Ekologiskt

Fille

Trådstartare
Ekologiska barnkläder har jag koll på, men annat som är eko, vart får man bäst tag på det och vilka produkter är bäst? Jag tänker tex nappflaskor, nappar, blöjor (vill inte ha tyg helst), tvättlappar, tvål osv! Har ni nåt bra tips om någon hemsida och vad har ni testat på för saker som kan rekomenderas?

Jag hittade tvättlappar som dessutom är i tyg. Supersmidiga faktiskt. Vi byter blöja i tvättstugan så barnet ligger nästan precis över tvättmaskinen så det är bara att skicka in dem. 24 St köpte vi och vi tvättar i ungefär samma takt som vi använder dem så vi har fortfarande inte använt alla :p

Urtekram har tvålar och sånt.

Jag hittade tvättlappar som dessutom är i tyg. Supersmidiga faktiskt. Vi byter blöja i tvättstugan så barnet ligger nästan precis över tvättmaskinen så det är bara att skicka in dem. 24 St köpte vi och vi tvättar i ungefär samma takt som vi använder dem så vi har fortfarande inte använt alla :p

Urtekram har tvålar och sånt.

Jag var på barnmässa i örebro, dom hade sånna tvättlappar i tyg! Kan man använda flera ggr innan man tvättar dom i maskin? Är alla urtekrams tvålar för barn eller ska man tex köpa oparfymerat eller så? Köpte faktiskt urtekram till mig själv igår för första gången :)

Finns många webbutiker som riktat in sig på ekologiska babyprodukter.

När det gäller nappflaskor rekomenderar jag flaskor i glas. Nappar finns i naturgummi. Sen är det ju en smaksak vad bebis föredrar. Vår bebis vägrade napp konsekvent.

Ekologiska barnkläder har jag koll på, men annat som är eko, vart får man bäst tag på det och vilka produkter är bäst? Jag tänker tex nappflaskor, nappar, blöjor (vill inte ha tyg helst), tvättlappar, tvål osv! Har ni nåt bra tips om någon hemsida och vad har ni testat på för saker som kan rekomenderas?

Vilken matbutik som helst, leta efter Svanen eller Bra Miljöval-märket. Skulle inte tro att det är något problem att få tag på ekologiska varianter av allting. När det gäller blöjor så är Libero ekologiska, men inte Pampers. Och Libero är ju helt ok, lite mer pappersaktiga än Pampers men det gör ju inte så mycket.

Urtekram etc handlar väl mer om att man får en förpackning som ser mer ekologisk ut, annan färgsättning och så. Men jag skulle gå på märkningarna, det är det bästa sättet att hålla koll på miljöpåverkan.

Vilken matbutik som helst, leta efter Svanen eller Bra Miljöval-märket. Skulle inte tro att det är något problem att få tag på ekologiska varianter av allting. När det gäller blöjor så är Libero ekologiska, men inte Pampers. Och Libero är ju helt ok, lite mer pappersaktiga än Pampers men det gör ju inte så mycket.

Urtekram etc handlar väl mer om att man får en förpackning som ser mer ekologisk ut, annan färgsättning och så. Men jag skulle gå på märkningarna, det är det bästa sättet att hålla koll på miljöpåverkan.

Aha hade dålig koll på att blöjor i vanliga affären är "okey" att använda! Vad skulle man göra utan buke? :p

Jag var på barnmässa i örebro, dom hade sånna tvättlappar i tyg! Kan man använda flera ggr innan man tvättar dom i maskin? Är alla urtekrams tvålar för barn eller ska man tex köpa oparfymerat eller så? Köpte faktiskt urtekram till mig själv igår för första gången :)
Jag hade inte använt flera gånger men för att t.ex torka matrester kan man ju skölja och använda samma till hela tvätten så att säga.

Jag hittade en speciell barntvål.

Jag har köpt lite nappflaskor, vattenflaskor och leksaker på ekokul.se. Det brukar funka bra :)

När det gäller att välja mellan Bra Miljöval och Svanen, så är Bra Miljöval Naturskyddsföreningens märkning, och Svanen är nordiska rådets, dvs statligt. Bra Miljöval tittar bara på miljöpåverkan, Svanen har också krav på att produkterna ska fungera och hålla en viss kvalitet.

Bra miljöval är väl inte samma som ekologiskt? Därmed inte sagt att bra miljöval behöver vara sämre.

Bra miljöval är väl inte samma som ekologiskt? Därmed inte sagt att bra miljöval behöver vara sämre.

Vad menar du med "ekologiskt"?

Bra Miljöval är absolut en väletablerad ekologisk märkning. Naturskyddsföreningens experter som står bakom, ackrediterade av GEN (Global Ecolabelling Network), osv.

Jag och min sambo har nyligen lärt oss att ekologisk mat har strikta linjer, men övriga produkter inte har samma hårda krav. Tex en hudkräm kan ha 1% eko ingrediens och ändå står det ekologisk produkt. Så egentligen skulle jag väl skrivit eko/svanen/bramiljöval/eco label i startinlägget :)

Jag och min sambo har nyligen lärt oss att ekologisk mat har strikta linjer, men övriga produkter inte har samma hårda krav. Tex en hudkräm kan ha 1% eko ingrediens och ändå står det ekologisk produkt. Så egentligen skulle jag väl skrivit eko/svanen/bramiljöval/eco label i startinlägget :)
Strikta linjer enligt vem?

Ikea har iaf sålt tvättlappar, de är ju inte eko i sig, men bra för miljön är de ju. :)
Våtservetter kan man enkelt göra själv med om det var vatten och olja (finns videos på Youtube)

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 503
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar