U

Ulrica

Hej på er!

Är det någon som har någon vidare erfarenhet av ehrlicia infektioner hos häst? Har nu behandlat min vallack för andra gången och hoppas verkligen att det skall funka denna gång. Han har haft jättehöga värden och olika symtom av och till, jättelurigt.

Är det någon mer än jag som sitter/har suttit i samma sits?? Hur lång tid tog det innan era hästar blev "sig själva igen"?

Sv: Ehrlichia

Här finns flera med erhlichia drabbade hästar. Det finns även några trådar om dem. Sök på erhlichia !
Mvh Aker

Min häst fick sin första behandling av Ehrichia i sptember 2000. Efter den blev han först sämre sen bättre. På våren 2001 var han ganska ok, visserligen ganska stel men plötslig blev han halt på höger fram. Vi åkte till en hästklinik och letade efter "felet" och tog nya blodprov. Han fick då en ny behandling och ordinerades skritt en timma om dan i tre månader! Han sattes igång men kändes inte 100 % ok. Tog det lugnt i x antal månader som nästan blev år. I våras, alltså 2004 började han kännas helt ok igen. Orken och smidigheten kom tillbaka. han musklade sig som han skulle och han höll hullet lättare.
Det tog alltså 4 år från första behandlingen tills hans blev sig själv igen!

Jag har skrivit om min erlichiadrabbade häst i flera trådar.Hon blev behandlad i sep-03 och är inte bra än. Det går upp och ner, hon var fräsch i vintras och våras. Men sedan april har hon dragit på sig ledinflammationer 2 ggr, av att bara mest gå och skrota. Har tömkört och promenerat mest sedan behandlingen eftersom hon till och från varit stel och ovillig till att röra sig. Det verkar som hennes leder inte hämtat sig ännu,och att det inte behövs mycket för att hon ska få inflammationer. Det är min teori i alla fall, och även min senaste vet. tror att det kan vara så. Vi tar en dag i taget helt enkelt.... Jag skrittade i början av sommaren , hon kändes jättefin, men nu står hon i sjukhage sedan drygt 3 veckor sedan pga knäledsinflammation..

Men som aker skrev, sök på erlichia, det finns hur mycket som helst skrivet om denna "underbara" sjukdom. vi är många drabbade :-(

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 859
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka