Ekologiskt hö???

realist

Trådstartare
Läste lite annonser och såg att någon ville sälja ekologiskt hö.Men vad är det egentligen?Vad är det för skillnad mellan "vanligt" hö och ekologiskt hö? Nån som vet?

Sv: Ekologiskt hö???

skulle tro att det inte är gödslat med konstgödsel och/eller besprutat. om det skall räknas som äkta ekologiskt får inte de djur som gödseln kommer ifrån ätit något annat än ekologiskt foder heller... men definitionen av ekologiskt kan nog betyda olika hos olika tillverkare. bäst att fråga den bonde det gäller!

Ta reda på analysvärdena! Är det helt ogödslat o gammal vall så kanske det inte är nåt vidare... Vissa kallar det ekologiskt att inte göra något alls med vallen.

hannacecilia:
Vad sprutas vallen med? Har aldrig varit med om det...

ha, ha...! inte vet jag! tänkte bara att all ekologisk gröda måste vara obesprutad :p
däremot har vi en gammal "oskött" vall som faktiskt gav helt ok värden på hö trots sen skörd. men som du säger; begär analys!

ekologiskt odlade åkrar kan lika gärna vara gödslade med kadaveravfall.....det är godkänt att gödsla med...

Fast är det "äkta" ekologiskt är vallen förmodligen inte speciellt gammal eftersom den då i regel ingår i växtföljden och sås om ganska ofta.

Allmänt är det som skiljer mest att en ekologisk vall bara gödslas med naturligt gödsel medans en konentioenll gödslas med handelsgödsel. Min erfarenhet är att det är främst mineralvärdena som ligger lite lägre än i konventionellt odlat hö. Men som sagt, en analys är bäst för att veta om det är bra hö.

Ekologiskt kan vara fullt med ogräs. Gödseln kommer från vilka djur som helst. En bonde som odlar ekologiskt i närheten av oss använde bl.a. min hästgödsel att gödsla med och mina hästar äter inte ekologisk mat. Det är ganska löjligt för jag använde konstgödning på min bit och när vi fick översvämning rann all konstgödning in på hans mark men det brydde han sig inte om. Ekologiskt odlat mat etc. är nog inte så ekologisk vid närmare kontroll.

Gödseln får inte om gården är KRAV-ansluten komma från andra djur än ekologiska. Det finns även regler om hur man får ta emot gödsel från andra gårdar eftersom KRAV bygger på ett kretslopp på den egna gården.

Om din gödsel runnit in på grannens markl kan man kanske ifrågasätta hur du gödslar, gödsel bör ju myllas ner och ska inte kunna rinna iväg hur som helst.

vad jag har hört är ALL hästgödsel godkänd...även om dom står på medicinering eller vadsomhelst...

Jag äger marken men han arrenderade en bit. Jag tror att många låtsar att de odlar ekologiskt men är sen inte så noggranna. Den här bonden var KRAV ansluten och visste mycket väl att vid kraftigt regn så kommer eventuell konstgödning att rinna in på marken som han tar hösilage från. Jag hade strött ut gödning innan det regnade och sen fick vi skyfall. Han tar gödsel från många stall i närheten. Det är nog de höga EU-bidragen som lockar många men de borde ju ha striktare kontroll tycker jag.

Jag kollade och jag hade tydligen fel, det finns inga regler om gödselrestriktioner förutom från vissa djurkategorier inom konventionell djurhållning. Däremot finns det ju regler om spridningsarealer m.m vilket borde göra att bönderna inte kan ta emot hur mycket gödsel som helst.

Fö är "kadaveravfall" inte godkänt på växande vall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 321
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt