Ekonomismart med egen häst!

Sv: Ekonomismart med egen häst!

Att inte ha fler hästar än man klarar av. Många verkar tycka att det är "häftigt" att ha fler än en fast man står inackorderad. Många verkar tycka att bara för att man har egen gård kan man ha flera än man egentligen har tid och råd med.
Och nej, jag är inte avis på dom som har flera hästar, en räcker gott o väl för mig.

Duh! Precis det som står, du lägger till tråden som prenumeration och har den i din kontrollpanel så slipper du skriva, och alla andra läsa, meningslösa inlägg för att den ska hamna där.

Att inte ha fler hästar än man klarar av. Många verkar tycka att det är "häftigt" att ha fler än en fast man står inackorderad. Många verkar tycka att bara för att man har egen gård kan man ha flera än man egentligen har tid och råd med.
Och nej, jag är inte avis på dom som har flera hästar, en räcker gott o väl för mig.

Jag har haft fler hästar än vad jag haft råd med. Men det var bara tänkt att vara ett par veckor tills hästen (som var såld) åkte till nya ägaren och slutade med typ 9 månader! :crazy: Vad gör man inte av sentimentala skäl?

Då räknade jag med att enbart hästarna kostade ca 8000:-/månad. Trots snåleri.

Vi hade en hyra på 1000:-/mån.
Grovfodret beräknade vi skulle kosta 500:-/mån.

Vi la undan 2600:-/mån. Dvs 1100:- utöver hyra och grovfoder. Ger dock inte mycket kraft (lite havre, mineraler och b-vitamin vid behov). Strö kostar kanske 1-200:-/år eftersom att hästen går på lösdrift. I denna summa (1100) tror jag att det är 200 kr som jag beräknat ska gå till "oförutsädda" utgifter, sånt som är svårt att räkna på som tex. broddar. Hovslagaren kostade 750:-/6e vecka. Vaccination, ryggvet, tandläkare, försäkring etc. är inräknat också i denna summa.

Det enda som är utöver detta är egna stallkläder, ny sadel eller liknande. Vi har tom kunnat köpa nya täcken för budgetpengarna. Egna stallkläder köper jag sällan. Använder gamla toppar/tröjor som jag har hemma och har riktigt bra skor som hållt i flera år, samt rediga hela chaps som skyddar jeansen - som jag antingen köpt av bra kvalite eller ärvt av ngn som inte velat ha dem trots att de är hela. En riktigt bra vinterjacka har jag lagt pengar på också, håller också flera år.

Senast ändrad:

eget stall

Köper hösilage i storbal jätte billigt av kompis som är bonde och tar in.
Köper halm i balvagnar som vi hämtar själva. Betalar 200 per vagn.
Köper kraftfoder hos halmbonden till de som står på havre och hos foderhandlaren till de som inte står på havre.
Världensbästa hovslagare som dessutom är billig och lärt ut hur vi kan verka de som inte skos. Av fyra hästar skos två.

Jag röker.
Dricker nästan aldrig.
Sminkar mig sällan.
Går över gprdsplanen till stallet.
Jobbar hemifrån.
Just nu inga träningar eller tävlingar då hästen inte är i full gång men det kommer. Fast en släkting är A-tränare och kommer hitom ibland så snart skall vi npg träna.
Egen ridbana, åker sällan till ridhus.
Handlar finkläder på rea eller second hand.
Skall till Ullared på inköpsresa och handla hästgrejer snart.

Många bra tips i denna tråd! :) Mitt enda tillägg blir väl att man också kan klippa sig hos en frisör "under utbildning", sparar en hel del där samtidigt som frisöreleven får öva.Köpa så mkt som möjligt på rea, är de rea på strumpor/smink m.m. så köp upp ett LAGER! ;D sånt som går åt. Köp schampoo m.m. på de billigare butikerna. Finns massor att spara på!

Tja ! :D Här kommer lite tips på hur du kan ha häst något billigare !
*Skaffa kontakter- Känner själv folk som pressar hö och halm som man kan få billigare elr även gratis i mitt fall eftersom den ena är en nära släkting. Hovlagaren är han som hade min häst förut och så vidare
*Köpt begagnat/byt- Att köpa begagnat kan vara ett alternativ om du kollar sakerna så att de är hela och i bra skick. Ridklubbar brukar också ha "bytardagar" ibland där du kan byta saker som du inte har nån användning för mot det du behöver
*Välj billigt !- Du kanske får avstå från dyra kläder och andra saker som du egentligen kanske vill ha.
*Jobba extra- Skaffa sommarjobb elr om du redan har jobb så erbjud dej att jobba extra om du har tid

För min allmänekonomi, som då ger mer utrymme för hästarna:

Dricker inte
Röker inte
Handlar väldigt sällan kläder eller prylar till mig
Kör billig bil som jag eller min man kan reparera

Direkt hästrelaterat:

*Gör höanalys, sparar snabbt in massa pengar på att vet vad jag ger hästen och om det behöver kompletteras, istället för att chansa.
*Lägger lite mer på en riktigt bra hovslagare, blir dyrare i längden med följseffekter av dålig hovvård.
*Köper billigt strö av en bonde
*Eget hö
*Eget stall, så ingen hyra i den bemärkelsen, men däremot staketkostnader och annat.
*Sköter sakerna så att de håller länge
*Skippar rida för instruktör när jag inte har den marginalen, viktigare att lägga pengarna på tex en bra sadel till hästen... Som blivit mitt val i år.

*kl*

Jag röker/snusar/dricker inte
Tränar/tävlar inte (har unghäst som inte ens är sutten på)
Köper väldigt sällan kläder, och då på gekås
Men jag kör bil till stallet (2 mil), dock jobbar jag i samma stall 3 dagar per vecka så då hade jag fått åka där ändå. Har dock en liten billig bil där pappa sköter alla reparationer.

Har hästen gratis uppstallad inkl grovfoder och spån
Kraftfoder (snarare betfor..) använder jag väldigt lite av, så det blir ingen hög kostnad direkt
Min sambo sköter verkningen vid behov (han är bättre än samtliga hovslagare i området)
Försäkringen betalar jag årsvis

Har hamstrat utrustning länge nu (har haft annan häst innan och brukar göra fynd på rea och mässor) så jag har inte behov av någonting nytt i stort sett. Det skulle väl vara om jag saknar något i ponnyns storlek då förra hästen var betydligt större. Ser dock till att ha två av varje täckessort hemma, ifall ett skulle gå sönder så slipper jag åka iväg till närmsta öppna ridsportsbutik och köpa första bästa täcke - vilket kan bli dyrt.
Har t.ex. köpt en uppsättning täcken nu på senaste gekåsresan (300g vintertäcke 300kr, fleecefodrat regntäcke 300kr, fleecetäcke 150kr), där har jag även köpt grimmor, benskydd och bett i hennes storlek till betydligt billigare pris än i vanlig hästbutik - av erfarenhet vet jag att dessa saker håller samma standard som dyrare där man mest betalar för märket eller säsongsfärgen. Har även impregneringsspray att använda ifall något täcke skulle börja läcka (vilket hittills aldrig hänt). Lagar även täcken som går sönder.
Skor, brodd, tappskor m.m. slipper jag iom att hon går barfota

För min allmänekonomi:

Röker inte.
Dricker mycket, mycket sällan.
Tänker efter när jag handlar mat.
Köper bra katt och hundfoder som går åt i lägre takt.
Köper sällan kläder.
Sminkar mig mkt sällan.

*kl*

Kontakter
Prioriteringar
REA

Arrenderar ut marken = får hö tillbaka (ger hö i hönät varje natt i boxarna för att de inte ska söla runt med höet i spånet osv. och lägger bara ut hö i hagen 2 ggr per dag så att det verkligen äts upp och inte bara skitas ned. ville ha fri tillgång men det funkar inte, blir för mycket spill. (har dessutom för lättfödda hästar ;) ) De får sitt hö under tak med väggar och golv så kan inte ställa in en stor höhäck heller för då får hästarna inte plats. )

Kompis som tar in havre och korn och krossar = billigt kraftfoder
För käkade hästarna Hestekraft eller Krafft men bytte till havre, korn och betfor = MYCKET BILLIGARE
Stallet hemma = ingen hyra
Handlar sadel och träns begagnat och har inte bråttom, annars bara billigt "krafs" som en del kallar det. Är noggrann och tar hand om mina grejor då håller de fast det är billigt. Ridbyxor från börjes för 299 kr har hållt i 5 år. som stalltröjor/jackor använder jag de kläder som jag slutat använda "privat". Dvs gamla vinterjackor som är slitna får hamna ute bland stallkläderna. Noppiga tröjor eller som tappat formen går oxå ut i stallet.
Önskar mig hästgrejor i present - fick helskodda ridbyxor och hjälm sist när jag fyllde år. Ridoverall ett annat år, handskar varje år etc.
Handlar på rea, ex när har granngården har driver med "två shabrak till priset av ett".
Har inte onödigt mkt av något. Äger ett fleecefodrat regntäcke som passar bra nu på hösten och våren, till vintern lägger jag bara ett fleecetäcke under om det blir riktigt kallt. Har ett finare transporttäcke till och från träning men det kostade 299 kr.
Äger två shabrak som byts ut när de ramlar isär typ...
Tränar en gång varannan vecka. Som någon sade innan, det ska vara kvalitativt att träna. Och kör man varannan vecka så kan man träna hemma däremellan och få övningen att sitta tills nästa träning, så att man kan gå vidare med nästa övning.
En annan bra kontakt är en kompis som har snickeri och där får jag spån ibland !

Jag kan skriva ner lite om mina egna.
studerar.. så studiebidraget samt lite extrajobb blir vad som betalar min häst mat.

Bor hemma, vilket gör att jag sparar in en del.
Det jag SKA göra för min ekomoni är att sluta äta godis själv för det är sååå dyrt!

Ananrs så köper jag hö utav min far. Inte så mycket billiogare men vet vad jag köper, plus att jag kan betala av maten till sommaren när man har sommarjobb och har pengarna (snäll far och farbror).
Köper lager utav lucern av billigaste sorten!

Ger inte andra hästen mer än vad hon behöver.
Har även medryttare som betalar en liten summa (mest pga attj ag är rädd för att hoppa o pållen saknar de).

Så medryttare är ju en grej. Annars verkas bara den hästen som klarar sig utan skor medans den andra får skor runt om, fast nu i vinter bara fram.

Ett par hundralappar för mig där med.

Ganska luddigt inlägg :S Men jag har billig stallhyra, gång avstånd till stall och till ridhus! Underbara föräldrar som hjälper till om det verkligen krisar (vilket det inte ska göra nu förhoppningsvis! )

Genast efter att ha köpt häst slutade jag:

-festa
-köra bil i onödan
-köpa onödiga saker

Jag åt enbart den mat skolan hade (mat 3 gånger gratis om dagen) förutom någon brödskiva på kvällen och snålade med ALLT. Röker dessutom inte heller.

Sista året tvingades jag dock flytta ponnyn till skolans stall som var helpension då det kom så mycket extra skolarbeten (hade tidigare skött kvälls/helgstallet i tidigare stallet) och var tvungen till ta ett litet studielån.

Nu jobbar jag och har inget problem med ekonomin fast håller ändå kvar "traditionerna".:rofl:

Gud så tråkigt det låter när jag läser denna tråden, "jag sminkar mig inte, köper inga kläder, lever på billig mat jämt, går aldrig ut...osv...jag sminkar mig varje dag, älskar det, köper kläder varje vecka, äter normal"dyr" mat från ICA, går ut ibland när jag känner för det. Har ni aldrig privata kläder på er? Alltid ridkläder? Herregud....
o hästen har det bra!!!!

Jag blir också lite fundersam över det!
Väldigt många verkar vara inne på linjen att inget smink, dricka eller nya kläder prioriteras? Heller inget annat som kan intressera? tex resa/upplevelse/konserter etc?

Nu röker inte jag men jag både sminkar mig (oftast bara mascara visserligen med ändå), dricker ofta vin och köper nya kläder flera ggr/år.
Snålar inte direkt med maten utan köper det jag vill ha.

Däremot så gäller det att handla på rätt ställe... :idea:
Ica är överlag dyrare än Lidl, Willys och Citygross så jag håller mig till dessa ställen, mest Lidl, köper storpack med kött som jag delar i lagom portioner som jag fryser in etc.
Jag åker till Gekås 3-4ggr/år, där hamstar jag på nya kläder, nödvändiga hästgrejer och övriga förbrukningsvaror, sist så köpte jag säkert 10 toppar, 3-4 bhar, ett gäng trosor, säkert 10 par strumpor, lite tjockare tröjor + ett par tre byxor och detta betalade jag dryga 1000-lappen för.
Täckena på Gekås håller ungefär samma kvalitét som mina Horsewere täcken :crazy: åtminstone vad gäller hållbarhet och regntäthet.

Vad gäller hästarna så kan jag väl ärligt säga att jag nog inte har håll mig till de billigaste mest genomtänkta alternativen men det ska det bli ändring på nu :angel:
Men mina tips är, (även om jag inte följer dom själv ;) )
-Köpa högkvalitativt grovfoder = mindre kraftfoder som kostar betydligt mer/kg.
-Köpa spån på sågverk = billigare än balar
-Om man ska köpa balar med torv eller spån så blir det ofta billigare att köpa hela pallar - en hel lastbil med 18pallar brukar bli riktigt billigt, kanske finns möjlighet att gå ihop med andra stallar och gemensamt köpa ett lastbilslass med balar?
-Om man ska köpa kraftfoder i form av korn eller havre så är det ungefär 75% billigare hos en bonde än i affären..
-Ha hästen barbota eller ½ skodd spara några 100-lappar.
-Inte stå i fullservice stall utan kollektivt.
-Handla prylar begagnat eller på rea (jag köpte tex två bucas regntäcken med hals för halva priset för ett tag sedan)
-Cykla/gå till stallet om det är möjligt, sparar mycket soppa pengar..

Gud så tråkigt det låter när jag läser denna tråden, "jag sminkar mig inte, köper inga kläder, lever på billig mat jämt, går aldrig ut...osv...jag sminkar mig varje dag, älskar det, köper kläder varje vecka, äter normal"dyr" mat från ICA, går ut ibland när jag känner för det. Har ni aldrig privata kläder på er? Alltid ridkläder? Herregud....
o hästen har det bra!!!!

Haha det har du rätt i! Fast jag tror inte att det är så hemskt som det låter.
Det vore rätt tragiskt om alla satt i ridkläder och åt nudlar :D

I mitt fall är det så att jag tycker inte att det är roligt att gå ut och festa, och varför sitta hemma och dricka själv? ;) Däremot går jag och sambon på bio och restaurang ca en gång per månad, det tar vi oss råd till.

Täckena på Gekås håller ungefär samma kvalitét som mina Horsewere täcken :crazy: åtminstone vad gäller hållbarhet och regntäthet.

Det är min erfarenhet också!
Har stått i flera kollektivstall och mina gekåstäcken har ofta varit de som hållt hästen torrast (de andra har haft bucas, shires, thermomaster m.fl.).
Ibland lönar det sig att tänka med plånboken :D

Just nu så betalar mina underbara föräldrar. Vilket jag är evigt tacksam för :love:
När jag själv börjar betala blir det väl att dra ner på all lyx, (tex som att bara köpa märkeskläder, istället för ett par ridbyxor för 1500 så kanske ett par för 500:-)

Ser inte fram emot det men så är ju livet ;)

Jag har varit väldigt fixerad vid att bara märkestäcke duger, men köpte ett regntäcke på Gekås & det håller faktiskt för regnet minst lika bra som mina bucastäcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka