1. Bra stallmiljö - för både hästen och mig, vilket innebär att det stall med störst hagar men dålig stämning eller som är illa skött inte är det jag väljer. Ett bra foder (eftersom jag vill stå i stall där detta ingår) i form av ett fint hö är också viktigt. Dessutom måste det vara torrhö - eftersom kusen min inte klarar av hösilage. Här prioriterar jag även saker som avstånd hemifrån, låsbar sadelkammare, god hygien vid foderförvaring, uppvärmt fikarum, stor box, bred stallgång osv. Dessutom är uppdelningen i hagarna viktig, liksom att det finns tillgång till sjukhage. Längden på utevistelse, huruvida de får mat i hagen, tillgång till vatten ute osv är givetvis viktiga punkter här också.
2. Ett bra kraftfoder med de tillskott som hästen behöver.
3. Bra hovslagare, regelbundna vaccineringar, avmaskningar, veterinärkontroller samt massage. Akupunktur vid behov.
4. Bra, välsittande täcken, sadlar, träns, benskydd osv.
5. Bra ridmöjligheter, tillgång till så många bilfria ridvägar som möjligt, samt upplyst ridbana. Ridavstånd till ridhus är ett stort plus.
6. Tillgång till tränare inom rimligt avstånd (inte mer än 1,5 timmes bilresa t&r för den träning som sker varje vecka).