Ekonomisk kalkyl-hjälp för ridhus önskas

H

Helan

Kan du räkna? Jag har fått hjärnsläpp!

Om jag bygger ett ridhus för 1 miljon, och ska avbetala ett lån på det på 20 år, med räntan runt 6-7%. Vad betalar jag per månad om jag ska avbetala samt amortera lånet??? Grovt sett alltså...

Sv: Ekonomisk kalkyl-hjälp för ridhus önskas

Beror på vilken typ av lån du tar t ex annuitet eller rakt.

Sitter inte så jag kan räkna just nu men jag kan ge ett exemepel på ett lån som jag har som är rakt.
200 000 på 30år med 4,65% ränta. Det kostar mig ungefär 1200 kr i månaden. Så ditt lån kommer att kosta ganska mycket mer per månad.

Sitter inte så jag kan räkna just nu men jag kan ge ett exemepel på ett lån som jag har som är rakt.
200 000 på 30år med 4,65% ränta. Det kostar mig ungefär 1200 kr i månaden. Så ditt lån kommer att kosta ganska mycket mer per månad.

Tack, då blir det väl runt 6000:-/månad om jag väljer 30 år.....

Kan du räkna? Jag har fått hjärnsläpp!

Om jag bygger ett ridhus för 1 miljon, och ska avbetala ett lån på det på 20 år, med räntan runt 6-7%. Vad betalar jag per månad om jag ska avbetala samt amortera lånet??? Grovt sett alltså...

Väljer du rak amortering blir amorteringen ca 2700 kr/månad
Räntan vid 6% är 5 000 kr /månad. Totalt ca 7 700 kr/månad.

Tips, surfa in på bankernas låneräknare så kan du enkelt göra egna grova beräkningar.

Väljer du rak amortering blir amorteringen ca 2700 kr/månad
Räntan vid 6% är 5 000 kr /månad. Totalt ca 7 700 kr/månad.
Menar du på 30 år nu eller? :confused:

:confused: 2700*12*20 är 648 000, inte 1 miljon.
1 miljon avbetalat på 20 år är 4 167 kr per månad.
Räntan den första månaden är mkt riktigt 5000. När det gått tio år är räntan 2500, så i genomsnitt betalar du 6 667 kr per månad i ränta och amortering i 20 år.

Räkna också ut driften, el till lysen, ev. fläktar (ventilation), utbyte av material efter en viss tid etc.
Alla banker kräver nog inte att du amorterar så höga summor utan kan nöja sig med mindre amrotering + räntor. Däremot är det ju alltid bra att bli av med lån!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 707
Senast: FannyN
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka