Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?
Jag föder upp Silken Windhounds, ej SKK ras.
När det gäller försäkringar finns det 2 nackdelar.
Veterinärförsäkringen är inga problem, ingen skillnad mot SKK-raser.
Men livförsäkringen är max 5000, d v s blandras (kan vara lite olika belopp hos olika bolag). Det gäller även svindyra importer
Nästa problem är att dom inte hos försäkringsbolaget kan klassificeras som Silken Windhounds eftersom deras dataprogram enbart innehåller SKK-raser samt blandras.
Det innebär att man inte kan få någon skadestatistik för rasen
Vid ägarregistrering hos Jordbruksverket brukar jag skriva Silken Windhound som ras men får i alla fall tillbaks - blandras.
Men ett par av mina valpköpare har faktiskt lyckats ägarregga i Jbv som Silkens nu!!! Beror antagligen på handläggare...
Även hos veterinären kan det bli problem att få dom inregistrerade som Silkens. Dom flesta kliniker verkar ha ett datasystem där dom kan lägga in en ny ras själva och inte enbart använda de SKK-raser som tillhandahålls av systemet. Men det kräver administratörsrättigheter vilket oftast verkar saknas hos personalen i receptionen.
Så även här kan man få ett kvitto i slutänden med "blandras" på...
Det gör ju naturligtvis inte direkt någon skillnad för vården, förutom...
Silken Windhounds är en av de raser som kan ha MDR1 (tål ej alla mediciner) och den veterinär som bara läser "blandras" i journalen inser alltså inte att dom riskerar att ta kål på hunden med fel medicin.
Nu är ju alla mina hundar testade och vid varje veterinärbesök försäkrar jag mig om att journalen innehåller rätt MDR1 status. Utifall att...
Annars är största problemet egentligen människors attityd när dom inser att rasen inte erkänns av SKK
Jag håller på och letar hund och kommer att köpa en rätt så ovanlig ras. Har hittat en uppfödare som har en kull med stamtavla men valparna går tydligen inte att regga i SKK.
Vad får det för konsekvenser? Jag vet att jag inte kan ställa ut och tävla bruks men hur blir det med försäkring osv? Räknas det som blandras? Det är en renrasig hund men som sagt den har väl inte tillräcklig stamtavla.