Egna initiativ av Facebook?

tanten

Trådstartare
Det verkar var mer frekvent nu med oväntade/oönskade/överrskande vänförfrågningar på fb.

en bekant trodde sig ha råkat sända en vänförfrågan av misstag. Själv fick jag upp i mitt flöde att en person accepterat min vänförfrågan. Jag sänder inga vänförfrågningar. har en strikt begränsad feja och de enda vänförfrågningarna i mitt flöde är de jag avvisar.

Idag fick jag en förfrågan från en medelålders kvinna i ett annat land - och vi har varken gemensamma vänner eller intressen.

Någon mer som haft samma erfarenhet eller är det bara jag som råkat ut?
Och nej, jag är inte inne på fb på mobilen - där misstag lättare sker (ser för dåligt just nu för att kunna läsa på mobilen) På datorn har jag full koll,.

Jag också både "råkat" skicka vänförfrågningar, men även fått helt obegripliga. Någon gång har jag frågat varför de skickat och då har de inte vetat att det skett. Har för mig att någon sa någongång att när man klickar på "mer" på ett inlägg att det då kan komma upp ett val om att skicka vänförfrågan. Har aldrig sett det själv dock..

Inte vare sig skickat eller fått konstiga vänförfrågningar. Skickat vet jag ju inte, om mottagaren nu avvisat, men inte fått någon sådan indikation iaf.

Alltså - nu är det åratal sedan jag sände en vänförfrågan... men visst får man någon bekräftelse på att det gått iväg?

Verkar märkligt om man kan trycka på saker man inte är medveten om och att det sker utan någon som helst notis?

Min misstanke om det här kommer sig väl delvis också från att fb börjat föreslå vänner i stort sett varje dag åt mig. På skärmen på min telefon kommer det upp notiser.
(Vilka jag inte bryr mig om eftersom jag ju inte läser på mobilen nu - innan jag fått glasögon som passar mitt opererade öga).

Känner inte alls igen det här. Får då och då vänförfrågningar, men antingen är de motiverade eller så är det spam-skit, d v s påhittade profiler.

Tror inte riktigt på de där förklaringarna du fått faktiskt. Dax att byta lösenord om det går iväg vänförfrågningar från dig? Loggar du ut när du använder datorer som inte är hemma?

Alltså - nu är det åratal sedan jag sände en vänförfrågan... men visst får man någon bekräftelse på att det gått iväg?

Verkar märkligt om man kan trycka på saker man inte är medveten om och att det sker utan någon som helst notis?

Min misstanke om det här kommer sig väl delvis också från att fb börjat föreslå vänner i stort sett varje dag åt mig. På skärmen på min telefon kommer det upp notiser.
(Vilka jag inte bryr mig om eftersom jag ju inte läser på mobilen nu - innan jag fått glasögon som passar mitt opererade öga).

jag får också en massa förslag och har även fått förfrågningar från folk jag inte har en aning om vilka det är.

Det läskiga är att min telefon vet vem jag har ringt/smsat/lagt till som kontakt och sen har den föreslagit det som fb-vän - ännu har inte datorn föreslagit samma (tror jag)

Menar du att det var JAG som addade dig? :cautious: Jag brukar typ aldrig skicka vänförfrågningar! Blir lite paranoid :nailbiting::rofl:

Jag brukar få förslag på folk som jag antingen har i telefonboken (facebook har ju mitt telnr) eller så från folk som troligen stalkar mig, fattar det som att om folk går in och kollar på min profil x antal ggr så kan de komma som vänförslag :p
Kanske även gäller folk man följer på instagram? Det verkar så iaf.

Tyvärr så får man inte det längre! Förr kom det ju upp en ruta som frågade om du var säker på att du ville skicka iväg.

Jag har fått en hel drös vänförfrågningar på sistonde, från fakeprofiler alltså och då undrar man ju vart dom hittar just mig? Om man tryckt på något eller så?

Fast din fb är ju helt offentlig? Så så avgränsad är den inte ;)

Notiserna kan du stänga av på telefonen så du inte trycker något av misstag där. Jag har lyckats med det någon gång och fick silverfjanten som vän vilket jag väl inte riktigt tänkt mig.
Och nej, du får ingen notis om att du skickat vänförfrågan. Så hqr du klickat snett utan att veta det så får du inte veta det. Du kan däremot gå in under förfrågningar på fb så ser du om du hqr några du råkat skicka förfrågning till.

Men fb skickar inte vänförfrågningar åt dig. Den föreslår folk du kan tänkas känna, det är ju trots allt ett socialt nätverk, men förfrågningarna måste du skicka. Börja med att stänga av notifieringar på tfn.

Menar du att det var JAG som addade dig? :cautious: Jag brukar typ aldrig skicka vänförfrågningar! Blir lite paranoid :nailbiting::rofl:

Jag brukar få förslag på folk som jag antingen har i telefonboken (facebook har ju mitt telnr) eller så från folk som troligen stalkar mig, fattar det som att om folk går in och kollar på min profil x antal ggr så kan de komma som vänförslag :p
Kanske även gäller folk man följer på instagram? Det verkar så iaf.
:banghead:
Nä, dethade jag förträngt. Det var jag som frågade dig.

Har också fått felaktiga vänförfrågningar de senaste dagarna - både från vänners vänner, okända amerikanare och uppenbara fejkprofiler. Även någon som jag inte godkänt dök upp som godkänd vän.

Jag har råkat skicka iväg vänföfrågningar till personer som min fb tycker att jag borde känna, tex via telefonsamtal eller gemensamma kompisar (eller ibland finns inget gemmensamt alls, personer jag aldrig hört talas om). Det hamnar i flödet och när jag sveper på flödet (via appen i telefonen) så har det hänt att jag kommit åt.. Får ingen bekräftelse alls, utan ser det om jag sveper uppåt igenom och passerar dom föreslagna vännerna att en förfrågan är skickad..

Det har hänt mig flera gånger att jag skickat vänförfrågningar till helt okända människor. Bara det att jag inte har skickat några vänförfrågningar till dessa okända människor. Såtillvida att jag inte går i sömnen och pysslar med sånt då?

Det verkar var mer frekvent nu med oväntade/oönskade/överrskande vänförfrågningar på fb.

en bekant trodde sig ha råkat sända en vänförfrågan av misstag. Själv fick jag upp i mitt flöde att en person accepterat min vänförfrågan. Jag sänder inga vänförfrågningar. har en strikt begränsad feja och de enda vänförfrågningarna i mitt flöde är de jag avvisar.

Idag fick jag en förfrågan från en medelålders kvinna i ett annat land - och vi har varken gemensamma vänner eller intressen.

Någon mer som haft samma erfarenhet eller är det bara jag som råkat ut?
Och nej, jag är inte inne på fb på mobilen - där misstag lättare sker (ser för dåligt just nu för att kunna läsa på mobilen) På datorn har jag full koll,.
Jag har fått många konstiga förfrågningar denna veckan.

jag får också en massa förslag och har även fått förfrågningar från folk jag inte har en aning om vilka det är.

Det läskiga är att min telefon vet vem jag har ringt/smsat/lagt till som kontakt och sen har den föreslagit det som fb-vän - ännu har inte datorn föreslagit samma (tror jag)
Det är personen du har ringt och messat som har sökt dig på FB
Då kommer personen upp som vänförslag hos dig

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka