Sv: Ekonomismart med egen häst!
Jag blir också lite fundersam över det!
Väldigt många verkar vara inne på linjen att inget smink, dricka eller nya kläder prioriteras? Heller inget annat som kan intressera? tex resa/upplevelse/konserter etc?
Nu röker inte jag men jag både sminkar mig (oftast bara mascara visserligen med ändå), dricker ofta vin och köper nya kläder flera ggr/år.
Snålar inte direkt med maten utan köper det jag vill ha.
Däremot så gäller det att handla på rätt ställe...

Ica är överlag dyrare än Lidl, Willys och Citygross så jag håller mig till dessa ställen, mest Lidl, köper storpack med kött som jag delar i lagom portioner som jag fryser in etc.
Jag åker till Gekås 3-4ggr/år, där hamstar jag på nya kläder, nödvändiga hästgrejer och övriga förbrukningsvaror, sist så köpte jag säkert 10 toppar, 3-4 bhar, ett gäng trosor, säkert 10 par strumpor, lite tjockare tröjor + ett par tre byxor och detta betalade jag dryga 1000-lappen för.
Täckena på Gekås håller ungefär samma kvalitét som mina Horsewere täcken

åtminstone vad gäller hållbarhet och regntäthet.
Vad gäller hästarna så kan jag väl ärligt säga att jag nog inte har håll mig till de billigaste mest genomtänkta alternativen men det ska det bli ändring på nu

Men mina tips är, (även om jag inte följer dom själv

)
-Köpa högkvalitativt grovfoder = mindre kraftfoder som kostar betydligt mer/kg.
-Köpa spån på sågverk = billigare än balar
-Om man ska köpa balar med torv eller spån så blir det ofta billigare att köpa hela pallar - en hel lastbil med 18pallar brukar bli riktigt billigt, kanske finns möjlighet att gå ihop med andra stallar och gemensamt köpa ett lastbilslass med balar?
-Om man ska köpa kraftfoder i form av korn eller havre så är det ungefär 75% billigare hos en bonde än i affären..
-Ha hästen barbota eller ½ skodd spara några 100-lappar.
-Inte stå i fullservice stall utan kollektivt.
-Handla prylar begagnat eller på rea (jag köpte tex två bucas regntäcken med hals för halva priset för ett tag sedan)
-Cykla/gå till stallet om det är möjligt, sparar mycket soppa pengar..