Ej copyright men en annan liknande fråga

H

Hekate

En fråga till dom som är väll pålästa vad gäller lagar på internet och gällande hemsidor.

Om jag har tagit ett foto av ett gäng människor med min kamera. Människor som är mina vänner dårå. Inte för att det spelar roll... Men, hur som helst.
Det här fotot har ju jag copyright på. Vi säger att det ligger ute på nätet på min hemsida. Men, är jag skyldig att ta bort det fotot om en av människorna vill att jag skall ta bort det. Är det olagligt att inte ta bort det eller har det bara med ettiket att göra eller vad gäller egentligen?
:confused:

//Jozephin
 
Enligt personuppgiftslagen, PUL, måste du ha medgivande av de på bilden om du ska publicera bilden (t.ex. lägga ut den på nätet). Jag tycker lagen är lite luddig och vet inte exakt vad som gäller om man har tagit ett foto av t.ex. ett hus och det sedan råkar vara några människor med på bilden också. Men i det fallet tror jag att man inte behöver fråga om medgivande. Men som jag fattar det har du tagit bilder där dina kompisar är motiv så att säga och då tycker jag att det är ganska klart att PUL gäller. Ber någon av dina kompisar dig att ta bort fotot är du skyldig att göra detta. Är du intresserad av att läsa mer om PUL finns det mycket info om du söker på t.ex. google.
 
En fundering

Det krävs i vart fall inget samtycke för att kunna fotografera människor. Det krävs heller inget samtycke för att visa bilden på en journalistisk webbplats, men då tror jag att den måste vara registrerad som en sådan.

När det gäller vanliga webbplatser undrar jag om det har någon betydelse om du anger vilka som är på bilden. Kan det vara tillåtet, om det inte står några namn?

Själv skulle jag dock inte lägga ut bilder av vänner som inte vill det.
 
Om personerna på bilden är identifierbara, så får du inte lägga ut bilderna på nätet utan deras medgivande. Detta enligt personuppgiftslagen. Mer info finns på BLFs hemsida - kika under "Frågor och svar" och "Bilder på internet".

Om du suddar ut ansiktena i ett bildredigeringsprogram t ex så borde det gå bättre.

Det är en knepig fråga det här - har själv funderat mycket på den och hur man ska gå till väga. Har ju själv mängder av bilder på vår hemsida, tycker dock att jag följer PUL rätt bra.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 987
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 282
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 901
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp