Ekollon???

Sv: Ekollon???

En islandshäst i mitt förra stall älskade ekollonen, men mig veterligen blev hon varken sjuk eller ens dålig av dem.

Jag skulle för säkerhets skull ändå ta bort dom.

Nej jag har aldrig sagt att det är jobbigt att slå ner stolp. Hagen är inte speciellt stor utan det består mest av ekarna och eftersom de är jätte stora så blir det väldigt svårt att stängsla in 11 st ekar och dess rekvidd. Blir inget kvar av hagen kan jag försäkra om. Hade hagen varit stor så hade jag självklart stängslat in ekarna utan problem.

Ska kolla igenom hagen ordentligt idag och se vad man kan finna för lösning kanske man kan stängsla av så att de bara går i den övre delen men frågan är hur pass stor /liten hagen blir då så att den blir tillräckligt stor för 2 hästar.

Jag visste någonstans i bakhuvudet att ekollon inte är bra för hästar men inte att de var så här giftiga. Man kan inte veta allt, alltid lär man sig nå nytt.

Frågan är ju hur stallägaren som har haft hästar där i säkert 10år har kunnat ungå att ekolonen är giftiga.

Ja just nu vet jag inte vad jag ska göra.....

Vill ju inte att pållen ska bli sjuk men vill inte häller att han ska gå i en hage där han inte kan ta skydd för regn och solen, och bli uttråkad på kuppen.

Hade det varit en ek så hade man ju kunnat stängsla av men som sagt nu är det 11st.

åååååå varför ska allt bli så jobbigt.

Stackare!
Men kratta GÅR faktiskt. det ramlar inte 1000 tals varje dag, så det brukar hålla sig en stund om du räfsat ordentligt första gången s.a.s....

Det är liksom bara några enstaka hästar som får för sig att äta dem.
Jag har träffat på 2 st i hela mitt liv.
Den ena är sedan länge död, kanske av det, och den andra är min Dvärgväxta shettis.
Då ju dvärgväxt är en genetisk defekt, så vet man ju inte vad som följer med där.

enstaka? alla hästar i vårt stall, och det har varit stort omlopp på dem genom åren (3 år totalt) har ätit ekollon......

Oj!
Det var läskigt.
Om jag hade det så, så skulle jag inte ha hästar bland ekarna.

Ja det var inget trevligt.
det var i gamla kollektiv stallet jag nyss flyttat från.
vi krattade som f-n samt slogs om vilken flock som skulle gå i den hagen om höstarna. :crazy:

Nu förstår jag att det inte är dina ekar så det är ju inte så lätt...

Men det lättaste hade väl varit att såga ner dem:devil:
tråkigt kanske, ekar är ju så fina....
Särskilt om det är 11 st:eek:

Men gå och kratta eller bygga staket runt garanterar ju inte att hästarna inte får i sig några....

Hoppas det löser sig!

Nej som sagt det är inte min gård.
Och såga ner dem tror jag inte de vill göra.

Ekarna är säkert flera hundra år gamla. De är jätte stora.

Som sagt Ekholmen heter inte Ekholmen för intet.:crazy:

JA!! :eek: Väldigt giftiga!

Och även bladen och grenarna är giftiga, dock innehåller dom inte lika mkt tanniner som nötterna. Min häst fick fång pga han åt massa ekblad - jag visste inte att det var farligt, trodde det bara var nötterna. Och han var ju helt galen i dom. Vilket ju självklrt berodde på att giften är beroende framkallande. :crazy:

Nu är det ju så att man inte kan såga ner ekar hur som helst...:crazy: Dom råkar vara fridlysta.

Jag skulle i vart fall antingen hägna av i den mån det går annars plocka ur dem från den hagen....

Bara muntligt... Däremot vet jag grannar som fått dryga böter för att de sågat ner ekar utan tillstånd...

Nu är det ju så att man inte kan såga ner ekar hur som helst...:crazy: Dom råkar vara fridlysta.

Jag skulle i vart fall antingen hägna av i den mån det går annars plocka ur dem från den hagen....

Jag hittar inget sånt som att dom skulle vara fridlysta eftersom dom är vanligt förekommande ända upp till Dalarna och ner till sydsverige. Kika gärna här och titta då i första hand på Stjälkek som är den vanligaste samt Druvek.
http://www.skogssverige.se/skog/svenskatrad/stjalkek.cfm

Här måste jag ta ner även ek eftersom dom viltsått sig och växer sönder stenmurarna. Stenmurarna är skyddade, dock:cool:

Kl

Utan att skrämma trådskaparen allt för mycket, men en av de hästar jag känner till som blev ekollonförgiftad grävde upp gamla ekollon som höll på att ruttna under jorden när dom nya var slut. Så är hästen tillräckligt beroende kanske det inte hjälper att kratta upp de översta.

Vissa specifika ekar kan vara skyddade.
Det finns skyddade ekbackar och bokskogar.
Eller så kan de vara solitärträd som man har fått EU-bidrag för.
Om man sågar ner dessa så blir det böter.
Men det betyder inte att ekar är fridlysta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
201
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka