Ej godkänd efter besiktning....

M

marre79

Jag skriver en egen tråd om detta då jag frågade på en annan tråd men tror inte att frågan syns där!
Om jag åker väldigt långt för att köpa häst, 50-100 mil och tar hem hästen för att besikta den med "min" veterinär och den INTE går igenom. Kan jag då kräva att säljaren står för tillbakaresan av hästen, om vi har talat om det innan jag tog hem hästen?
Kan jag alltså innan jag tar hem hästen kräva detta??
Mvh Marre

Sv: Ej godkänd efter besiktning....

Skulle aldrig skicka iväg en häst den sträckan utan att affären var helt klar innan alltså vetbesiktigad och färdig. Tror inte många skulle göra det. Se till istället att få rekommendationer på en bra klinik och veterinär i närheten av där hästen står och åk ner och var med där nere innan du tar hem hästen istället.
Ofta kan ens egen veterinär som man litar på rekommendera någon vet som de har fullt förtroende för inom rimligt avstånd från där den står. Veterinärerna lär sig snabbt vilka av kollegerna som är bra och inte.

Att som du skriver om du kan kräva att en säljare betalar en återresa. Du kan framföra detta som ett krav från din sida men sedan är det helt upp till säljaren om de finner detta rimligt och går med på det och då får ni ju skriva in att ni gjort denna överenskommelse i kontraktet. Problemet med detta är bara att då står så att säga säljaren för risken för resan upp till dig, normalt övergår risken till ny ägare så snart något av hästens ben beträder lastningsrampen alltså står du som ny ägare för risken att hästen skadar sig såväl vid lastningen hos gamla ägaren som under transport. Skulle hästen skada sig då så går den ju inte igenom besiktningen uppe hos dig. Tror du får mkt svårt att hitta någon säljare som går med på detta villkor, jag skulle i alla fall inte rekommendera någon att göra det (vis om vad som kan hända vid transport till ny ägare)

Senast ändrad:

Visst kan du kräva pengarna för åter resan med säljaren om ni är överrens om detta. Gör ni ingen överrenskommelse så kan du ju inte begära något ej heller säljaren.

Om jag var säljare skulle jag inte gå med på det, men du för väl göra en överenskommelse med säljare, hade jag sålt hästen så hade du fått välja veterinär/klinik inim rimligt avstånd från mig max 10-15 mil inte längre, jag hade själv kört dit hästen och låtit den ka med någon annan, släppt iväg hästen 20-100 mil och "riskerat" att fåt hämta dem eller betala en återresa för den hade jag aldrig gått med på.

men du för väl göra en överenskommelse med säljaren, denna kanske inte tänker som jag gör.

Som tidigare svar, så handlar det om en ren överenskommelse med säljaren hur lösa detta dilemma om det uppstår. I övrigt borde ju hästen besiktigas före transport, för vad är det som säger att pållen inte gör sig illa under den och det kan vara svårt att bevisa eller motbevisa i vissa fall.

Tack för svaren! Jag ska inte köpa häst än, jag har bara funderat över vad som händer om man åker långt för att köpa hästen. Man vill ju lita på veterinären och man vet oftast ingenting om vad säljaren och veterinären har för "relation" missförstå mig rätt....
Men ideen om att besiktiga på klinik var bra, det hade jag inte tänkt på, som säljare och "vanlig person" har man väl mindre kontakt med en klinik än en te x distriktsveterinär så det borde man kunna lita på?
MVH Marre

Varför skulle du inte kunna lita på distriktsveterinärerna? Jag tror absolut inte att en distriktsveterinär skulle bluffa på en besiktning, däremot är en del av dem bättre på kor än på hästar så det kan ju vara en anledning till att inte använda dem.

Man KAN lita på alla veterinärer, de får inte vara partiska, så är kraven i deras jobb, de ska bara göra en ordentlig undersökning av hästen å sedan visa resultatet, oavsett vem som äger hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 148
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden