Ek - giftigt för hästar ?

Pansi

Trådstartare
Stod häromdagen och hängde med hovslagaren när
han skodde en häst. Flugorna störde den så jag gick
och bröt en gren och viftade bort dem med, hästen
smakar på grenen och då berättar hovslagaren att
ek är giftigt för hästar. Har aldrig hört detta innan,
någon som vet vad i ek som påverkar, vad som händer
och symptom på detta ?
Hehe därför jag älskar hovslagaren, han lär mej saker
som jag inte visste innan :)

Sv: Ek - giftigt för hästar ?

Jag vet att ekollon är giftiga o kan slå ut njurarna ? men om det gäller hela eken vet jag inte.

Jag har också hört att det ska vara giftigt för hästar, men min häst har alltid ätit ek glatt och inte verkat bli dålig av det :confused:

ekollonen inte själva trädet,därför ska man inte ha ek ihagen då hästen utav misstag får isig ekollon

Vet en häst som tappat päls fläckvis sedan den stått i en hage där det finns en ek, vet. misstänker att det kan bero på att den ätit ekollon. Men de andra hästarna som gått där ett tag mår helt ok.

Vore intressant om nån vet om det finns någon litteratur eller någon annan undersökning om detta?

ekollon kan vara fruktansvärt giftiga, läste om en islandshingst för några år sedan som hade dött av ekollon-förgiftning

Ek är giftig, har för mig att det var väldigt med diskussioner/artiklar osv om detta för något år sedan? Tror mig minnas att hela eken är giftig, men att det är ekollonen som är giftigast.

Mvh Huntress

Görel skrev:
OK :)

Hon äter bara bladen, inget annat.
Om ekblad är giftiga hade vår feta arabmärr dött för länge sen........hon massakerar allt eksly i hagen, plus lite andra löv och pinnar.Varför skaffa röjsåg när man kan ha en arabmärr?
Ekollon däremot är giftiga, och det kan bli som en drog för vissa hästar att äta dom, och dom skadar njurarna, samt dom blir *skinnflådda* eller brända i munnen och har svårt att tugga.

Även blad och knoppar är giftiga. Knoppar och nyutslagna blad är giftigare än "gamla" blad, likaså är gröna omogna ekollon giftigare än gamla bruna. Ek innehåller ett ämne som heter Tannin som är skadligt då det bryts ner i kroppen.

Pansi skrev:
Stod häromdagen och hängde med hovslagaren när
han skodde en häst. Flugorna störde den så jag gick
och bröt en gren och viftade bort dem med, hästen
smakar på grenen och då berättar hovslagaren att
ek är giftigt för hästar. Har aldrig hört detta innan,
någon som vet vad i ek som påverkar, vad som händer
och symptom på detta ?
Hehe därför jag älskar hovslagaren, han lär mej saker
som jag inte visste innan :)

Här kan du läsa lite mer och har lite mer att söka http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=474187&highlight=ekollon

MVH/

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 142
Senast: Docka
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka