Ekologiskt

Vad menar du med "ekologiskt"?

Bra Miljöval är absolut en väletablerad ekologisk märkning. Naturskyddsföreningens experter som står bakom, ackrediterade av GEN (Global Ecolabelling Network), osv.
Inga bekämpningsmedel, gmo osv samt värnar om djur på det som innehåller något från djurriket.

Inga bekämpningsmedel, gmo osv samt värnar om djur på det som innehåller något från djurriket.

Då är jag inte riktigt med på varför Bra Miljöval inte är ekologiskt i ditt tycke?

Eller menar du att det bara är mat som kan vara ekologisk, inte hushållsprodukter etc? Eller, om annat än mat kan vara ekologiskt, vilket kriterium är det du saknar för Bra Miljöval?

Ikea har iaf sålt tvättlappar, de är ju inte eko i sig, men bra för miljön är de ju. :)
Våtservetter kan man enkelt göra själv med om det var vatten och olja (finns videos på Youtube)

Det är väl iofs inte sagt att det är bättre med tyglappar som ska tvättas, än engångsservetter i papper?

Det är väl iofs inte sagt att det är bättre med tyglappar som ska tvättas, än engångsservetter i papper?
Åtminstone blöjor finns det uträkningar på att det är bra mycket mer miljövänligt med tyg än engångs, trots åtgången av energi för tvätt.
Dessutom tar ju inte tvättlappar av tyg någon enorm plats i maskin, så så länge man inte kör maskiner med enstaka tvättlappar har jag svårt att tänka mig att miljöpåverkan skulle vara särskilt stor

Apotea har eko-produkter. Har inte barn själv så jag kollade inte på babyprodukter men de har tex ekologiska rengöringsprodukter.

Apotea har eko-produkter. Har inte barn själv så jag kollade inte på babyprodukter men de har tex ekologiska rengöringsprodukter.

Vi kör nästan uteslutande libero på schampo, olja ja på allt! De är svanenmärkt :-) och dessutom finns de att få tag i alltid!

Apoteket har bra grejer också samt bitgrejer och sådär!

Blomflaska med vatten och olja samt tvättservätter i tyg eller papp blir väldigt bra våtservetter, är dock alldeles för lat för att ta med när jag är ute blir så mycket kladd. Använder främst tygLapparna till mat och händer dock...

Positivt är ju att väldigt stor del av barngrejer är svanenmärkt om man tittar lite :) vi gick in hårt under graviditeten med naturgummi och flaskor i metall bland annat, sonen avskyr dem :grin: tänkte mig att börja med potting tidigt för att minska på blöjmängden som slängs och sådär men jaja tanken var god från början...

Hur "dåligt" är de egentligen med mam och sådär vet någon?

men hur många kör bajslappar med kläder menar du?
blöjor skapar ett enorm sopberg men lapparna not so much?
Det har jag inget problem med. Kör du maskiner med enbart byxor med eventuella olyckor på med?

Då är jag inte riktigt med på varför Bra Miljöval inte är ekologiskt i ditt tycke?

Eller menar du att det bara är mat som kan vara ekologisk, inte hushållsprodukter etc? Eller, om annat än mat kan vara ekologiskt, vilket kriterium är det du saknar för Bra Miljöval?
Jag hänger inte med. Är det delen om djuren du hakar upp dig på?

Jag har ekologiska (med eko-märkning) rengöringsprodukter hemma. Dessa baseras på bland annat vinäger. Diskmedel som är eko innehåller vad det nu var (orkar inte kolla) från kor. Svanenmärkta motsvarande produkter har jag inte läst in mig på vad de innehåller. Jag har förstått att det är produkter som inte ska skada miljön men jag vet inte vad de innehåller. Vinäger vet jag vad det är och det äter jag. Precis som att lusmedlet jag har hemma också är en sån grej med "vi hittar saker i naturen och sätter ihop till det vi behöver". Det innehåller kokos t.ex. väldigt tydlig innehållsförteckning där det står vad allt är och varför det finns där. Sånt säljer bättre till mig i alla fall.

Blomflaska med vatten och olja samt tvättservätter i tyg eller papp blir väldigt bra våtservetter, är dock alldeles för lat för att ta med när jag är ute blir så mycket kladd. Använder främst tygLapparna till mat och händer dock...

Positivt är ju att väldigt stor del av barngrejer är svanenmärkt om man tittar lite :) vi gick in hårt under graviditeten med naturgummi och flaskor i metall bland annat, sonen avskyr dem :grin: tänkte mig att börja med potting tidigt för att minska på blöjmängden som slängs och sådär men jaja tanken var god från början...

Hur "dåligt" är de egentligen med mam och sådär vet någon?

Naturlatex-napparna är ekologiska.

Det har jag inget problem med. Kör du maskiner med enbart byxor med eventuella olyckor på med?

Jag hänger inte med. Är det delen om djuren du hakar upp dig på?

Jag har ekologiska (med eko-märkning) rengöringsprodukter hemma. Dessa baseras på bland annat vinäger. Diskmedel som är eko innehåller vad det nu var (orkar inte kolla) från kor. Svanenmärkta motsvarande produkter har jag inte läst in mig på vad de innehåller. Jag har förstått att det är produkter som inte ska skada miljön men jag vet inte vad de innehåller. Vinäger vet jag vad det är och det äter jag. Precis som att lusmedlet jag har hemma också är en sån grej med "vi hittar saker i naturen och sätter ihop till det vi behöver". Det innehåller kokos t.ex. väldigt tydlig innehållsförteckning där det står vad allt är och varför det finns där. Sånt säljer bättre till mig i alla fall.

Jag frågar därför att "ekologisk" betyder något annat för dig än den gängse definitionen. Bra Miljöval är en ekologisk märkning, produkter som har den märkningen är ekologiska. Du sa att de kanske inte är det, och då undrar jag förstås vad du menar med ekologisk. Det måste betyda något annat för dig.

Men fattar jag det rätt om ekologisk för dig innebär en produkt där användaren vet vad det är för ingredienser som ingår (alltså inte bara till namnet, utan känner till dem), och kan göra en egen bedömning av hur de påverkar miljön?

Med mitt inlägg ville jag få fram att det inte per automatik är ett bättre val för miljön att köpa/välja ekologiska produkter.

Om vi tar hundmat som exempel så produceras det väldigt bra o ekologiska foder i NZ, Kanada o USA, är dessa ett bra miljöval att utfodra sina hundar med om man bor i Sverige?
Finns massvis med exempel från andra områden, t ex bomull från Indien o Kina, eller varför inte metaller från Afrika i våra mobiler?

Det är naivt att tro att man är miljömedveten för att man köper en vara som säljaren pekar ut som ekologisk.

Absolut! Bajskläder ligger i egen påse och tvättas separat. Vill inte ha bajsbakterier på mina kläder.
Men va? :rofl: det är helt ok att barnen går runt med bajskläder då? Med din logik borde man ju kasta kläderna efter användning då :p

Men för att komma till saken. Jag kör ibland maskiner på 90 grader om jag har tillräckligt för att fylla en sådan. Där går saker som lakan, handdukar och liknande in. Och tvättlappar. Det står på tvättlapparna att de ska köras i 90 grader men det är vanligare att de går i 40 grader med kläder här faktiskt. Äckligt va? :P jag räknar nog med att min maskin och tvättmedel gör rent plaggen ändå.

den maskinen tvättas varmare och tuffare än mina vanliga kläder. Tål de inte det så dör de ja. Tygblöja är för mig därför helt otänkbart. Bakterier dör inte vid 40 grader.

Med mitt inlägg ville jag få fram att det inte per automatik är ett bättre val för miljön att köpa/välja ekologiska produkter.

Om vi tar hundmat som exempel så produceras det väldigt bra o ekologiska foder i NZ, Kanada o USA, är dessa ett bra miljöval att utfodra sina hundar med om man bor i Sverige?
Finns massvis med exempel från andra områden, t ex bomull från Indien o Kina, eller varför inte metaller från Afrika i våra mobiler?

Det är naivt att tro att man är miljömedveten för att man köper en vara som säljaren pekar ut som ekologisk.
Jotack, jag minns besvikelsen när jag sökte på ekologiska kattfoder och inte ett enda var svenskt. Det blev ett svenskt märke (har jag för mig att det var, närmare Sverige åtminstone). Någon måtta får det ju ändå vara. Samma sak med mycket annat också.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar