Egoistiskt katt köp?

S

sandystar

Jag och min sambo bor i ett gamalt hus, vi har nu fått på häsningar av både möss och sorkar.. Mindre kul funderar därför på att skaffa oss en katt. Jag vill absolut inte ha någon ute katt utan en som får komma och gå som den vill ut och in. Problemet är att vi jobbar en annn stad en den vi bor i så vi sover borta ca 2 nätter i veckan.

Jag tror att det skulle kunna fungera med en katt lucka och att min underbart snälla svärmor som alltid ställer upp skulle kunna mata katten när vi är borta. men den kommer ju ändå att vara själv ett helt dygn. Den kommer att ha till gång till mat och vatten och självklart få komma in i huset.

Vad tycker ni? Är det för egoistiskt? :confused:

Sv: Egoistiskt katt köp?

finns det ingen som har någon åsikt?

Jag tror inte att katten mår dåligt om den får vara ensam 2 nätter i veckan.
Katter är ju väldigt självständiga djur, även om de tycker om sällskap.
Om ni kan tänka er mer än en katt, så kanske det är en bra idé att skaffa två stycken på en gång, så att de har sällskap av varandra?

Vi har två stycken och jag tror att de tycker att det är skönt att vara två, även om gammelkatten belv ganska sur när det flyttade in en ny liten katt här. Men, då var han 9 år och hade bott som ensam katt hela tiden. Så skaffar man två på en gång så.

Lycka till, hur ni än gör. :)

Håller med Sleepwalker. Skaffa två katter istället för än, så har dom sällskap av varandra. Och har dom bara tillgång till mat och vatten så är två nätter i veckan ensamma inget problem.

Jag har faktiskt funderat på att skaffa två stycken, skönt att höra att jag inte är helt ute och cycklar... Tack för era svar

Och då är det ju bra att ta två från samma kull, eller två som i alla fall känner varandra innan. :)
Tror inte du ångrar dig när du väl skaffat dem, för katten är så otroligt mysiga djur! Och väldigt lättskötta.
:)

Ang kattluckan... KÖP INTE!! Det var mitt livs största misstag..

Jag installerade kattlucka här (med 4-vägslås och magnet ID)
Det har resulterat i att mina katter ideligen springer in med diverse fångster, så som döda, eller levande, möss och fåglar.

Även andra katter tar sig in, eftersom luckan inte alls är så stark som den behöver vara för att motstå ilskna rivaler. Jag har även haft påhälsningar av en grävling! Otroligt obehagligt..

Vill även tillägga att jag inte bor ute i skogen, utan ganska centralt i ett villaområde.. Så även där går man osäker.. =)

Dessutom är det ingen fara för katterna om de får vara inne de två dagarna ni inte är hemma....

Jag tycker du ska köpa en (eller två) vuxen katt isåfall! Gärna en omplaceringskisse från katthem, för det fina med den kråksången är att man vet vad man får. Är det en vuxen katt som haft det bra men behöver nytt hem, vet människorna runt katten hur dess personlgihet är, om den är självständig nog att fixa att ni är bort ibland. Med kattungar är det en chansning, de är ju så olika i personlighet och hur katten blir som vuxen är omöjligt att Veta.

Dessutom går iaf mitt hjärta sönder när jag läser alla katthems hemsidor om fina, tama, goa kissar som sitter och väntar på nytt hem, men ingen vill ha dem för alla vill ha söta (monster) kattungar :(

Eller så köper ni råttgift istället :angel:

Jag tycker du ska köpa en (eller två) vuxen katt isåfall! Gärna en omplaceringskisse från katthem, för det fina med den kråksången är att man vet vad man får.

Håller med!
Dessutom får du antagligen en katt som redan är kastrerad och chippad så slipper du tänka på det!

Jag tycker inte att du är egoistisk Sandystar, om katten har en kompis till sällskap far den säkert inte illa av att ni är borta två nätter i veckan. Men däremot måste de ju ha möjlighet att komma in även när ni inte är hemma.

Nejdå, min katt inhandlades för att vara musjägare, vilket han är 2 ggr per år resten av tiden sover han....:o
Två nätter per vecka är en baggis!
Min har som längst vart hemma ensam 2 och en halv vecka, men då med en överdrivet snäll farmor som släppt in och ut han dagligen!
Han har även bott ensam up till två veckor utomhus, men då med isolerad sovplats att tillgå. och självklart med daglig påhälsning av farmor eller bror!

Är dom två har dom ju alltid varandra!;)

Låter ju rätt jobbigt det där med påhälsning av en grävling.. :P
Jag tycker att det fungerar jättebra med kattlucka, men visst har vi fått in ett antal fåglar, möss, ekorrar m.m under åren. Men, katterna vill ju bara visa hur "duktiga" de är. :P

Håller med!
Dessutom får du antagligen en katt som redan är kastrerad och chippad så slipper du tänka på det!

Jag tycker inte att du är egoistisk Sandystar, om katten har en kompis till sällskap far den säkert inte illa av att ni är borta två nätter i veckan. Men däremot måste de ju ha möjlighet att komma in även när ni inte är hemma.

Håller oxå med. Syskonpar eller kompisar från katthem. Många katter fäster sig vid varandra på katthemmen, det märker jag när jag jobbar. Vissa kan man sen inte skilja på, utan dessa måste säljas tillsammans. Skulle aldrig ha hjärta att dela på två polare som leker ihop, sover ihop och jagar ihop. De har så mycket sällskap och glädje av varandra :love:

Men en ensam katt i den situationen som trådskaparen frågar om skulle jag inte rekommendera. Då blir det nog ensamt för den. Men absolut två :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 462
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama