Ekologisk växtnäring?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har en gigantisk paprikaodling hemma på fönsterbrädorna nu. Säga vad man vill, men paprikor måste vara det mest lättodlade som finns :D

Hur som helst! Nu när det börjar komma riktiga paprikor på plantorna så känns det som om lite växtnäring hade varit lämpligt. Jorden är ekologisk, fröna som blev plantor kommer från ekologiskt odlade paprikor och jag vill extremt ogärna tillsätta gifter och annat ohälsosamt nu. Jag ska ju faktiskt äta paprikorna också. Så, vad ska jag hitta på?

Jag har en gigantisk paprikaodling hemma på fönsterbrädorna nu. Säga vad man vill, men paprikor måste vara det mest lättodlade som finns :D

Hur som helst! Nu när det börjar komma riktiga paprikor på plantorna så känns det som om lite växtnäring hade varit lämpligt. Jorden är ekologisk, fröna som blev plantor kommer från ekologiskt odlade paprikor och jag vill extremt ogärna tillsätta gifter och annat ohälsosamt nu. Jag ska ju faktiskt äta paprikorna också. Så, vad ska jag hitta på?
Biobact! :)

Beror på hur kräsmagad du är....

Bästa näringen har du själv. Kissa lite i en blomkanna och fyll upp med vatten.

Det finns ju skrönor om att barnmorskemottagningarna alltid hade de finaste krukväxterna. De som tog emot så många urinprov...

Lägg brännässlor i blöt och vattna med vattnet, luktar skit men är väldigt bra. :)

Det måste jag testa! Brännässlor finns det tokigt mycket av vid ett ställe som jag ändå tänkt gå förbi imorgon :)

Beror på hur kräsmagad du är....

Bästa näringen har du själv. Kissa lite i en blomkanna och fyll upp med vatten.

Det finns ju skrönor om att barnmorskemottagningarna alltid hade de finaste krukväxterna. De som tog emot så många urinprov...

Haha, jag minns nu att morsans sambos mor gjorde så på sitt landställe! Får se om jag försöker mig på det. Till en början känns brännässlorna mer lockande att testa :p

Som sagt, brännässlor. Du lägger klippta brännässlor i vatten i ca en vecka och sen spär du ut vattnet med 1/6 och vattnar med.
Något annat som skulle vara bra är att du mortlar äggskal och strör pulvret runt plantan. När du sen vattnar så tar plantan upp näringen från äggskalspulvret :)

Hästbajs blandat i jorden. Kalasbra. Mina paprikor älskar det! Fast det är ju inte ekologiskt kanske, beror på vad hästarna ätit och hur man vill definiera ekologiskt. Jag menar, hästbajs är ju lika ekologiskt som guldvatten. Vet en del som slammar upp bajset i vatten och matar växterna med det.

Äggskal skulle jag nog vara lite försiktig med, mycket kalk.

För mycket kalk kan ge skador på blad och hämma tillväxt.
Lägg märke till "för mycket". Kalk behövs, men i lagom mängd.
Många färdiga näringsblandningar innehåller mycket kalk, så beroende på hur man väljer att göra behövs olika saker.

Jag menar alltså inte att äggskal är dåligt, bara att man inte ska använda för mycket.

Jag använder Weibulls grönsaksgödsel. 100% vegetabiliskt och godkänt för ekologisk odling (jag odlar också bara ekologiskt). Tycker det är smidigt att bara ta en näve små kulor och strö ut.

Kostar 120 spänn för ca 2,5 kg. Jag använder inte ett helt paket/säsong till två trädgårdsland, drivbänkar och växthus samt krukodlat.

Nässelvatten är som sagt asabra, men, att göra samma sak med gurkört funkar också bra och stinker inte lika illa! Mamma vattnar med sånt då och då + att hon lägger gräsklipp på jorden runt plantorna, då växer det så att det knakar! :)

Om du inte har trädgård och bara behöver till inomhusodling är det kanske enklast att plocka upp en flaska Änglamarks växtnäring på närmaste coop?

Det finns så kallade näringssticks att köpa i blomaffärer, gjord av hönsgjödsel. Skal vara helt luktfria om de är torkat på rätt sett.

För mycket kalk kan ge skador på blad och hämma tillväxt.
Lägg märke till "för mycket". Kalk behövs, men i lagom mängd.
Många färdiga näringsblandningar innehåller mycket kalk, så beroende på hur man väljer att göra behövs olika saker.

Jag menar alltså inte att äggskal är dåligt, bara att man inte ska använda för mycket.

Kalk behövs väl i princip enbart vid låga ph halter i jorden (bör ligga lita under eller på neutral beroende på typ av växter), den hjälper även till att "laka" ur de sista resterna av näring från jorden. Bättre att gödsla regelbundet och enbart använda äggskal/kalk om det blir för surt i jorden.

Exactly!

Det är väl bara vissa orkidéer som behöver kalk för att må bra, har för mig att någon pratade om det när vi var ut på kalkängarna i trakten..

Brännässlor plockade och lagda i blöt! Ungefär en vecka kan de behöva ligga i vatten alltså?
Kan bajs från harar fungera lika bra som hästbajs tro? :p
Har försökt titta efter växtnäring på Coop förut utan att hitta något, men jag kan ge det ett nytt försök nästa gång jag går dit.

Brännässlor plockade och lagda i blöt! Ungefär en vecka kan de behöva ligga i vatten alltså?
Kan bajs från harar fungera lika bra som hästbajs tro? :p
Har försökt titta efter växtnäring på Coop förut utan att hitta något, men jag kan ge det ett nytt försök nästa gång jag går dit.
Ha gärna ett passade lock tillhands, för det stinker verkligen utdass ...:yuck:

Även Ica har ekologisk växtnäring. Flytande som blandas i vattnet. Helt klart smidigast tycker jag. Använder du brännässlor kan du ju få med dig gifter, beroende på var du plockar dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka