EJ lösdrift !

Sv: EJ lösdrift !

JAPP!!!!!!
jag håller med dej :
Mina två har gått på lösdrift i hela sitt liv 6 och 7 år dom går i en flock på 10 st de har varit med om fölningar där en ny medlem till flocken har kommit de har varit med om åldermän på 30 år de uppfostrar och älskar varann utan skråmor som en vildflock gör.
Vi tävlar båda året runt "med förstånd"utan att behöva klippa dom

En fråga till dom som säjer att era hästar fryser hur kan ni se det "skakar dom"= då är det nog för lite mat "står dom stilla"=dom spar nog energi "har dom rest pälsen"=ja då fryser dom nog ge dom lite mat och ett täcke

POWER TO THE HORSES

Jag är nog också lite skeptisk till lösdrift. Jag tror att en bra lösdrift ställer stora krav på kunnande och investeringar. Det kostar nog mer än vad man kanske först tror. Det finns en risk för att lösdrift tillämpas för att det är enkelt och billigt.Man tänker sig ett enklare liv, helt enkelt, som hästägare och hästskötare.

Varför skulle det vara dyrt att fixa en lösdrift?

Vi har tex slitit ut allt från logen och gjort om den till en lösdriftsdel.En rejäl öppning så att ingen behöver känna sej trängd.Varje individ utfodras individuellt med kraftfoder.Bra stängsel med el och stora hagar med kuperad terräng(ingen behöver gå i massa lera konstant).Har även 2 boxar för att kunna ta in dem vid behov...tex vid sårvård eller verkning.

Billigare blir det dock inte och inte direkt mindre jobb heller (mockas dagligen).Hästarna kräver fri tillgång på hö och extra mkt kraftfoder för att hålla värmen under vinterhalvåret - så billigt - nej!Men bra för hästarna - ja!

Jag bara funderar på varför man sätter ut sådant i annonser att det INTE är önskvärt med lösdrift...innan man ens kollat upp hur personen ifråga har sin lösdrift.(funderar bara på hur man resonerar).

Vad är det som säger att om någon erbjuder en box skulle sköta hästen bättre?Jag har hört om folk som haft hästar inne hela vinterhalvåret i box utan utevistelse alls!Visst grova paralleler att dra.

Men så har vi ju vissa...typ min svärmor " - du klär väl på hästarna varmt nu när det är kallt ute ? "....ha,ha.

Jag måste ju säga att jag skulle inte sälja någon av mina hästar till en som vill ha dom på lösdrift.

Detta pga av att jag har sett alldeles för många skräck-lösdrifter och att mina hästar, speciellt den ena inte skulle vilja vara ute jämt. Han är en riktigt inne-häst. Han är i stort sett mörkrädd och blir arg om jag inte tar in honom innan det blir mörkt. Kanske låter konstigt men så är det. Men självklart är han i hagen under dygnets ljusa timmar!

Senast här om veckan så såg jag en lösdrift som jag i min vildaste fantasi inte skulle vilja släppa något djur på.
Ett flertal hästar i en hage som är mindre än 1 ha, nästan bara lera och träd i hagen. Skogsmark. Den sk ligghallen som jag antar att det skulle föreställa var ungefär lika stor som halva vår carport! Dvs, inte en chans att fler än 1 häst kan vara därinne om dom inte ska trängas.

Jag tyckte riktigt synd om dessa hästar som gick ute i denna miljö, det hade regnat i flera dagar i sträck för att helt plötsligt senare på kvällen bli minusgrader. Dom måste ju ha blivit isbitar!

Det kan bara inte vara möjligt att det kan vara bra för en häst! På något vis!

Säkerligen så finns det många väldigt bra lösdrifter som kunniga personer driver, men tyvärr så finns det allt för många av de exempel som jag gav.

Sådana som skaffar ett gäng hästar och sen får för sig att de ska has på det för hästar naturliga viset! För det har dom minsann läst eller hört någonstans.

Tyvärr finns det ju alltid folk som inte sköter saker som de ska...men det gäller även folk med så kallat "vanlig" uppstallning också.

Våra hästar har (2 st) har tillgång till vinterhage på ca 4 1/2 tunnland...med kuperad mark.Lösdriftsdelen är 52 m2.Hästar ska inte behöva trängas i en lösdrift...dessutom gäller det att man har hästar som kommer bra överrens för att det ska funka som bäst.Mina 2 ligger och sover därinne intill varandra(de där 2 har inte läst regelboken om att en ska hålla vakt) och jag kan se rakt in på logen från mitt köksfönster.Nog tycker jag att de trivs bra.

Dina hästar har det säkert alldeles utmärkt!
Och visst är det som du säger att det finns avvarter bland alla hästhållningssätt.

Tyvärr så är det jag tidigare beskrev ganska vanligt i trakterna där jag bor, Dalarna.

Har sett ett stort antal av urusla lösdrifter, till och med en som inte hade någotsomhelst skydd för hästarna. Bara stor åkermark instängslad och silagebalar utställda! Inga träd, inga ligghallar eller något vindskydd. I dessa hagar gick uppemot 40-50 häst! Travare av yngre åldrar, skulle tippa på att de var mellan 8 månader och 2 år eller något sådant. Massor av hästar som stod och kurade ihop sig, det var vinter och här uppe har vi ju väldigt ofta mycket vinter..

Sådant är tråkigt att se.. och tyvärr så bidrar det ju inte till att jag skulle vilja sälja till någon som har lösdrift!
Även fast jag vet att det finns bra sådana oxå. Har sett en bra på Askö Stuteri i V-ås..

Sweet skrev:
Det ÄR bäst. För hästen. Sen finns det människor som inte tycker samma och mer tänker på sitt eget bästa och inte hästens.

För en häst att stå i en box mer än halva dygnet är väldigt onaturligt, så är det bara.

Ojsan, hoppsan, så man kan generalisera... :smirk:

Skrattar alltid lika gott åt folk som benhårt hävdar att hans/hennes eget alternativ är det bästa för alla andra (människor som djur, och i detta fall rör det sig ju om djur) i alla situationer.

Och för att förtydliga: Jag har inte det minsta emot lösdrift och skulle gärna bygga en själv.

Vad det gäller onaturlighet är väl i princip allt vi gör med hästarna onaturligt för dem, men inte verkar de ledsna för det. MIna är t ex fullt nöjda med att gå i hage på dagarna och sova i box på nätterna.

Sen är det JAG (och många med mig) som tycker att lösdrift är det bästa för hästen precis som du (och många med dig) tycker att hästar ska vara uppstallade på box.

Jag står fast vid min åsikt i detta ämne och du får gärna tycka att dina hästar har det bäst i sin box om nätterna. Folk får göra som de vill, det finns ingen lag på att hästar ska vara ute alls och de finns de som aldrig släpper ut sina hästar i en hage och deras hästar trivs så bra i sin box...

Flera av hästarna som stått hos mig har varit såna som inte velat vara ute, som fryser, som är mörkrädda - det har de kommit över väldigt fort. Hästar är vanedjur, man kan vänja dem vid precis vad som helst och säga "Den VILL ha det så".

Säger inte att dina hästar är såna, jag vet att det finns hästar som verkligen VILL vara inne, men de allra flesta hästar jag stött på som "velat" vara inne vill det eftersom de lärt sig att vara det.

Det passar inte för alla hästar att gå på lösdrift.

Mitt sto t.ex. (engelskt fullblod) kan inte ens gå på bete utan att gå ner i vikt och tappa muskler. Hon måste verkligen få komma in på natten och få hö och kraftfoder i lugn och ro inne annars ser hon ut som ett benrangel.

Så det är inte bäst för alla hästar. :smirk:

Jag har själv ett svårfött engelskt fullblod.

Går på lösdrift utan problem. Fodras med kraftfoder inne, får hö ute och täcke på när det är kallt.

Hjälp! Är det i Norrbotten du har hittat lösdrifter som kostar dessa summor? Eller..?
Finns det ens de som hyr ut stall (lösdrift eller ej) som tar denna hyra i BD-län? :crazy:

Hej !
Snacka om att generalisera du gör ju det me .
Skulle du kunna utföra en liten test med dina hästar åt mej .
Ta in dom som du brukar men stäng INTE boxdörren och kolla hur länge dom vill vara kvar ....tröttna inte utan ta tiden och se om dom är vanedjur och stannar kvar i boxen vill GÄRNA ha ett ärligt svar ta lite kaffe med dej

Skulle tro att de kanske stannar kvar så länge det finns mat, sen går de nog gärna ut därifrån...

Skulle ta in hästarna igår kväll för att ge kraftfoder, i går kväll var det snöstorm och inget vidare mysigt väder alls. Jag öppnade stalldörren som jag brukar och ropar på hästarna men inga hästar kommer... De står utanför och bara tittar och undrar om de inte kan få maten ute i stället. Slutar med att jag får gå och hämta en av dom så följer den andra med.

I dag har det också varit mer eller mindre snöstorm, de kan gå in om de vill eller ställa sig i lä men de står ändå mitt ute i hagen.

Och det är som sagt inga islandshästar eller fjordingar jag har, utan ett engelskt fullblod och en varmblodstravare.

crazy skrev:
Blivit förbluffad när man ser allt fler annonser där folk anger att de INTE säljer till folk som vill ha sina hästar på lösdrift! :confused:

Jag undrar bara varför man är så mån om att INTE tilgodose något som är så bra för en häst som lösdrift!?! :angel:

LÖSDRIFT är vad jag kallar HÄSTLIV men tydligen inte för somliga som tydligt markerar att detta inte är önskvärt i sina annonser. :p

Någon som kan berätta varför de anser att lösdrift skulle vara negativt??? :cool:

Som en spekulant som var här och tittade och som menade på att
"-ohhh hon skulle få det så bra så bra på denna anläggning".Sedan när jag sa att det var ju inte direkt anläggningen i sej jag var intresserad av, utan hur mkt får hästarna vara ute och hur tillgodoses deras tuggbehov?Ja då fick jag världens konstigaste blick från den intresserade köparen.Precis som "-Varför blev hon inte impad av min svindyra stallplats på denna enorma anläggning!?!" :D :D :angel:

Det har jag också undrat över. Jag ser bara fördelar. Men jag vet MÅNGA som bara ser nackdelar. Tror att lösdriftstall får dåligt rykte av sådana som misskött sina hästar och bäddar. Men det finns säkert lika många vanvårdade stall som lösdriftstall. Det har inte med stallet att göra utan de som sköter det.

:)

Inte riktat till dej direkt!

Till alla! Jag förstår inte argumentet att "min häst kan inte gå på lösdrift, för h*n fryser så lätt". Vad gör hästen när den fryser!? Den äter och den vandrar. Hur många hästar som står i box kan börja vandra när de fryser? Och, om man nu har en häst som fryser så lätt, varför vill man då sätta den i hage utan möjlighet att "gå in och värma sig" (hur många med stall har ordentliga skjul i sina hagar?). För vi är väl ändå alla överens om att hästar åtminstone behöver vara ute under dagen. Är det kallt en dag kan de gå in och ut precis som de vill. OCh varmt är det också i lösdriftsstallet där det finns permanentbädd och vindtäta vägar. Mina hästar fryser inte, men de kan gå ut om det blir för varmt! :D

ungochgalen skrev:
Det passar inte för alla hästar att gå på lösdrift.

Mitt sto t.ex. (engelskt fullblod) kan inte ens gå på bete utan att gå ner i vikt och tappa muskler. Hon måste verkligen få komma in på natten och få hö och kraftfoder i lugn och ro inne annars ser hon ut som ett benrangel.

Så det är inte bäst för alla hästar. :smirk:

Tror du den blir ett benrangel av att vara ute eller av att den får dålig mat? Dålig foderstart har INGET att göra med lösdrift, det förekommer även på stall. Att det kan bli struligt med fodringarna, tekniskt sett, kan jag förstå. Men hur många tar in sina hästar vid lunch i boxen. Ger den mat, väntar tills den ätit upp och sen släpper ut den igen?

:)

Menade inte dej Sweet utan A.K.O
Jag förstod att du tänkte detsamma som jag och jag tycker det är skönt att det finns massa bukare som är för lösdrift det värsta är att vi alltid måste försvara oss men inte de som har box man hör aldrig att det finns brister i det utan det är såååå bra
Min uppfattning är att det krävs mer ansvar och uppmärksamhet när man har lösdrift och att ha box är bekvämlighet och lathet..

:bow: :bow:

Japp! Precis så är det!

Något jag kan bli sur över är:
om man har stall är det acceptabelt att bara ha en liten lerhåla/sandhage att ha hästarna på och sen den JÄTTE fina boxen
men med lösdrift måste man ha flera hektar bra mark för att det ska vara bra. jag förstår inte skillnaden? Borde inte vara lika viktig på båda ställena?
Och varför är det alltid högre krav när man har lösdrift än när man har stall???

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 457
Senast: ch791022
·
Småbarn Nu är äldste sonen 4 år fyllda, alldeles nyss och de senaste månaderna har han fått starkare och starkare åsikter om allt. Det är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: lingonben
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Hästvård Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite... Hon är 4 år nu, men redan...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama