Sv: Ehrlichia
Jag/vi har haft tre hästar som har behandlats för erlichia. Samtliga hade akut infektion med 41 graders temp, åt inte, svullna ben o.s.v.
Häst 1 var ridhäst 19 år när han blev sjuk. Fick behandling snabbt efter insjuknandet och kom hem efter 5 dagars behandling (tror jag det var) var pigg och fin då och var helt som vanligt efter 2 veckor. Aldrig några problem relaterade till erlichian efter det.
Häst 2, travhäst som var 6 år då (1998). Tog lite längre tid innan han var utredd och fick behandling och det tog ett tag innan han blev pigg igen. Hade fysiska problem i flera år. Jag vet inte om det hade med erlichian att göra eller om det fanns andra orsaker. Ingen veterinär hittade riktigt felet... Han har dock blivit bättre och bättre och fungerar som travhäst. Han har inte vunnit i år, som tolvåring, men väl varit både tvåa och trea. Snart pensionär... Denna fina hästen har vi inte kvar sen flera år men jag träffade honom för några veckor sedan när han startade på min hemmabana. Han är helt frisk och ser finare ut nu än han gjort på många år.
Häst 3, travhäst som blev sjuk som 1 1/2 åring. Var riktigt dålig efter det. Det tog ca 2 månader innan hon började repa sig. Var halt nästan hela året som tvååring och har varit väldigt mycket sjuk... Virusinfektioner och halsinfektioner följde varandra ett tag... Hela tiden avbrott för "något". Kvalade i december som treåring och har startat tre gånger i somras, som fyraåring, och gjort det ganska bra utan att vinna. Bl. a. en andraplats på Åby. Kan ju inte veta om hennes dåliga immunförsvar har något att göra med erlichian men andra hästar av samma stam och som står i samma stall är kärnfriska samtidigt som hon är krasslig. Det kan ju iochförsig bero på andra saker...
Detta är mina erfarenheter. Föresten är alla tre behandlade på samma djursjukhus som du ska till.
Jag har ingen erfarenhet av behandling hästar med "bara" hög titer (utan akut infektion) och resultatet av det. Hoppas det går bra för dig och din häst.