Sv: Ekonomismart med egen häst!
Vill först bara påpeka att om man isåfall "snålar" ska det helst vara för att ha pengar sparade tills det krisar hellre än snåla för att ens ha råd... Men livet kan ju se lite olika ut såklart och om man vill försöka ha kvar hästen tills det kommer en ekonomisk ljusning förstår jag såklart det! Förutsatt att det finns förhoppning om ekonomisk ljusning inom en rimlig framtid eller som studenterna som har stöd från föräldrar.
Jag vill helst inte snåla på hästeriet utan annat runt omkring, köper väldigt sällan något till hemmet/kläder, nästan bara mat (snålt dvs så billig mat som möjligt) och så snus då som blir en rejäl onödig kostnad. Försöker ha så låga fasta kostnader så möjligt utanför hästeriet - har låg hyra, inget lån på lägenheten kvar, billigt bredband/telefoni/mobiltelefoni, jobbat betalar tv´n (eller - dom skulle göra det om jag lämnade in händelserapporten någon gång... men nu så har jag varit lat eftersom jag inte har någon ekonomisk kris) bundet elpris för att inte få chockhöga elpriser plötsligt på hösten/vintern, osv.
Ett bra sparknep är att ha stallet såpass nära att man kan cykla eller gå. Häruppe (Norrland) är det svårt att cykla hela vintern så det skulle i princip max vara 3km bort för att det ska fungera. Men längre söderut kan jag tänka mig att det skulle gå att cykla hela vintern? Eller med bra lokaltrafik så man kan åka buss under vinterhalvåret. (Vilket vi inte har där jag bor heller, de slutar gå ca 18 och inte alls på helgen) eftersom det BLIR billigare än att ha bil! Bilen i sig kostar ju i underhåll, försäkring, skatt osv förutom bensinen.
Där beror det såklart på hur man tar sig till jobbet också, behöver man bil ändå kanske inte buss skulle löna sig.
För mig lönar det sig bättre att ha en lite högre stallhyra med spån och hösilage inkluderat. Förutom på sommaren då dom ändå käkar gräs och lätt hade kunnat komma ner till under halva kostnaden, men slår man ut det på ett år så.
När jag stod i stall där vi fick betala för hö och spån kostade bara den biten ca 1600:-/månad eftersom jag envisas med att ge fri tillgång.
Sen var det ju det där med kraftfodret - får dom bara tillräckligt med hö så krävs det inte så mycket. Kolla foderstaten och ge bara det som behövs! Ofta bara lite mineraler eller inte ens det (enligt min foderstat är det inte ens det... fast selen är jag osäker på så jag ger ändå) Morötter/äpplen kan också bli ganska dyrt i längden, så det borde man undvika förutom till lite lyx/belöning någon enstaka gång!
I utrustningsväg kan man spara massor genom att handla på rea, fundera ut vad man verkligen BEHÖVER och inte slösa pengar på pälsglans, schabrak (ja, om man inte bara har ett eller så sen tidigare såklart), impulsköp öht, handla bättre begagnat osv.
Bättre begagnat tycker jag är bra när det gäller utrustning man egentligen inte vill snåla med kvaliteten på (täcken t ex för min del, sadel), där kan man ju inte förlita sig på att det blir rea på just det man behöver. Ett tips är att tänka i förväg på vad man kommer behöva, dvs redan i slutet på månaden/hösten på det som kommer behövas till vintern.
Träning/tävling/medlemsavgifter kostar massor med pengar. Träning är ju egentligen inte så bra att helt prioritera bort, och inte heller summan per lektion (smaksak?) men man kanske kan se till att träna när det GER något. T ex inte om hästen inte känns 100% fysiskt, inte förrän man hunnit bearbeta och tagit till sig förra lektionen osv. Kvalitet!
En sak till angående utrustningen:
Fundera på vad som är slit- och släng-grejer/förbrukningsvaror för er och vad man vill ska hålla länge.
För täckesdödare kanske täcken är en slit- och slängvara som man vill ha så bra kvalitet så billigt som möjligt, kanske lönar det sig då att skaffa ett billigt från B*jes som håller sig vattentätt en säsong iaf jämfört med ett dyrt som ändå riskerar att gå sönder inom kort... Grimmor har varit slit- och släng för mig när vi hade en unghäst i samma hage!
Sånt som man gärna vill behålla länge för mig t ex träns och sadel, det kan vara värt att investera i (men ändå få tag på så billigt som möjligt, jag köpte t ex ett begagnat Stübbenträns).