Ekonomi vid växelvist boende

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Snart ska sambons son börja bo här halva tiden. Jag funderar lite på hur ni andra med växelvist boende gör med ekonomin. Delar ni på barnbidraget? Om ni inte gör det, vad betalar den som får barnbidraget? Om ni delar, hur delar ni upp de fasta konstnaderna, kläder, dagis osv?

Hur brukar man göra? Skrivs något avtal av något slag? Ska man tänka på något speciellt? Vad ska barnbidraget gå till tex?

Vad bör man mer tänka på såhär i början, rent praktiska saker?

/ Maris
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

När vi hade växelvis (kort tag) så fick jag bb och betalade också dagis.Så där försvann de pengarna...sen betalade var och en allt på sin vecka och sonen hade dubbelt av precis allt.Även skidor etc.
Skulle vi sedan betala tex anmälningsavgifter,försäkring och sådant var tanken att dela lika.Dit kom vi bara i disk.stadiet.....
Mannen ville däremot betala 3 fjärdedelar fär han hade så mycket högre inkomst än mig,men det accepterade jag inte.
Det ekonomiska fungerade väl för oss vid växelvis,men det var också det enda:D

// Åsa
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Tack för ditt svar! Får man fråga vad det var som inte fungerade för er med vv boende?

Vad är det mer man måste tänka på? Jag känner mig väldigt oinsatt för tillfället men jobbar på saken. Har ni tips på bra sidor?

Det enda jag vet nu är väl att vi tänkt köpa kläder som killen kan ha här istället för att skicka kläder mellan oss. Det brukar bli ett evigt strul med omaka par strumpor osv, så det känns lättast om vi har en egen uppsättning kläder här.

Hur fungerar det med dagisavgift? Nu är min sambo äarbetslös så det blir ingen kostnad för de 15 timmar sonen får gå på dagens när han är hos oss. Men sen, när sambon får jobb, kommer räkningen till mamman då med, eller hur funkar det? Räknar de liksom "barnets räkning" eller delar de upp det redan från början?

Tar gärna mot alla tips som finns! :)

/ Maris
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Båda föräldrarna är försörjningspliktiga efter sin fömåga.
Det har inte med rättvisa i kronor och ören att göra.
Även om mitt ex tror det och alltid vill räkna 50/50% och göra kontrakt och så.
Nu så är han så väldigt generös till sin läggning, att det går bra ändå.
Men om han inte vore det, så skulle hans rättvisekrav vara ganska så jobbiga.

Jag tycker att ni skall ta hjälp av Försäkringskassan.
De har rådgivning i sådant här.

http://www.fk.se/privatpers/foralder/separerar/
http://www.fk.se/privatpers/foralder/separerar/samarbetsavtal/
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Jadu, det hela beror ju som sagt på hur föräldrarna kommer överens.... Personligen tycker jag att den som tjänar mest också kan bidra med lite mera. Barnbidraget behöver inte delas lika bara för att man har barnet lika mycket.
Har ett skrämmande exempel i min närmaste krets. Mamma bor i liten lägenhet, två söner som delar rum, lever på gränsen till vad som borde vara ekonomisk katastrof (och är det!) Ingen bil, handlar aldrig något åt sig själv, har hela barnbidraget och står för barnförsäkring, all medicin åt atsmabarnet, alla skidor barnen behöver (tävlar både längd och slalom) i stort sett alla kläder(skor, ytterkläder, sportkläder) Har aldrig råd att åka på semester, de gånger hon hälsar på familjen betalas resorna av mormor.
Pappa bor i radhus, tjänar minst dubbelt så mycket som mamma, har bil, skoter, reser utomlands minst två gånger per år, bidrar aldrig med något som barnen behöver, vadå, mamma har j barnbidraget!!!! Köper hellre tv-spel, datorer och nya "skrytprylar" åt ungarna.
Barnen bor varannan vecka hos föräldrarna, tycker pappa att han vill ha dem på mammas helg så behåller han helt sonika barnen och mamma kan inte göra ett skit!
De har gått i samarbetssamtal hos soc men de :devil: -arna var ju helt värdelösa! Satt bara och lyssnade när pappa öser galla över mamma och hon får inte alls komma till tals. De avslutar med att hota flytta barnen till pappa om hon inte har ekonomi att ha dem!
Nej, fy F-N för föräldrar som inte kan göra rätt för sig!:mad:
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Tack för tipset om försäkringskassan! Min sambo pratade lite med dem för ett tag sen och fick lite papper att fylla i, bland annat om bostadsbidrag. Jag har inte själv satt mig in i det ännu, så jag vet inte om vi kan få det?

Vi går redan minus ekonomisk, så vartenda krona vi kan få är bra.

Soc är lite inblandade i allt detta och de sa att vi kunde få komma till dem sen och prata om allt, så det tror jag kan vara bra!

/ Maris
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Vi har växelvis boende, ett barn. Som föräldrar kommer vi överrens och pratar med varandra en par gånger i veckan och träffas ibland och fikar ihop, så det är rätt okomplicerat så.

Jag är den som tjänar mest, mycket mera än pappan som har sagt upp sig från sitt jobb och försökt slå sig fram som egen företagare men misslyckats. Jag har NOLL intresse av att underlätta för pappan ekonomiskt på något vis måste jag nog erkänna. Jag tycker han får skylla sig själv som har dålig ordning på sin privatekonomi.

Barnbidraget tar ingen av oss utan det tillfaller sonens framtida behov, sparas alltså och har så gjorts ända från början.

Kläder ansvarar var och en själv för att anskaffa och underhålla. Då behöver man heller inte tjafsa om den andra tvättat/inte tvättat osv förutom att jag inte vill att sonen skall flytta mellan med stor väska varje gång. Dagis ytterkläder har han en uppsättning av och dom ytterkläderna har sonen ändå på sig vid byte så det går bra. Sen har sonen separata "hemma-utekläder" hos oss båda, för mig för att han är i stallet med mig och hos pappa för att dom är ute och meckar och grejjar och han då blir smutsig av det.

Utrustning som skidor och skridskor som används lite har vi en uppsättning av, jag har köpt skidorna och pappan skridskorna.

Dagisavgift har vi delat räkningen på två, halva går till pappan och halva till mig. Och det är 50/50, inte procentuellt på inkomst, gudskelov!

Cykel, pulka, kälke och sånt som används ofta har vi dubbel uppsättning av. För att livet blir så mycket enklare då och vi slipper tjafsa med varandra och alltid ha grejerna på "fel" ställe.

Jag försöker nog medvetet minimera möjliga orsaker till tjafs oss emellan. Vi vinner alla på ett smidigt samarbete.
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Maris_ skrev:
Tack för ditt svar! Får man fråga vad det var som inte fungerade för er med vv boende?


/ Maris

Oj,har inte sett din fråga förrän nu.
Han brast i ansvar och omvårdnad.Det var såpass grova saker och ingen förståelse vid samtal så därför gick det inte.Det var riktigt jobbigt.

// Åsa
 
Sv: Ekonomi vid växelvist boende

Det brukar rekommenderas att man skriver ner allt man kommer överens om vg det ekonomiska, så har man nåt att falla tillbaka på om det skulle bli problem. Sen är det ju upp till er vad ni vill komma överens om!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 766
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 093
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 984
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp