egen häst!

Göra en ordentlig foderstat med analyserat foder såklart för att ta reda på vad ens häst verkligen behöver äta (snarare vad den INTE behöver äta).

Min häst äter upp de mesta pengarna men jag har insett att jag har ju givit honom såå mycket mat mer än han egentligen behöver.
Nu pratar vi knappast att svälta häst men faktiskt, min häst klarar sig på höet med den ridningen vi sysslar med idag.

Han får lite när dom andra får "bara för att" men han måste inte äta dyrt kraftfoder i den mängd jag hade fått för mig. Och definitivt inga dyra tillsattser som massa burkar dessutom tar plats på foderhyllorna ;)

Stora hagar med mycket bete (även på höst och vinter) gör att min hökostnad har minskat ordentligt. Han äter knappt något när han kommer in och är jättefin i hullet.

Jag pluggar. Har två hästar.
Min mamma och pappa betalar så gott som allt förutom viss utrustning till dom. Har senaste skoomgången lagt ut 350 kr ur min egen kassa för att betala hovis. Har eget stall hemma med två boxplatser, så har jag ena hästen med mig på skolan där jag har en stallplats som kostar 600 kr/mån kallhyra.
Jag bor väldigt billigt där skolan ligger, jag och min syster delar på en stuga som kostar 2000 kr/mån och sen betalar vi elen. Jag får hela studiebidraget, måste ha den eftersom jag bor såpass långt hemifrån.

Men det man kan göra är att köpa allt hö för säsongen på en och samma gång så man slipper åka flera gånger eller betaqla frakt flera gånger.
Köp spån direkt från sågen, här kostar det 10 kr säcken. Då packar man själv.
Som någon annan sa, köp vintertäcken på våren när dom är på rea.

Hej!
Jag vill veta alla era bästa ekonomi knep för egen häst!
Vad är hemligheten för er som tjänar så att ni egentligen inte skulle haft råd med en häst, men ändå lyckas?
ALLA BRA KNEP! :) hur man kan dra ner på olika kostnader? hur har ni gjort?

ja ni fattar ! :)

Jag har eg råd att ha häst, men vissa månader kan det bli lite tajt. Har t ex jobb jag måste pendla till, och inga bussförbindelser finns, så tyvärr är det en utgift jag inte kan göra så mkt mindre.
Men iaf, så här har jag gjort:

*Kollektivstall, mkt billigare, och det passar mej perfa, då jag har mkt olika arbetstider, och kan ta många olika pass i stallet.
*Inte för långt till stallet
*Letat reda på hö, som jag köper i ett större parti, då det blir billigare så.
*Sett över utgifterna i hemmet för övrigt. Vad kostar saker och ting? Billigaste maten? Köper alltid en "hel ko" lr en "hel gris", osv osv.
*Skoningen ligger bra, i närheten av löning.
*Sparar undan ngra kronor varje månad, enbart för hästkostnader, t ex veterinärvård osv.
*Sett över hästförsäkringen, vart får jag bäst skydd/hjälp, men samtidigt billigast?
* Nog för att jag är gaaalen i att shoppa prylar till kusen, men jag kan säga att jag nästan aldrig har köpt ngt till normalpris. Handlar alltid på rea, kan köpa förra årets täcken, osv osv. Byter mkt prylar också. T ex så bytte jag bort ett par nya benskydd som ej passade hästen, mot ett par fina chaps som jag var i behov av.
*Hämtar själv mitt strö. Antingen löst i släpkärra, lr så packar jag i sopsäckar. Bra mkt billigare att hämta, och lasta själv, än att köpa färdigpackat på affären. Visst blir man aningens svettig, men det är det absolut värt när man får mkt strö för lite pengar.
*Alla kvitton som är hästrelaterade sparas, och kollas igenom ofta. I slutet av varje år, ser jag exakt vad hästen kostat under året, och vad pengarna egentligen gått till.
*Handlar både vanliga kläder, och stallkläder på rea ganska ofta
*Använder inte mer smink än mascara, så där har jag inga direkta utgifter.

Alltså, egentligen gör jag nog mkt mera, men det är svårt o komma på nu. Jag får återkomma.

Jag har två islänningar, en 14 åring och en 1 åring. Jag betalar ALLT själv för dom och jag tog studenten i år och har inte jättehäftigt jobb precis. Förra månaden la jag ut ca 2400 kr sammanlagt och då är boende för mig och 14 åringen inräknat för vi var borta på tävling en hel helg. Men vi har eget stall och tar eget hö. Så det är inte så farligt :)

Det här var nyttig läsning för mig, Tack!

Jag studerar, och har för tillfället 2 hästar, ett sto och hennes föl.
Trots det så gör jag tvärtemot många andra som skrivit här, jag går ut i princip varje helg, köper kläder om jag känner för det, reser ibland. Åker bil till stallet i princip varje dag.
Däremot har jag mycket grejer till stoet sedan innan och jag väljer att inte lägga pengar på bla nya täcken varje år. Hästarna har det dom behöver men jag köper inte nytt försen det inte går att använda. Jag står i ett kollektivstall där halmen, höet kraftfodret och mineralerna ingår men sen får man hjälpa till med in/utsläpp och fodringar vilket jag tycker funkar bra och jag har en väldigt låg hyra.

Känns skönt att ha läst att alla inte är osminkade ridklädda nudelätande här på bukefalos!!
Nu ska jag fixa mina naglar! ;)

Känns skönt att ha läst att alla inte är osminkade ridklädda nudelätande här på bukefalos!!
Nu ska jag fixa mina naglar! ;)

Haha! Jag håller med totalt, bara för att man har häst ska man inte behöva se ut som en påse hö. Klart man ska gå till frisören, ha på sig fina kläder vardags och vara fräsh trots att man har häst!:p

Hej!
Jag vill veta alla era bästa ekonomi knep för egen häst!
Vad är hemligheten för er som tjänar så att ni egentligen inte skulle haft råd med en häst, men ändå lyckas?)
Jag blundar och hoppas på det bästa! :angel::rofl::D

Hugger knapp.
Jag sparar in en hel del varje månad på och:

*Min häst bor hemma på gården.
*Köper grovfoder i rundbalar då det är billigast.
*Gör eget strö till min häst då han står på strimlat tidningspapper(kostar mig inget och köpa tidningspapper får utav vänner och bekanta. Hämtar ibland på soptippen där det ligger klinikst rent i en container).
*Köper utrustning begagnat eller byter till mig begagnad utrustning.
*Har ett separat konto för min häst där jag sätter in 2000kr varje månad så dom pengarna går till honom.
*Lägger upp en månadsbudget för mig, hästen, aktiviteter och kläder mm. Efter allt det viktigaste är betalt och klart.

Jag tjänar i snitt 4000 kr i månaden (är timanställd). Detta ska räcka till:
1. Stallhyran 1500 kr, foder + spån ingår. tar en del ut och insläpp.
2. Hovslagare, 800 kr (måste ibland dra ut lite på tiden, tyr att hästen har bra hovkvalité). förra månaden blev det vaccination och avmaskning, kalaset kostade 900 kr :(
3. Träningar ca 1000 kr i månaden.
4. Försäkringar, fastighetskostnader ca 1000 kr.
5. Maten betalar inte jag, äter inte så mycket heller.
6. Bensinen betalar jag oftas inte heller.

Detta snålar jag på: Kläder -köper bara det jag måste ha. Prylar för övrigt, ja nästan allt faktiskt.

Sjävlklart vore det roligt att kunna köpa kläder och kunna festa varje helg. MEN. Det handlar om prioriteringar. Jag har inte råd att ha häst OCH köpa kläder varje månad. Och då väljer jag hästen. Sjävlklart skulle jag göra det om mammsen och pappsen sponsrade hästen, men så är inte fallet.

Jag har ju ingen egen häst men om jag skulle ha det så skulle jag försöka spara på pengarna ändå för oförutsägbara kostnader.

Men de här kan man tänka på:
- köp stallkläder till sej själv på secend hand. så som tröjor osv.
- köp bra grund grejer så som sadel och sånt. Har man en bra grundutrustning så kan man ha den länge m man sköter den väl.
- smörj sadel och träns ofta så de håller länge. För att inte kostnaden för putningsmedel ska bli så dyr så kan jag rekomendera rapssåpa som man köper på affären. De fungerar precis lika bra som läder shampo och balsam.
- Köp saker på rea och på annons/begagnat. Du kan käna mycket på det.
- Man behöver inte ha 20 olika träns och sånt. Om man tänker på ridskolehästar så har dom 1 sadel och ett träns och dom klarar sej fin fint. Eftersom de är väl anpassade saker dom har.
- Köp t.ex. om du behöver ett nytt vinter täcke så köp de på våren eftersom dom då säljer ut.
- köp inte märkes saker.
- känner du någon som säljer hö som du kanske kan få kompis-rabbat? eller någon som säljer billigt? köp därifrån då :)
- om du köper spånbalar t.ex. så köp många på en gång och åk inte och köp 1-2 åt gången då kommer resekostnaderna bli mycket dyrare.
- går något sönder, laga det så länge som det går. Går t.ex. fleece täcket sönder så kanske man kan laga det igenom att sy lite istället för att lägga ner 100 lappar på ett nytt.
- vet man med sej att man har en häst som gör sönder saker ofta. Så som hästar som har sönder grimmor rätt ofta så köp billiga saker då och fler änn ett dyrt som ändå kanske går sönder lika snabbt.
- istället för en dyr tränare så kanske du har en vänn som är duktigare änn dej och har kommit längre som kan ge dej tips och råd gratis. Man lär sej ofta mycket av att lyssna på vänner. Sen när den/dom har lärt dej de dom kan så kan man ta en tränare för då behöver inte tränaren ge en alla dom råden som kompisarna redan har gett en.

ridning är en dyr sport. men de är samtidigt bättre att va med hästar. man lär sej att ta ansvar, får en otroligt bra vänn och får träning.
De är därför bättre (anser jag) att man lägger pengarna på ridning änn att t.ex. röka/snusa/dricka upp pengarna.

Man kan köpa begagnat, täcken, sadlar, allt....Man behöver inte köpa dyrt färdigförpackat spån, utan kan hämta i lösvikt på sågen...och mocka noga..mina hästar är ute så mycket som möjligt, dels mår dom bättre och det går mindre spån..
Analysera höet, så vet du om du behöver ge kraftfoder eller ej...
Slipper du kraften blir det mycket billigare..
Laga täcken och impregnera själv. Jag brukar färga om schabrak, så ser det nytt o fint ut...Vara rädd om sina lädersaker och tvätta o smörja ofta..

Gud så tråkigt det låter när jag läser denna tråden, "jag sminkar mig inte, köper inga kläder, lever på billig mat jämt, går aldrig ut...osv...jag sminkar mig varje dag, älskar det, köper kläder varje vecka, äter normal"dyr" mat från ICA, går ut ibland när jag känner för det. Har ni aldrig privata kläder på er? Alltid ridkläder? Herregud....
o hästen har det bra!!!!

Jag sminkar mej då jag går ut, vilket är mycket sällan (finns inget intresse då man kan träffa kompisar annars också), något plagg kläder köper jag alltid vid besök i någon större butik, då kollas prislappen noga, ofta vår/sommarrea, man kan verkligen hitta fynd om man bara ger sej tid! En frisör i trakten har häst ock jag som utbildad sömmerska lappar/förbättrar hennes täcken i tid och otid samt syr önskad dyr utrustning/kläder billigare (t.ex. av fårskinn) mot en klippning eller dyl. Vid köp av nya saker/kläder/utrustning frågar jag mej tre gånger om det verkligen behövs, kommer det kanske/nej en gång ja då får det ofta vara. Skulle t.ex. kännas med ett nytt träns nu, men det gamla är i jättefint skick. Det sparas in en hel del och endå lever man lyx :)

Man kan köpa begagnat, täcken, sadlar, allt....Man behöver inte köpa dyrt färdigförpackat spån, utan kan hämta i lösvikt på sågen...och mocka noga..mina hästar är ute så mycket som möjligt, dels mår dom bättre och det går mindre spån..
Analysera höet, så vet du om du behöver ge kraftfoder eller ej...
Slipper du kraften blir det mycket billigare..
Laga täcken och impregnera själv. Jag brukar färga om schabrak, så ser det nytt o fint ut...Vara rädd om sina lädersaker och tvätta o smörja ofta..

Jag blev intresserad av dina täcken, med vad impregnerar du? Har själv försökt med dåliga resultat.

Jag kommer rätt billigt undan då jag har eget stall samt ett par boxar uthyrda. men en sak som är bra för att minska lite kostnader är att lära sig sy i läder själv. Det är alltid några kronor man sparar genom att kunna laga sånt som gått sönder.
Sen köper jag inte utrustning i tid och otid utan köper det hästen behöver. Det finns också mycket saker av billigare märken som håller en bra kvalitet. Man behöver inte alltid köpa dyrt.
Att ha tränare som kommer hem när det ska tränas är en stor fördel. Dels tar det ingen tid, men inga bensinkostnader heller.
Jag är den enda som har hästintresse i familjen och vill inte belasta familjens ekonomi alltför mycket med mitt intresse. Jag är inte ute på krogen, köper mycket sällan kläder tex. Jag tänkte faktiskt på det när jag pratade med ett par kompisar nyligen. De berättade hur mycket pengar de lägger ner på kläder, smink, accesoarer i månaden. Då insåg jag att det var mer än vad min häst kostar mig. Man får helt enkelt välja vad som är viktigt i livet och vara beredd att försaka vissa bitar om man inte har en tjock plånbok.

Intressant tråd ändå. Det är alltid välkommet med spartips för det är ingen billig hobby vi har.;)

Jag blev intresserad av dina täcken, med vad impregnerar du? Har själv försökt med dåliga resultat.

Herdins Imprenex, som blandas ut i vatten, och sprayas över med blomspruta, sen lägger man i torktumlaren för att det ska bli riktigt impregnerat.

Jag menade inte att låta som en "snobb" i denna tråden, mitt hästintresse är superstort och hade inte kunnat leva utan dom! Men mitt intresse för smink och naglar är också stort, så därför är jag sminkad varje dag, även i stallet, och naglarna är målade alltid. Hade jag inte tyckt smink o naglar var kul hade jag ju inte lagt ner min tid på det.
Men jag vill inte gå runt som en slashas i ridkläder dygnet runt bara för jag har häst, tycker det verkar ganska tråkigt, och ofräscht.vanliga kläder behöver inte vara dyra, men snälla byt om till dom från ridkläderna!! :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka