Ekollon???

S

Superbiddi

Är det farligt för hästar att äta ekollon? Min häst går nämligen hela dagarna och smaskar på dem. Någon som vet?

Sv: Ekollon???

Vad kan hända om de äter de då?

Om de är giftiga borde de låta bli tycker man ...

Häster har 5 stora ekar i hagen så det blir svårt att försöka plocka upp alla ekollon.

sök på ekollon här på bukefalos så hittar du alla svar du vill ha

JA! Ekollon är mycket farligt för hästar. Kan bli förgiftade och förgiftningen slår yt organ i kroppen. Finns ingen garanti att de organ som skadats blir återställda.

Jag hade absolut tagit bort hästarna från den hagen!! En bekant till mig höll på att mista sin häst pga ekollon. Den hade blivit "beroende" och ätit mängder av dem, höll på att kollapsa totalt! Läskigt!

Bättre att vara på den säkra sidan...

Hälsningar från Maria

Håller med!! I vår vinterhage finns ekollon och där får de endast gå efter december när den första kylan slagit till...

Efter så mycket skriveri i så många år trodde jag att ALLA visste att EKOLLON ÄR GIFTIGT för hästar. Eftersom det ger ett beroendeframkallande så skiter hästen fullständigt i att det är giftigt, det finns hästar som går genom staket för att komma åt dem så starkt beroende kan det bli.

Nu är det inte alla som blir förgiftade men ingen vet vem som blir eller när det slår till. SÅ det är alltså ett spel med hästens liv för man kan inte gardera sig.

En ekförgiftad häst kan INTE bli frisk igen, utan den får leva återstoden av sitt liv med skador och tar inte förgifningen hästen akut så dör den ändå i förtid av alla bieffekter som uppstår. Och det krävs MYCKET engagemang och pyssel att få en eksjuk häst att fungera och ha ett drägligt liv.

Några av bieffekterna kan bli. kronisk fång med eller utan rotation, anemi, allergier av olika slag, muskel/skelettproblem, ögonproblem, struma, levern tar stryk och är det kraftigt så tar den även njurarna m.fl.

Det finns mycket skrivet sök på *ek* *ekförgiftning* *ekollon* eller sök bland mina gamla trådar. Jag skrev mycket för några år sedan då jag har ägt en ekförgiftad häst.

I stallet har vi ex. två hästar som snaskat ekollon i många år utan att få några men eller spår av förgiftningen, min förra häst åt några stycken och så var det kört.

Vad kan hända om de äter de då?

Om de är giftiga borde de låta bli tycker man ...

Häster har 5 stora ekar i hagen så det blir svårt att försöka plocka upp alla ekollon.

det är den största myten av alla att hästar och andra djur per instinkt undviker att äta giftiga växter.

ekollon är giftigt. som alla redan sagt.
hästarna brukar bli svullna runt ganascherna som första tecken att de reagerar på ekollonen.

gaaaa! vad ni skrämmer upp mig nu... Har ju vetat nån stans i bakhuvudet att de är giftiga. men inte så här.

När jag var till stallet idag så räknade jag hur många ekar det är i hagen det är 11 st så det är svårt att stängsla bort dom. Och de ger ju såklart massor av ekollon.
Får nog se till at de byter hage det tråkiga är att hagen som de går i nu är den ändå hagen med träd och buskar i, de ända är bara fyrkantiga gräshagar som knappt har nå gräs.

Undrar om stallägaren är medveten om detta hon har ju ändå haft sina hästar där i många många många år.

Ekholmen heter inte Ekholmen för intet.

gaaaa! vad ni skrämmer upp mig nu... Har ju vetat nån stans i bakhuvudet att de är giftiga. men inte så här.

När jag var till stallet idag så räknade jag hur många ekar det är i hagen det är 11 st så det är svårt att stängsla bort dom. Och de ger ju såklart massor av ekollon.
Får nog se till at de byter hage det tråkiga är att hagen som de går i nu är den ändå hagen med träd och buskar i, de ända är bara fyrkantiga gräshagar som knappt har nå gräs.

Undrar om stallägaren är medveten om detta hon har ju ändå haft sina hästar där i många många många år.

Ekholmen heter inte Ekholmen för intet.

Stackare!
Det GÅR ju att kratta under ekarna - om du gör det frekvent dvs nästan dagligen. Vi har gjort det vid några tillfällen när vi haft ek-hagar och det har funkat ok.....

Ja just nu vet jag inte vad jag ska göra.....

Vill ju inte att pållen ska bli sjuk men vill inte häller att han ska gå i en hage där han inte kan ta skydd för regn och solen, och bli uttråkad på kuppen.

Hade det varit en ek så hade man ju kunnat stängsla av men som sagt nu är det 11st.

åååååå varför ska allt bli så jobbigt.

Jag kan då inte först vad det är för jobbigt att slö mer 44 st stolpar?? Dom kan ju sitta där i flera är ju?

Vi har 2 ekar i en av våra hagar. Våra hästar har ALDRIG gått på dom, Så det kan ju skillja sig från hästar till hästar med ju.

fast ekar blir ju ofta stora, ska man stängsla in 11 ekar kan det lätt bli mer instängsling än hage.. :crazy:

Ja, men jag hade ju föredragit det framför en död häst iaf. Och om man har 11 ekar i en hage så kan den ju inte vara direkt liten.

Det är olika från häst till häst.
Vissa undviker ekollonen och andra inte.

Personligen så tror jag att hästar är som vi, och vissa människor saknar genetiskt förmågan att känna beskt.
De kan bita i ett apelsinskal utan att det smakar illa för dem.

Efter så mycket skriveri i så många år trodde jag att ALLA visste att EKOLLON ÄR GIFTIGT för hästar.

Jo man kunde ju tro det.
Jag har liksom vetat det sedan jag var liten.
Så jag har alltid trott att det var något som alla visste om.
Men gammal kunskap faller lätt i glömska när allt måste läras från en bok i stället för som förr, från de äldre till de yngre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
201
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka