EJ lösdrift !

Sv: EJ lösdrift !

kid skrev:
Menade inte dej Sweet utan A.K.O
Jag förstod att du tänkte detsamma som jag och jag tycker det är skönt att det finns massa bukare som är för lösdrift det värsta är att vi alltid måste försvara oss men inte de som har box man hör aldrig att det finns brister i det utan det är såååå bra
Min uppfattning är att det krävs mer ansvar och uppmärksamhet när man har lösdrift och att ha box är bekvämlighet och lathet..

Tycker faktiskt att det är tvärtom, bara för att jag vill ha min häst på stall så talar ni som är "experter" om för oss andra att lösdrift alltid är bäst. Det kanske faktiskt inte är så att det är bra för alla hästar att gå ute jämt, vi har inte så många hästraser nu för tiden ;) som är framavlade för att gå ute i ur och skur. Tycker att alla skall få göra vad den vill med sin häst (om hästen inte mår dåligt), men kom inte och tala om för oss med uppstallade hästar att ni vet bäst!!

Sweet skrev:
Men de sover ju inte i sin box hela nätterna...

Nej, det har jag inte påstått, men de verkar ganska nöjda med att stå och vara i den oxå...

Sedan, om du inte uppfattade det, så var det inte LÖSDRIFT jag kritiserande, utan ditt förhållningssätt: "Mitt sätt är bäst, alla andra gör fel".

Jag har ett väl fungerande stall med välmående hästar (som går ute med kompisar allt mellan 8 och 24 timmar per dygn, beroende på årstid), och ser ingen anledning till att ändra på det. Däremot tror jag säkert att en välskött lösdrift kan vara ett minst lika bra, och i vissa fall bättre, alternativ för många hästar.

Tyvärr finns det gotto m mindre välskötta lösdrifter, som nog bidrar till att ge detta uppstallningsalternativ dåligt rykte.

Sweet skrev:
Sen är det JAG (och många med mig) som tycker att lösdrift är det bästa för hästen precis som du (och många med dig) tycker att hästar ska vara uppstallade på box.

Jag står fast vid min åsikt i detta ämne och du får gärna tycka att dina hästar har det bäst i sin box om nätterna. Folk får göra som de vill, det finns ingen lag på att hästar ska vara ute alls och de finns de som aldrig släpper ut sina hästar i en hage och deras hästar trivs så bra i sin box...

Fast om du läste mitt inlägg ordentligt, så stod det INTE så! Jag kritiserade enbart ditt tvärsäkra sätt att uttrycka dig; Lösdrift ÄR bäst. För alla!? I alla lägen!?

kid skrev:
Hej !
Snacka om att generalisera du gör ju det me .
Skulle du kunna utföra en liten test med dina hästar åt mej .
Ta in dom som du brukar men stäng INTE boxdörren och kolla hur länge dom vill vara kvar ....tröttna inte utan ta tiden och se om dom är vanedjur och stannar kvar i boxen vill GÄRNA ha ett ärligt svar ta lite kaffe med dej

Fast jag fattar inte varför du tycker jag generaliserar? Jag har aldrig påstått att uppstallning (eller att något överhuvudtaget skulle vara en universallösning som är bäst för alla i alla lägen)är det bästa alternativet. Läs mitt ursprungsinlägg igen, och gör det lite noggrannare!

Tror du attackerar mig för något jag faktiskt inte har skrivit. Du är välkommen på kaffe, och om du vill får du gärna bygga en lösdrift åt mig oxå, skulle gärna ha ffa unghästarna i den!

JAG tycker att lösdrift är bäst för hästen men sen får folk ha sina hästar hur de vill, jag har aldrig sagt att stall borde förbjudas.

Hästar är och förblir utedjur och mina hästar kan själva välja om de vill vara ute eller inne, de behöver inte alls stå ute i ur och skur om de inte vill det! Sommartid står de gärna inne i ligghallen hela dagen om det är soligt och varmt och går ut och betar på natten. Vintertid står de helst ute hela tiden, de är sällan i ligghallen då.

Hästar som står på stall har ju inget val, när de ska vara ute så ska de vara ute. Oftast så har de inget skydd i hagen. När de ska vara inne så ska de vara inne. Mina hästar kan själv välja.

Att hästen själv kan välja om den vill stå inne eller ute anser i alla fall jag vara det bästa för hästen.

Det är många som skriver att de har en "innehäst" som bara vill stå inne hela nätterna och gärna dagarna också, men en häst på lösdrift kan ju stå inne så mkt den vill, eller!?
Den väljer ju själv!

Jag startade upp en lösdrift för ett år sedan och kan nog påstå att den innehåller både lyx och ordnat för hästarnas bästa. Jag tycker att en väl fungerande lösdrift där man ser till individen och flocken är att föredra för många hästar.

Men trots att jag anser att en väl fungerande lösdrift är att föredra så skulle jag inte sälja till någon som ville fortsätta ha hästen på lösdrift om jag inte ansåg att den hade de höga krav jag anser att man måste ha på en lösdrift för hästens skull. Det finns så många dåliga lösdrifter och det är det man oftast ser så jag förstår om en del skriver som de gör, har man inte sett en bra och välfungerande lösdrift så är det ju ett dåligt liv för hästen och det vill man ju inte sälja till.

Har träffat folk som inte förstår eller klarar av kravet att man måste ha uträknade foderstater och individuella foder givor i egna boxar hos mig, folk har inte velat jobba med fodringar och daglig mockning m.m. av ren lathet som de själva erkänt och köpt sig fria, en å annan vill helst bara släppa hästen och inte behöva komma så ofta och hälsa på. Folk som inte försår att man kan inte ha hästar i hop om de inte fungerar tillsammans när det är lösdrift m.m.m.m Det som varit intressant detta år är dock att de hästar som haft mest olater över lag har passat och trivts bäst med lösdrift, de som inte haft ngr. olater har mer använt ligghallen per dygn och går gärna in vid dåligt väder och på natten för att sova m.m.

Det är mycket jobb och det är inte billigare att ha en välfungernade lösdrift de som är billiga fungerar ofta sämre för både häst och ägare och har mindre att erbjuda om man vill ha välordnat för sig, så nu har jag tröttnat. Jag har sagt upp mig och ställer in mina hästar på bra och välfungerande stall m. mkt. utevistelse istället och jag slipper slita ihjäl mig för ingenting.

MVH/

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 457
Senast: ch791022
·
Småbarn Nu är äldste sonen 4 år fyllda, alldeles nyss och de senaste månaderna har han fått starkare och starkare åsikter om allt. Det är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: lingonben
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Hästvård Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite... Hon är 4 år nu, men redan...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama