Egusin - för stressade magar

Sv: Egusin - för stressade magar

Inte provat det, men det mesta annat som finns och tycker inget slår ProEquo.

Personligen är jag ganska skeptisk till att det inte står någonstans i alla annonser vad egusin innehåller??

På BackOnTracks sida står innehållsförteckningen.

Var då? Hittar bara: Egusin bygger på en unik kombination av näringskomponenter, som dels neutraliserar överflödet av magsyra och dels bildar ett skyddande skikt på magslemhinnans insida

Hm. Det kanske inte var där? Jag surfade runt och hittade en innehållsförteckning. Ska se om jag hittar på den igen...

Egusin SLH
Råvaresammensætning:
Ave-Vita® *), lucernegrønmel, druesukker, produkter og biprodukter fra forarbejdning af frugt, natriumbikarbonat, calciumkarbonat, magnesiumoxid.
’) patenteret, mikro formalet, fuldkornshavre.
Fodertilsætningsstoffer:
Lecitin, pektin, calciumpropionat, ethoxyquin.
Indholdsgaranti: Råprotein: 10,3%, Råfedt: 17,3%, Råaske 8,0%, Træstof: 18,5%

Egusin 250
Råvaresammensætning:
Ave-Vita® *), lucernegrønmel, natriumbikarbonat, druesukker, calciumkarbonat, magnesiumoxid.
*) patenteret, mikro formalet, fuldkornshavre.
Fodertilsætningsstoffer:
Calciumpropionat.
Indholdsgaranti: Råprotein: 17,0%, Råfedt: 3,8%, Råaske: 8,5%, Træstof: 16,6%.

Senast ändrad:

Vad gör ProEquo? Söker något som kan hjälpa till med mag-/tarmbalansen inför sommarens eksemhelvete.

Vad gör ProEquo? Söker något som kan hjälpa till med mag-/tarmbalansen inför sommarens eksemhelvete.

ProEquo är ensilerad havre, som ensilerats med en viss bakterie, av snäll sort, ursprungligen från frisk hästtarm.

Från tillv hemsida: ProEquo® kan också beskrivas som ensilerad havre, d.v.s. produkten har syrats med hjälp av bakterien Lactobacillus plantarum JI:1 (DSM 11520), som också finns i ett högt antal i den slutliga produkten. Bakterien kommer ursprungligen från en frisk hästtarm och finns naturligt i denna miljö. Bakterien är patenterad p.g.a. sina unika och positiva egenskaper i en hästtarm.

Jag har ju haft en maghäst och provade då i princip ALLT, och PE var det som gav absolut bäst effekt. Nackdelen med PE är att det är en kylvara som ska förvaras i kylskåp och som har en begränsad hållbarhet. Kommer i bag in box, 5 liters, med tappkran. Jag har gett 1 liter som underhåll och 2 liter vid akuta problem som t ex diarre.

Det ser ut som, luktar som och smakar som filmjölk. Alla hästar är inte så förtjusta i det men lämnar man det i krubban brukar det slinka ner.

Men nackdelen speciellt vid frekvent giva är som sagt det där med förvaras i max 8 grader, dvs kylskåp. För mig med stallet runt knuten är det inga problem dock, men alla har ju inte så.

Köpa via tillv direkt eller via återförsäljare (ofta men inte enbart veterinärer)

Sen ang hållbarheten, jag ger INGA garantier, men jag har gett utgången PE med fullgott resultat. Min veterinär har gjort detsamma. Så man kanske inte behöver vara spot on på dagen ang hållbarheten om man har svårt att få slut på det i tid, men som sagt det är nog inget tillverkaren rekommenderar.

http://www.proequo.se

En liter per dygn? Är det dyrt?

När han var liten och fick sin tarmflora förstörd av för mycket penicillin gav jag till slut betfor gjord på silat vatten som jag haft en annan, frisk hästs, bajs i. Det skulle vara en sån där gammal huskur, och det funkade faktiskt. Billigt var det ju också, men en av tjejerna i stallet sade vid fodring "din hästs betfor luktar bajs". Hon blev mäkta äcklad när jag svarade: "det ÄR bajs"! :D

Senast ändrad:

Ja, per dygn. Kommer inte ihåg vad rek givor är, men har som sagt gett 1 l/dygn vid underhåll och 2 l/dygn vid akuta problem. Skulle tro man kan sänka det lite mer om man ska ge t ex en hel sommar bara förebyggande. När jag gett som underhåll har det varit vid medicinering som påverkar magen, vid foderbyte och så, inte 'ändå'.

Minns inte exakt pris, och det kanske ökat i pris, men gav ca 500 kr för 10 liter slutet av 2006. Så det är inte billigt direkt, men väl värt det tycker jag, och jämförbart med priset för många andra magmedel.

Ja, det kan vara ett försök. Jag skall diskutera med min veterinär när jag skall dit på ÅB för hasfrakturen i februari. Kan ju som sagt hända att det räcker med en mindre dos när jag skall ge det från nu som profylax och sedan kontinuerligt under sommaren. Tack för tipset!

När han var liten och fick sin tarmflora förstörd av för mycket penicillin gav jag till slut betfor gjord på silat vatten som jag haft en annan, frisk hästs, bajs i. Det skulle vara en sån där gammal huskur, och det funkade faktiskt. Billigt var det ju också, men en av tjejerna i stallet sade vid fodring "din hästs betfor luktar bajs". Hon blev mäkta äcklad när jag svarade: "det ÄR bajs"! :D

Ja det där har man ju hört och jag funderar faktiskt på att testa det på minstingen. Hur mycket bajs behövdes? :D

Jaaaeeeeääääe. jag tog helt sonika en fin hög från en boxgranne och klade i en tiolitershink med vatten. Sen silade jag vattnet när det gojsat till sig ordentligt och gjorde betfor av det (ca 1 l färdig betfor eller nåt sånt, vet inte vad det motsvarar torr).

Jag har hört att man kan röra ner en klutt i vatten och sen ge. Men det kanske är för lite?
Sen får lillkillen inte betfor men man skulle ju kanske kunna ha bajsvattnet till lucernpelletsarna. *s*

En liter per dygn? Är det dyrt?

Hej! Min häst (Eksemhäst) har haft magproblem sedan installningen i höstas. Provat "allt" känns det som. Loppfrön hjälpte ett tag. Fick Pro-Equo av vet en 10 dagars kur (1st 5l paket 5dl/dag 350kr = 35kr/dag) efter 7 dagar var magen bra, men 2dagar efter kuren var slut så var det samma visa igen. Läste på ProEquo paketet att det var samma tillverkare som ProViva (för människor) Köpte proviva och såg att det innehåller samma bakterie med skillnad av någon siffra på slutet (skillnad mellan människo och hästtarm) men beslutade mig för att prova eftersom det är betydligt billigare och lättare att få tag i. Ger nu 1 Proviva shot per dag (ca 5kr), 2st om Magen verkar sämre någon dag. Tycker detta håller det i shack. Hoppas att det inte är skadligt i alla fall, men hästen gillar det (blåbär/citron smak). Om magen blir mycket sämre igen är planen att prova en "bajs"-kur från en annan häst. Hur länge gav du det innan det hjälpte? Åt hästen det på en gång?

Det är inte skadligt med proviva, däremot är det betydligt mindre i proviva, men om en liten shot fungerar så är det ju bara tacka och ta emot.

I nödfall använder jag proviva vid taskig mage, men då 1 - 2 liter dag, och med sämre effekt än PE. Men det är absolut ingen fara,

Skönt att höra att det inte är skadligt. Gav först vanlig proviva ca 4dl per dag, men läste sen på shotten att den har 5ggr så mycket bakterier så 1 shot på 80ml = 4dl vanlig proviva. Blir billigare i längden och tar framförallt mindre plats.

Minns inte hur länge jag gav det, men ett par veckor har jag för mig att det var. Märkte resultat efter några dagar. Inga problem att få i hästen det, men han är iofs inte kräsen med käk.

Ska prova såna där proviva shots då, skadar ju som sagt inte iaf. Han får linfrö nu och jag har märkt skillnad till det bättre, men jag tror att han behöver någon bakterie också, inte bara smörjning.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
37
· Visningar
3 106
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 661
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka