EJ lösdrift !

C

crazy

Blivit förbluffad när man ser allt fler annonser där folk anger att de INTE säljer till folk som vill ha sina hästar på lösdrift! :confused:

Jag undrar bara varför man är så mån om att INTE tilgodose något som är så bra för en häst som lösdrift!?! :angel:

LÖSDRIFT är vad jag kallar HÄSTLIV men tydligen inte för somliga som tydligt markerar att detta inte är önskvärt i sina annonser. :p

Någon som kan berätta varför de anser att lösdrift skulle vara negativt??? :cool:

Som en spekulant som var här och tittade och som menade på att
"-ohhh hon skulle få det så bra så bra på denna anläggning".Sedan när jag sa att det var ju inte direkt anläggningen i sej jag var intresserad av, utan hur mkt får hästarna vara ute och hur tillgodoses deras tuggbehov?Ja då fick jag världens konstigaste blick från den intresserade köparen.Precis som "-Varför blev hon inte impad av min svindyra stallplats på denna enorma anläggning!?!" :D :D :angel:

Sv: EJ lösdrift !

Kan tänka mig två olika svar på frågan.
1. Dom har precis som jag sett skräck exempel på "lösdrift". Där det betyder att hästarna går mer eller mindre utan tillsyn och foder i en hage med lada i bästa fall att gå in i. Mycket enkelt och billigt för ägaren.
2. Dom vet inte bättre utan tror att ju finare och dyra stallplats ju bättre för hästen. Gärna en plats i ett centralt beläget stall med ridhus och inga rasthagar så hästen slipper vara ute på vintern när det är kallt.
Finns ju människor av båda sorterna både dom med stora kunskaper som sett eländet och dom som inte förstår bättre.

Det kanske är folk med väldigt frusna hästar som inte vill ha dem på lösdrift, eller väldigt ranglåga som alltid får vara hungriga på vintern eftersom de blir bortjagade från maten?
Själv köper jag mina hästar från ett ställe där de föds o lever lösdriftslibv hela tiden. Supersunda hästar!

Polly_Mulle skrev:
Det kanske är folk med väldigt frusna hästar som inte vill ha dem på lösdrift, eller väldigt ranglåga som alltid får vara hungriga på vintern eftersom de blir bortjagade från maten?
Själv köper jag mina hästar från ett ställe där de föds o lever lösdriftslibv hela tiden. Supersunda hästar!

Får en ranglåg häst gå hungrig är det nägot fel i hur lösdriften är utformad.

Min pålla är väldigt ranglåg och går på lösdrift. Hon har aldrig behövt gå hungrig, iaf inte så att det setts på henne, utan har alltid varit i gott hull. Sedan att hon inte får äta de första minuterna efter att en ny rundbal öppnats är en annan sak. När de ranghöga stillat sin nyffikenhet är det ju lika gott ensilage kvar...

Jag skulle absolut kunna ha mina hästar på lösdrift, om jag inte behövde klippa dem för att kunna träna mm.Det enda problemet är priserna för sånt.Fast nu läste jag att det inte är så dyrt på alla ställen, engdel är riktigt billiga.Men jag kan absolut inte tänka mig att betala 3-4000kr/månad för att ha hästen inhyrd på lösdrift när jag själv kan rulla ut en hösilage boll i hagen ;)

chrysler skrev:
Jag skulle absolut kunna ha mina hästar på lösdrift, om jag inte behövde klippa dem för att kunna träna mm.Det enda problemet är priserna för sånt.Fast nu läste jag att det inte är så dyrt på alla ställen, engdel är riktigt billiga.Men jag kan absolut inte tänka mig att betala 3-4000kr/månad för att ha hästen inhyrd på lösdrift när jag själv kan rulla ut en hösilage boll i hagen ;)
3 - 4000 !?!?! :eek:
Jag betalar 600 per månad för min islänning på lösdrift. I och för sig långtifrån de stora städerna. Men häromkring tror jag ingen betalar över tusenlappen för en lösdriftsplats (islandshäst).

Säger detsamma 3-4000:- låter väldigt orimligt för lösdrifter. Här kommer man ju ha häst i box med vattenkoppar, ridhus, ridbanor, spolspilta samt uppvärmd sadelkammare och det kommer jag betala, hmn tror det går på ca 550:- inkl. ridhusavgiften.
Klart jag hade nog sett lösdrift som ett bättre alternativ, med en ordentlig ligghall.
Tyvärr finns det dåligt med sådana här.

För det priset (3-4´) skulle jag vilja ha Både lösdrift och Boxar typ.

3-4000!?! :eek: :eek:

Det är inte kostnader för konvalecenter med full omvårdnad som du sett priserna för ???

Det är det jag menar ;)
Om priset bara ligger på 1000 kr skulle jag gladeligen skeppa iväg min häst.Fast nu har jag eget stall å det blir så onödigt att alla hästar på olika ställen :)

En häst kan visst vara klippt och gå på lösdrift. På med täcke bara.

Måste man tycka att lösdrift är bäst??? :smirk:

Det ÄR bäst. För hästen. Sen finns det människor som inte tycker samma och mer tänker på sitt eget bästa och inte hästens.

För en häst att stå i en box mer än halva dygnet är väldigt onaturligt, så är det bara.

Har också sett en del sånna annonser, tycker det är väldigt knepigt.

Om jag fick välja mellan två lika goda hem till mina hästar det ena med lösdrift det andra med box skulle jag lätt välja lösdriften..

Jag betalar 300:-/mån för min valack då ingår morgon fordring på vardagar. sen turas alla i stallet om på resten av fodringarna. Där jag står har vi 3 små lösdrifter med plats för två hästar i varje. Funkar helt kanon och h'starna trivs jättebra och är fina i hullet

Ej riktat till trådskaparen utan rent allmänt funderand...

Det står ofta i annonser om krav på kompisar, mkt utevistelse och box. Är det från tiden då det fortfarande var vanligt med spilta? Är det lösdrift de menar att hästen inte ska gå på? Jag har reagerat på dessa annonser med undran vad som menas.

Vad det gäller lösdrift så tror jag man får vad man betalar för. Betalar man en en rimlig hyra så kan man också ställa krav. För 1000kr kan man inte räkna med mycket om dessutom foder ska ingå. Det måste mockas om bädden ska vara ren och det behövs tillsyn, vatten och någon som fodrar. Byggnader och mark måste vara lämpliga för ändamålet och det är väl där det ofta brister.
Det råder någon allmän uppfattning om att en lösdrift inte kosta något och är helt underhållsfri.
Jag betalade 2000kr/mån för min unghäst förra året. Det tyckte jag var helt rimligt för fri tillgång på högklassigt foder, vatten och väldränerad lösdrift och ingång. Jag fick en frisk, glad och välmusklad häst.

Ann

Inte alls säkert att lösdrift är det optimala i ALLA fall.

Själv så skulle jag nog också vara tveksam till lösdrift om jag inte kunde kolla upp innan, för jag har både sett själv/hört talas om från säker källa hur få lösdrifter som egentligen är hästvänliga!

Allt för många anser lösdrift = man dumpar alldeles för många hästar i en hage som är en leråker och som saknar vettiga ligghallar och vettiga stängsel.

Tror att många kanske har negativa erfarenheter av lösdrift (många lösdrifter är inte bra), alt. ser det som en andraklassens stall (att det skulle vara finare med egen box m.m.).
När jag skulle låna ut min shettis fick jag ett svar från en tjej som nästan bad om ursäkt för att han skulle få gå på lösdrift, när det i hans fall är mycket bättre (mer än för en vanlig häst alltså) eftersom han har en lindrig patellaupphakning på ett ben som försvinner helt om han går på lösdrift.
Och till Ann; jag skrev box när jag skulle låna ut min shettis, bara för att han inte bör stå i spilta (finns faktiskt en del sådana kvar, speciellt till mindre ponnier), hade inte en tanke på att någon skulle tro att han inte fick gå i lösdrift. Men kanske något att tänka på att lägga till om det blir aktuellt igen.
Om jag skulle sälja mitt halvblod skulle jag nog tveka att sälja honom till någon med lösdrift, han fungerar inte med en stor flock (är inte uppfödd eller van att gå så och blir stressad) och det är det ofta i lösdrifter.

jag kan bara säga att jag har många gånger viljat ha lösdrift men jag vet att min ena häst skulle inte palla det! hon är en inne häst, hon älskar att vara inne, frusen är hon också. så hur gärna matte än vill ha hästarna på lösdrift så kan jag inte vara så elak mot henne!
tycker jag är elak när hon får gå ute mer än 8 timmar/dag.... men den andra är det tvärtom, hon vill gärna vara ute 24h/dygn.
synd att dom är så olika.

det är inte alls bäst för hästen, dvs för varenda hästindivid!!
min ena häst fryser hur lätt som helst och jag hade faktiskt tänkt låta henne på lösdrift iår men hon klarar det inte. Det vore mkt elakt gjort av mig att släppa en häst som fryser så lätt på lösdrift!
jag ser det som mkt bättre för ägaren att ha på lösdrift.(så vad kommer ägarens eget bästa ifrån?) tänk vad mkt fodringar man slipper, alltid veta att man inte behöver töla med in och utsläpp från hage osv osv...och en lösdrift behöver inte absolut mockas precis varje dag, inte på samma sätt som en box. (såklart ska självfallet lösdriften mockas regelbundet också) Dessutom är flera lösdrifter faktiskt även billigare än boxplats.

Det finns hästar som klarar sig alldeles utmärkt på lösdrift.
Det finns hästar som hellere står i ett stall.

Man ska inte jämföra för mkt med urtidshästen.
Bor du i grottor?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett varmblod som blir ryggöm om hon blir kall och ett tunnpälsat fullblod på lösdrift och de trivs hur bra som helst, de ska bara ha täcke på. Fullblodet får nervösa problem när hon står inne så även om hon är svårfödd och tunnpälsad så låter jag henne gå ute för då mår hon bäst.

Jag jämför inte med urtidshästen, jag har sett allt för många hästar som väver, krubbiter, sparkar i väggen, boxvandrar m.m för att de är uppstallade minst 12 timmar om dygnet. Hästar är än i dag utegångsdjur.

Människan har alltid bott i "hus" och det gör vi fortfarande även om det idag inte är grottor, så visst jag bor i en "grotta".

Har man en väl fungerande lösdrift med fina stora hagar, bra och tillräckligt stor ligghall och tillräckligt med foder utomhus och om man tar hänsyn till frusna hästar och låter dem ha täcke på så tror jag att de allra flesta hästar mår bäst och trivs bäst på lösdrift.

"Men hästen strår ju vid grinden och bara väntar på att komma in när det börjar bli mörkt" har jag hört många säga. Inte konstigt alls då hästen vet att den får mat inne vid det dagset. I de allra flesta fall så är det maten inne som hägrar och inte boxen...

Men folk får göra som de vill. Vill man ha hästen uppstallad så får de det, jag har det inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 457
Senast: ch791022
·
Småbarn Nu är äldste sonen 4 år fyllda, alldeles nyss och de senaste månaderna har han fått starkare och starkare åsikter om allt. Det är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: lingonben
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Hästvård Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite... Hon är 4 år nu, men redan...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama