Ej svenskregistrerad ponny

Snuffsan

Trådstartare
Då t.ex en dansk ryttare får komma över till Sverige och tävla regionalt och nationellt, på dansk ponny, undrar jag om en svensk ryttare kan tävla en dansk ponny regionalt här?

Vi är på väg att köpa en dansk ponny och jag funderar på om den får tävlas av svensk ryttare innan omregistreringen är klar?

Sv: Ej svenskregistrerad ponny

Såå...synd att du aldrig fann din svenskuppfödda ponny ;) :angel: Blir säkert bra med en dansk också!

Med de nya reglerna för hästar, så skall du ej behöva byta registreringshandlingar inom EU, detta kräver givetvis att hästen har ett EU-pass.
Har dock hört att man ändå skall sända in originalpapprena för att få en svensk stämpel i det...hör med SPAF om det.

Så tävla är helt OK

Nä, det var ju ingen av er som kunde trolla fram en lämplig svenskfödd ponny till mig. ;) Men vi har tre svenskfödda hemma, så en import kan jag väl få ha?

Jag tänkte ju regga om honom, med mättning och allt vad det innebär, men det tar ju ett tag innan allt är klart. Ponnyn är i form, tävlinggssäsongen är som bäst och vem vill vänta då?

Ponnyn har danskt pass. Behövs det alltså ingen omregistrering numera? Får nog kolla med rasföreningen. Han må vara import, men renrasig är grabben! ;)

Nä, om jag har förstått det hela rätt så kan man spara de pengarne genom att köra på hans danska pass...

Visste väl att vi kunde lita på dig ;) Vad är det för stam på nya stjärnan då???

När vi köpte en ponny från Danmark som också hade alla papper för tävling i Danmark.så kunde vi INTE tävla på dem i Sverige. Vi var tvungna att skicka in hans pass och få en svensk stämpel och svenskt mätintyg innan man kunde tävla.Så hans danska papper var helt oanvändbara här. Detta var 2003 och jag kan inte tänka mig att det ändrats sen dess. Denna informationen fick vi från ridsports förbundet,svenska ridponny föreningen och mätmannen.
Kan ju säga att det gick väldigt snabbt att fixa ordning de svenska papprena tävlade efter 14 dagar redan.Och det är väl ändå den tiden som behövs för att lära känna en ny ponny.

Grejen är den att det är ändrat från nov 2004. Du behöver inte registrera om ponnyn/hästen i rasförbunden då djur precis som människor inte kan ha mer än en identitet.
Citerat från ridsport " SvRF ändrar tillämpningen av reglerna för importerade hästar och ponnyer som tävlar. From 1 nov krävs det inte längre att hästen är registrerad i Sverige för att få licens. Anledningen till ändringen är att en hästägare protesterat mot att det krävs svensk reg. av en tidigare utlandsregistrerad häst för att få svensk licens. Hästägaren har drivit ärendet ända upp på EU-nivå. Jordbruksverkets budskap var att hästar inom EU bara får ha en identitet. Genom att importer haft både ett utländskt och ett svenskt reg.nr har de alltså i praktiken två id. nr, det är allstå fel. From den 1 nov kommer det att räcka med att hästen eller ponnyn har en giltig identiteshandling från en utländsk avelsförening."

Ungefär så har jag hört att det är. Tack. Ska ponnyn mätas om i Sverige eller räcker den danska mätningen?

Mätintyg kan jag inte svara på. Det enda som står om mätintyg är att alla som slutmäts 2005 ska vara chipmärkta. Ring ASVH eller SvRF och fråga. Det borde ju räcka eftersom du ska kunna lösa licens på den gamla reg. Hoppas att det löser sig. :)

Stammen kan du fråga om på måndag när jag kollat upp den. När vi testade honom struntade jag i att kolla stammen (ja, Dimmansstuteri är också nyfiken... :angel: ). Han är ju vallak så stammen är inte så intressant. Hoppar hus och är söt räcker väl? ;)

Jadå, det löser sig säkert på något sätt. Tänkte bara att ju enklare desto bättre. :D

Jo iof då. Kolla på JV:s hemsida då. Där borde det ju stå. Sen har jag alltid en kopia med mig när jag tävlar på det som stog i ridsport utifall nån skulle påpeka nåt. Men det är det inte.

Det kanske är olika från ras till ras även om det inte borde vara det. På mitt pass till ponnyn står det att hästen har samma nationalitet som ägaren.
Så länge som du har kvitto på att du har köpt hästen så kan det väl knappast vara några problem med att tävla även om inte pappersarbetet har hunnit med?

Tja, vi har ev híttat en ändå bättre dansk ponny så nu måste vi ju testa honom också. :crazy:
Du får se bild så fort vi bestämt oss, jag lovar! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Idag börjar ett nytt reglemente för ponnymätning att gälla. Det innebär bland annat att FEI-mätintyg kan gälla som svenskt mätintyg och...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar