Ej stilla på gången

R

Rigolette

Tjo.

Nu kommer jag återigen med en tråd om medryttarpållan min .. :P Men men. Nu till problemet.

Då hon står på gången, står hon med huvudet mot dörren till stallet, står hon vänd åt andra hållet, med arslet mot dörren så blir hon hispig och lite nervös. Men, då hon står rättvänd om man kan kalla det så, alltså med huvudet vänd mot gången. Så kan hon inte stå stilla. Hon går framåt, bakåt, backar då jag står bakom/snett bakom, går åt sidan då jag borstar henne osv .. vad göra ?

Problem nummer två; Då jag ska tränsa henne, sätter jag grimman runt halsen, och vips då hon tycker att hon är fri, så vänder hon bort huvudet, och verkligen vill inte ha tränset på sig, jag tar tag i huvudet och vänder tillbaka henne, men, då har hon upptcäkt att hon kan höja lite på huvudet och vända sig åt andra hållet över Mitt huvud. Och så håller det på, sen ger jag tyvärr upp och pappa får sköta det där ^ Jag vet att jag inte ska ge upp, men mitt tålamod håller inte. Vad ska jag göra för att hon helst ska ha huvudet stilla och Inte vända bort ? :S Jag tror att det kan ha lite med att göra att tränset kan vara lite för trångt vid öronen .. men, nu har jag ett nytt träns, storlek full (som hon har i det gamla också). Men detta nya träns ser större ut, så jag får hoppas att hon accepterar det Bra med en mutmorot som belöning också. Tror ni det fungerar ? Har även ett nytt pannband, som är bra mkt längre en det på det gamla tränset .. så vad säger ni ?

Sv: Ej stilla på gången

Angående tränsningsfrågan så tror jag att det är att pannbandet är för kort som ställer till det, tycker hästan att det är obehagligt att bli tränsad så står hon ju inte still...rätt så logiskt!

Hade samma problem med min häst när jag precis hade köpt honom, krånglade otroligt vid tränsning, huvudet var överallt! Pannbandet var för kort (svårt att få över öronen). Köpte ett längre pannband och nu står han helt stilla och lyfter inte på huvudet alls, snarare sänker det...Tog också bort nosgrimman och det tyckte han också var bättre, fick inte så mycket remmar i ansiktet då och enklare att dra på...

Så jag tycker att du ska testa med att såklart köpa ett längre pannband, ta bort nosgrimman tillfälligt (om du har det) och testa om det går bättre :)

Hoppas et funkar, funkade på min häst iaf :idea:

Hm. Jo det är ju rätt så logiskt .. men då man tränsar henne står hon stilla, men höjer huvudet och lixom, svänger iväg med huvudet. Och lilla jag på ca 170 når inte då Ella står med huvudet bland molnen .. vad göra ?

Pannbandet jag fick av en kompis är längre än det gamla. Och pannbandet på det nya tränset ser ut att vara längre iaf, jag har inte hunnit prova det .. så jag ska se. Man skulle ju kunna ta bort nosgrimman före man tränsar och sedan sätta tillbaka det ju .. det är en pullarnosgrimma hon har för den som var intresserad .. ;)

Men jag tycker idén med att lägga en morot i handen med bettet var rätt så bra .. osså kan man kanske lära in att när man säger Ta bettet, så ska hon göra det ;) Då kanske hon blir mer lättare att tränsa :)

Bra tips för att få henne att stå stilla på gången då jag borstar henne då ?

Lite svårt när det inte är din häst, man ska ju akta sig för att uppfostra andras.

Till tränsningen har jag två tips.

1. Stå på en pall så du blir så lång att hon kan ha huvudet vart hon vill, du når ändå.

2. När hon höjer huvudet, kör upp två fingrar mellan ganascherna, när hon försöker vika undan huvudet så följer du bara med, du lättar genast på trycket när hon sänker huvudet + beröm.

Måste hon stå i gången, när du borstar?
Om hästen visar att det är obehagligt kanske det är bättre att bara låta bli, borsta i boxen istället. Alternativt; ignorera, bara borsta på. Du kan ju prova att binda upp henne i tex grimskaft i boxgaller, då blir ytan som hon kan "springa omkring på" mindre. Då kan du också prova att binda henne på andra ställen i stallet.

Tackför tipsen ..

Varför ska jag akta mig för att uppfostra andras hästar ? Är det inte bara bra att hon uppfostras ? :S Och om det bara är mig hon är så mot .. så måste jag väl det ? :S Hon visar väl inte respekt för mig då, lr ?

Ibland brukar jag ha henne i boxen .. men, det är bättre ljus på gången, och staller är minilitet, det är 5 boxar, 1 sadelkammare och en gång dom knappt kan vända på .. så det finns bara 2 alternativa ställen att binda upp henne på, boxen lr gången ..

Håller den bara på så med dig?
Jag tycker att du ska träna i boxen på att den ska stå still.
När den står snällt där kan du träna samma sak i gången.

Säg :-Stilla!om den sen står stilla beröm.
det kräver kanske mkt tjat men det lönar sig

När du ska tränsa.
Håll tränset i hö. hand i mitten av sidostyckena:confused: håll sen samma hand runt nosryggen o håll i.
Vä. hand för in bettet i munnen.

Kolla så att tränset inte är för trångt. Bettet ska putta upp mungipan, så att en och ½ rynka bildas

min femåring hatar att stå inne i stallet på gången näre hon inte ser ut, hon vill veta vad som händer.
Men när jag borstar henne vid bindbommen är hon helt cool.
Men vid dåligt väder har jag henne inne och jag låter henne hållas så länge hon håller reda på sig själv o inte går på mig :devil:

Det är ju det jag inte vet om hon gör .. :S

Men, jag har ju ett nytt träns åt henne nu, men jag har inte hunnit prova det på henne :S Om du vill se hur det gamla tränset sitter nu så har jag några hyfsde bilder på; http://Rigolette.fotogalleriet.se klicka vidare på Ella Marine, så ser du där :)

Det nya tränset är lite större i pannbandet tror jag, det ser litet ut på det gamla tycker jag .. men, det här med att få henne att stå stilla, jag har försökt säga stilla o så .. men mitt tålamod rinner tyvärr i väg. I boxen har jag henne oftast uppbunden dom få gångern jag står där.

Det här med att få henne mer villig att bli tränsad, så hade jag jju tänkt ta en morot i vänster hand, bettet i vänster hand, osså säger jag "Ta bettet" så fort hon äter morot/tar bettet. Och första gången jag tränsar med det nya, hade jag tänkt ta bort pullarnosgrimman .. hon kanske känner sig "instängd" som någon sa tidigare ? Det kanske fungerar bättre då ?

Äh, säg ifrån ordentligt :cool:

En häst ska klara av att stå uppställd i gången utan att röra sig. Där tycker jag att du inte ska behöva hålla på och dalta, kräv att hon lyssnar på dig.

Vid tränsningen kan det som sagt finnas andra orsaker, så där borde du ta det lite lugnare. Lägg upp tränset försiktigt, men var ändå bestämd och visa att du inte accepterar att hon slänger med huvudet.

Jag skulle undvika att stå på en pall, för då har du mycket lättare att tappa balansen.

Jag har inte armen över nosryggen, för då har hon alltid en chans att dra upp huvudet ändå.
Jag brukar hålla armen mellan öronen, om hästen lyfter huvudet så följer jag med upp i luften (gäller att hålla stadigt ;) )
Kolla självklart upp så att hon inte är huvud/öronskygg eller nått sånt där bara, för då måste du såklart vara mer försiktig :crazy:
Jag skulle inte ha gett godis för tränsning, det ska hon klara ändå... (men om allt annat känns helt lönlöst så kan du såklart alltid testa!)

Men som sagt, jag tycker att du ska markera ordentligt att du inte accepterar hennes uppförande, för annars finns risken att det bara blir värre...
Hoppas allt löser sig! :)

Tack för svaren !

Glömde nämna .. att då hon har bomull i öronen, är det j'vligt svårt att ta ur bomullen .. kom och tänka på det nu. Och hon är inte så .. superglad över att man grejar med öronen och ska ta ur bomull och så .. så det kan ju vara något med att hon helt enkelkt tycker det är obehagligt lr nåt ! :idea: Men, jag tror att lite av det hänger på tränset också ;) Men jag får hoppas att det nya är större i pannbandet .. jag tror jag hör av mig med hur det gick då jag har provat det nya ! :)

axel skrev:
När du ska tränsa.
Håll tränset i hö. hand i mitten av sidostyckena:confused: håll sen samma hand runt nosryggen o håll i.
Vä. hand för in bettet i munnen.

Det där funkar tyvärr inte alltid, hade en hbl herre(180cm mkh) som va mkt speciell med lite egna ideer.....:angel:
Om jag skulle tränsa som du beskrev skulle de bli kast me liten matte....:D
Det jag gjorde när han tog upp huvet vid tränsning var att lägga tyglarna över nacken först, precis bakom öronen. Och därigenom få honnom att sänka huvet genom tryck/eftergift. För oss fungerade detta iaf bra!

Nu vet ju inte jag hur ofta du rider, men låt säga att du gör det ett par dagar i veckan och att det var jag som ägde hästen. Då skulle jag vilja veta vad du har för problem med min häst och att vi gemensamt kommer fram till en lösning.

Vad jag menar med att "inte uppfostra andras hästar" är just att det har med att korrigera andras hästar inte alltid faller i god jord, men du kanske har helt fria händer gentemot ägaren till hästen.

Grejen är ju det att jag bara rider henne en gång i veckan. Så, du har nog rätt .. jag bör nog prata med hennes ägare om problemen ..

Men jag tänkte lixom mest om det finns några småknep man kan använda :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur