S

Sannndra

Har nu fått beskedet att hästen min har ehrlichia (har titer 1:160) :(
Ska i veckan åka till Slöinge djursjukhus å behandlas med antibiotika...
mina frågor är nu, Är det någon här som har erfarenhet utav detta & kan berättta lite mer?
Är det stor risk att hästen Inte blir bra igen och finns det i såfall något annat man kan göra?

------------------------

Sv: Ehrlichia

Jag/vi har haft tre hästar som har behandlats för erlichia. Samtliga hade akut infektion med 41 graders temp, åt inte, svullna ben o.s.v.

Häst 1 var ridhäst 19 år när han blev sjuk. Fick behandling snabbt efter insjuknandet och kom hem efter 5 dagars behandling (tror jag det var) var pigg och fin då och var helt som vanligt efter 2 veckor. Aldrig några problem relaterade till erlichian efter det.

Häst 2, travhäst som var 6 år då (1998). Tog lite längre tid innan han var utredd och fick behandling och det tog ett tag innan han blev pigg igen. Hade fysiska problem i flera år. Jag vet inte om det hade med erlichian att göra eller om det fanns andra orsaker. Ingen veterinär hittade riktigt felet... Han har dock blivit bättre och bättre och fungerar som travhäst. Han har inte vunnit i år, som tolvåring, men väl varit både tvåa och trea. Snart pensionär... Denna fina hästen har vi inte kvar sen flera år men jag träffade honom för några veckor sedan när han startade på min hemmabana. Han är helt frisk och ser finare ut nu än han gjort på många år.

Häst 3, travhäst som blev sjuk som 1 1/2 åring. Var riktigt dålig efter det. Det tog ca 2 månader innan hon började repa sig. Var halt nästan hela året som tvååring och har varit väldigt mycket sjuk... Virusinfektioner och halsinfektioner följde varandra ett tag... Hela tiden avbrott för "något". Kvalade i december som treåring och har startat tre gånger i somras, som fyraåring, och gjort det ganska bra utan att vinna. Bl. a. en andraplats på Åby. Kan ju inte veta om hennes dåliga immunförsvar har något att göra med erlichian men andra hästar av samma stam och som står i samma stall är kärnfriska samtidigt som hon är krasslig. Det kan ju iochförsig bero på andra saker...

Detta är mina erfarenheter. Föresten är alla tre behandlade på samma djursjukhus som du ska till.

Jag har ingen erfarenhet av behandling hästar med "bara" hög titer (utan akut infektion) och resultatet av det. Hoppas det går bra för dig och din häst.

Mammas häst är oxå behandlad på samma ställe. Det tog tid innan vi upptäckte att hon inte var ok, trodde det berode på allämnt dålig kondition (inte ridne på mkt det halvåret) att hon inte orkade så mkt å så.. Men hon blev frisk som attan efter det!! Sedan ahr det väl vart lite upp och ned... Hon har aldrig haft "hemska" symptom. Feber ngra dagar sen borta, tjocka ben ngra dagar sen borta, har lixom alltid varit så att "imon åker vi till vet" men då har hon vart pigg och som vanligt igen.. Har haft lite sadeltvång, lagt sig ned när man spännt (spänner ändå MKT försiktigt alltid på denna dam;)) gjorden. Lite andra smp grejor. Nu efter behandling (som hon fick förra eller förrförra året) är det bara ibland lite sadeltvång som kvarstår.. Kan lixom bli lite "borta" stå och skaka och "hota" med att lägga sig ned, men det blir mer och mer sällan. Skakar gör hon ibland annars med (lite nervigt fullblkorsn. sto som håller hårt på rutiner) men inte på samma sätt lixom...

Har haft två hästar me sjukdomen,båda hade höga värden.
Dom var lite hängiga och snubbliga men inte så att dom var jättedåliga.Den ena var lite sur en dag vilket han aldrig är annars.Fick behandling av veterinären hemma i en vecka.
Har efter behandlingen blivit bra.Veterinären sa att dom skulle vila under behandlingen & sen kunde ridas igen.
Är väl svårt att se om dom blir sjuka igen,enl vet är det ju svårt att avläsa proven,en häst som har bekämpat sjukdomen själv kan ha höga värden men inte vara sjuk längre.
Lycka till

Min häst var dålig i 11 månader innan hon fick rätt behandling, och idag ett år efter behandlingen så slåss vi fortfarande med följderna efter erlichian.
Sök här på forumet på erlichias så får du upp många trådar om denna "underbara" sjukdom, vi är många drabbade här på buke :-(

Lycka till med din häst, hoppas ni inte får såna problem som vi haft.

Har du även tagit prover för att se om sjukdomen är aktiv? Åtminstone i vårt område har veterinärerna ändrat uppfattning och tycker numer inte att man ska behandla på enbart höga titervärden, utan bara om det är aktivt. Men din häst kanske är "akut" sjuk?

Min är behandlad två gånger och det tog fyra år innan han blev helt återställd!

Hej,

jag skall inte dra min historia för dig och dra ner ditt humör totalt. Mitt råd är att ta denna sjuka på allvar. Ta efterkontroller och låt ingen vet. säga att det bara är att vänta.

Hoppas din pålle blir frisk och kry!! // Åska

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka