Ekonomismart med egen häst!

M

Mickiis

Hej!
Jag vill veta alla era bästa ekonomi knep för egen häst!
Vad är hemligheten för er som tjänar så att ni egentligen inte skulle haft råd med en häst, men ändå lyckas?
ALLA BRA KNEP! :) hur man kan dra ner på olika kostnader? hur har ni gjort?

ja ni fattar ! :)

Sv: Ekonomismart med egen häst!

Jag är student. Men råd att ha häst det har jag ändå. Har dock snälla päron så skulle det bli någon helkris skulle de ställa upp.

Har inackorderat ej för långt bort (bensin är dyrt!)
räknar att min häst kostar mig runt 3000:-/månad så jag jobbar som en gris på sommaren samt lite sporadiskt på hösten.

Pluggar.
Jag och min pappa delar på hästens kostnader.
Så länge jag inte jobbar fast så hjälper han mig.
Han står för hyra medans jag står för hovslagare, en del foder (ingår annars i hyran),veterinärkostnader mm.

Så utan pappas stöd skulle jag i nuläget inte ha råd att ha häst.

Jag hade under en period för flera år sen ungdomspraktik. Heltidsjobb=3700/mån (om det inte var ännu mindre...har nog förträngt...) :eek:

Jag hade 1.lägenhet 2.häst 3.egen bil.

Jag jobbade extra som tågvärdinna och åkte tåg varje helg för att få det att gå ihop och springvickade på ett städbolag.

Inkomsten stannade på max runt 7-8 tusen i månaden (och då arbetade jag alltså ca 60 timmars arbetsvecka..)

Lägenheten: ca 3000/mån
Häst: ca 3000/mån
Bil: 500-1500/mån beroende på hur mkt jag körde.
Summa: 6500-7500, så det blev rätt så tight som ni kan se.
Av princip bad jag i stort sett aldrig mina päron om pengar, men det hände väl nån gång.
Jag sparade in på resor, gick eller cyklade överallt, bosatte mig nära stallet i det billigaste "slumhuset" som fanns att hitta.
Hade hästen i ridskolans stall där jag hade praktik, blev lite billigare så. Köpte inga märkesgrejer och absolut inget onödigt till hästen. Gav det fodret som ingick i hyran då och inget extra. Lagade täcken själv när de gick sönder etc.
Samåkte till tävlingar, valde billigaste upstallningen och sov själv i bilen eller tält ( :crazy: )

Jag unnade mig själv absolut inget! Åt gröt 3 ggr om dan, hade lampor släckta och ingen tv. Köpte aldrig nått nytt i princip.

Fy vad hemskt det låter när jag ser tillbaks så här, men det var jäkla nyttigt för mig, lärde mig en hel del. Och det gick ihop faktiskt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag bor än så länge hemma men skulle egentligen vilja flytta..
Jag går andra året på gymnasiet och betalar hela hästeriet själv. Studiebidraget (1050:-) täcker stallhyran och försäkringen.
Lönen (1700-2000:-/månad "normalt", får jag jobba nån storhelg eller vardag också blir det ännu lite till) = hö, kraftfoder, hovis.
Vissa månader kan jag bara köpa det som verkligen behövs (stall, försäkring, foder, hovis). Utrustning o.s.v. får jag köpa när pengar finns för detta.
Blir det enorm kris hoppar mamma in och lägger ut (vilket jag sen får betala tillbaka när jag har råd).

Tänka efter en gång extra innan nästa inköp - hehöver jag verkligen detta?
Jag pluggar också och det är väldigt tight med ekonomin. Men jag har bestämmt mig för att det ska gå, så då får jag jobba extra för att det ska fungera.

För mig så blir det :
Inga dyra kläder, har ju hästkläder i princip alltid så jag använder sällan nåt annat.
Tiden ägnar man ju mest åt hästen och stallet, dvs man hinner inte shoppa för nöjes skull eller köpa dyr mat ute, eller roa sig med något annat för den delen heller. Krogbesöken är numera obefintliga.
Röker inte.
Dricker inte, man ska ju ofta upp o fodra eller på tävling så det gäller att hålla sig i trim.
Smink använder jag inte inte.
Kommunikationer om det går, åka buss till stallet istället för bil.
Resor inga dyra eller längre semesterresor.
Visst kostar det att ha häst, men jämför med vad andra lägger sina pengar på istället som inte har häst, så har man nog redan där tjänat några tusen.
Många saker faller ju av naturen bort.
Den största vinsten kan man dock styra över då man väljer stallplats. Stå billligt i kollektiv och var beredd på att arbeta eller står dyrt uppstallad med full service.

Står i kollektiv = Inga kostnader för tjänster.
Lösdrift = Eg. för hästens skull men det är ju också billigare.
Delar hästen med syster = Har endast halva kostnaden.
Ingen prylnörd, återanvänder och tar till vara = Färre inköp.
Är nogrann (med att ha bra, välanpassad utrustning och att underhålla hästen med leg ryggvet+tandläkare årligen) = Helare och friskare häst, färre oförutsägbara utgifter, färre inköp.

Sen har min mamma kommit på den smarta iden att vi skulle göra en budget för ett helt år (med allt inräknat, även årliga besöket av ryggvet+tandl.) och därpå la vi till några hundra för oförutsägbara utgifter samt sånt som är svårt att räkna på, tex flugmedel, snösulor och broddar. Detta slog vi ut på 12 månader och fick en fast summa som vi månadsvis sätter in på ett "hästkonto" som vi öppnat.

På så sätt har man alltid samma utgift på hästen och när det är dags för ryggvet att komma eller för vaccination, så ligger pengarna på hästkontot = inga skador på privatekonomin. Oavsätt hur dålig lönen är den månaden så finns det pengar till hästen.

Underlättar enormt mycket! :)

Har eget stall
Har eget hö
Röker inte
Dricker i princip aldrig
Sminkar mig inte
Går aldrig ut och roar mig
Köper sällan kläder

Det jag betalar för är hovslagare, vet, kraftfoder och utrustning. Har dock ett lån på hästtransport på 600:-/ mån.

Hej.

Jag har visserligen inte så svårt att ha råd med vår häst men jag är ändå så ekonomisk som möjligt - har ju familj, hus, bilar och annat som pengarna ska räcka till.

Min gubbe är inte så himla hästintresserad (även om han gärna följer med och proppar i pålle morötter ibland :)) så jag kan ju inte ta hela vår inkomst till enbart mitt och dotterns intresse. :)

Lite av mina metoder att hålla nere kostnaderna:

1) Hyr in pålle i ett ganska billigt stall där jag gör det mesta själv. Dvs ingenting ingår förutom att stallägaren släpper ut och tar in lite fler pass än jag.

2) Jag köper all mat och strö själv. En fördel där är att jag kan välja grovfoder själv och då välja ett som innehåller det mesta. Behöver alltså oftast inte ge en massa dyra tillskott. Har t ex inte behövt ge kraftfoder på länge.

3) Jag älskar att gå och titta i hästsportbutiker men det är sällan jag köper något! Jag har en bra uppsättning grundutrustning och jag sköter om det jag har så det håller länge. Man behöver kanske inte 52 olika täcken eller 17 olika träns? Är man en "shopoholic" så så kan detta förstås vara svårt.

4) Det kommer nya "trender" hela tiden och så även bland alla dessa "mirakelmedel" etc som ska vara bra mot ditt och datt. Sådant slår jag dövörat till om jag verkligen inte har något problem med hästen.

5) Även om min dotter numera börjar få lite mindre tid för ridning/träning så ser vi till att vi lägger upp ridningen så jämt under veckan som möjligt.

Ibland blir han kanske bara riden 3-4 dagar i veckan men vi lägger det jämnt fördelat för att undvika överansträngning etc och det funkar jättebra.

Dessutom har vi mycket stora hagar - både vinter och sommar så rör på sig gör han varje dag.
Han håller sig pigg och frisk och det sparar ju också en del pengar. :)

6) Hovslagaren ringer jag till så ofta som jag ser att det behövs även om det kanske bara var 4-5 veckor sedan sist. Behövs det så behövs det! Kan bli mycket dyrt i slutänden om man slarvar/snålar!

En häst kan man själv göra hur dyr som helst men det går att jaga kostnader för att hålla det nere. :)

Där har vi genast några tusenlappar! :)

Vill först bara påpeka att om man isåfall "snålar" ska det helst vara för att ha pengar sparade tills det krisar hellre än snåla för att ens ha råd... Men livet kan ju se lite olika ut såklart och om man vill försöka ha kvar hästen tills det kommer en ekonomisk ljusning förstår jag såklart det! Förutsatt att det finns förhoppning om ekonomisk ljusning inom en rimlig framtid eller som studenterna som har stöd från föräldrar.

Jag vill helst inte snåla på hästeriet utan annat runt omkring, köper väldigt sällan något till hemmet/kläder, nästan bara mat (snålt dvs så billig mat som möjligt) och så snus då som blir en rejäl onödig kostnad. Försöker ha så låga fasta kostnader så möjligt utanför hästeriet - har låg hyra, inget lån på lägenheten kvar, billigt bredband/telefoni/mobiltelefoni, jobbat betalar tv´n (eller - dom skulle göra det om jag lämnade in händelserapporten någon gång... men nu så har jag varit lat eftersom jag inte har någon ekonomisk kris) bundet elpris för att inte få chockhöga elpriser plötsligt på hösten/vintern, osv.

Ett bra sparknep är att ha stallet såpass nära att man kan cykla eller gå. Häruppe (Norrland) är det svårt att cykla hela vintern så det skulle i princip max vara 3km bort för att det ska fungera. Men längre söderut kan jag tänka mig att det skulle gå att cykla hela vintern? Eller med bra lokaltrafik så man kan åka buss under vinterhalvåret. (Vilket vi inte har där jag bor heller, de slutar gå ca 18 och inte alls på helgen) eftersom det BLIR billigare än att ha bil! Bilen i sig kostar ju i underhåll, försäkring, skatt osv förutom bensinen.
Där beror det såklart på hur man tar sig till jobbet också, behöver man bil ändå kanske inte buss skulle löna sig.

För mig lönar det sig bättre att ha en lite högre stallhyra med spån och hösilage inkluderat. Förutom på sommaren då dom ändå käkar gräs och lätt hade kunnat komma ner till under halva kostnaden, men slår man ut det på ett år så.
När jag stod i stall där vi fick betala för hö och spån kostade bara den biten ca 1600:-/månad eftersom jag envisas med att ge fri tillgång.
Sen var det ju det där med kraftfodret - får dom bara tillräckligt med hö så krävs det inte så mycket. Kolla foderstaten och ge bara det som behövs! Ofta bara lite mineraler eller inte ens det (enligt min foderstat är det inte ens det... fast selen är jag osäker på så jag ger ändå) Morötter/äpplen kan också bli ganska dyrt i längden, så det borde man undvika förutom till lite lyx/belöning någon enstaka gång! :p

I utrustningsväg kan man spara massor genom att handla på rea, fundera ut vad man verkligen BEHÖVER och inte slösa pengar på pälsglans, schabrak (ja, om man inte bara har ett eller så sen tidigare såklart), impulsköp öht, handla bättre begagnat osv.
Bättre begagnat tycker jag är bra när det gäller utrustning man egentligen inte vill snåla med kvaliteten på (täcken t ex för min del, sadel), där kan man ju inte förlita sig på att det blir rea på just det man behöver. Ett tips är att tänka i förväg på vad man kommer behöva, dvs redan i slutet på månaden/hösten på det som kommer behövas till vintern.

Träning/tävling/medlemsavgifter kostar massor med pengar. Träning är ju egentligen inte så bra att helt prioritera bort, och inte heller summan per lektion (smaksak?) men man kanske kan se till att träna när det GER något. T ex inte om hästen inte känns 100% fysiskt, inte förrän man hunnit bearbeta och tagit till sig förra lektionen osv. Kvalitet!

En sak till angående utrustningen:
Fundera på vad som är slit- och släng-grejer/förbrukningsvaror för er och vad man vill ska hålla länge.
För täckesdödare kanske täcken är en slit- och slängvara som man vill ha så bra kvalitet så billigt som möjligt, kanske lönar det sig då att skaffa ett billigt från B*jes som håller sig vattentätt en säsong iaf jämfört med ett dyrt som ändå riskerar att gå sönder inom kort... Grimmor har varit slit- och släng för mig när vi hade en unghäst i samma hage! :p
Sånt som man gärna vill behålla länge för mig t ex träns och sadel, det kan vara värt att investera i (men ändå få tag på så billigt som möjligt, jag köpte t ex ett begagnat Stübbenträns).

*Skriv kassabok och spara kvitton för att veta om man köper/lägger ut för massa onödigt.
*Stå i kollektivstall. Mycket billigare.
*Gör höanalys istället för att experimentera med onödiga tillskott
*Leta billigt foder, billigt strö
*Köp bara saker som gått sönder, pengarna springer iväg om hästen "måste ha" tre strasspannband, fem träns, och 20 schabrak fast 18 bara brukar ligga på hyllan. Handla på rea, handla på nätet när de har fraktfritt. På nätet kan man lättare jämföra priser för att välja det billigaste.
*Tävla inte så ofta, träna inte så ofta.

Lägg undan lite varje månad (ta från klädkontot tex) för att ha ett sparkapital om något händer, hästen måste ha veterinärvård fast man är fattig.

....I utrustningsväg kan man spara massor genom att handla på rea,.....

Absolut! Här håller jag verkligen med dig.

Jag skulle tex köpa nytt Shires regntäcke i en butik i min närhet.

Då visade det sig att de hade både de gamla modellerna från förra säsongen och ny modell för året med fräsiga färger.

Jag skiter fullständigt i färgerna (färgen blir ju efter ett tag ändå ler-brun :D) och sparade faktiskt ca 200 kr på det. :) Många bäckar små ......

Här försöker vi också hålla nere kostnader, har ingen krogliv överhuvudtaget, kläder behövs inte eftersom jag ändå alltid går omkring i mina ridbrallor, frissa har jag inte vart hos på länge och pållarna märker ingen skillnad om jag är sminkad eller ej.... sen dessutom så använder vi bara rundbollar, dvs till natthö under installningsperioden river vi från bollen på kvällen...detta har gjort att vi inte behöver ligga med 2 hökostnader vilken underlättar mkt... visst, när bollen är ny är det lite jobbigt att riva, men det brukar ändå gå ganska bra... sen är ju vårat matkonto ganska stort eftertsom vi är 8 personer i hushållet men vi försöker äta billigt och vettigt... bakar eget matbröd och fikabröd och äter inte snask i tid och i otid...dessutom så ÄLSKAR jag att handla på Myrorna eller Kupan, för gissa om man kan FYNDA kanonkläder till liten peng... funkar super när man är så stor familj som vi...

Jag känner igen mig i vissa av tidigare inlägg, inga dyra kläder eller märkesgrejor, om det är någorlunda märken så är det "fel" säsong, dvs rea, köper vintertäcke på våren osv. Mitt bästa knep är att på sågen skotta spån i säckar, kostar här ca 5-10 kr säcken (ta stoora säckar) och köpa havre och gärna hö från någon lokal snäll bonde. Har tom hjälpt ena bonden med höskörden, lastat balar på traktorvagnen osv för att få ner kostnaden. Håller ner träningskostnaden där det går.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka