Eggersmann...?

K

Krabban

Okej har läst i lite gamla trådar nu om detta fodret. Är nyfiken på andra fodersorter än bara Hippo och Krafft, och här hittade jag äntligen ett märke med värdena utskrivna så man förstår!

MEN... så läste jag om ngn som var lite skeptisk till fodret... var det du Majola? Så nu är jag jättenyfiken, varför är du skeptisk?

/Krabban (som är ute och letar lite nya fodersorter utan större framgång)
 
Sv: Eggersmann...?

Jag har fodrat med Eggersmann sedan i maj och har fått en väldigt snygg, välmusklad, uthållig ponny med mycket krafft och power. :)
Dock ger jag även havre och soja för att det ska stämma ihop med höt då jag ger en sort som kallas "Golden Power" och det har relativt lågt proteinvärde. Dessutom är det ju väldigt dyrt så därför kombinerar jag det med havre och ändå har det gett ett otroligt resultat!

Har endast positiva erfarenheter men diskuterar gärna om någon har en annan åsikt! :bow:
 
Sv: Eggersmann...?

Oj, jag är varken skeptisk eller inte till själva fodret. Jag har inte provat det, men jag har hört flera som har varit nöjda. Det jag har skrivit är att den svenska återförsäljaren anger MJ DE (smältbar energi) fastän man i Sverige använder MJ ME (omsättbar energi). Det var också ganska mycket strul när jag mejlade med dem om detta, först sade de att det var MJ ME, och när jag inte tyckte att det stämde så ändrade de sig, men menade att det inte spelade just någon roll. :confused: Det kändes inte jätteprofessionellt.

Men, det har ju ingenting med själva fodret att göra! När jag mejlade till tillverkaren i Tyskland fick jag mycket snabb och bra hjälp. De bekräftade att det var MJ DE och skickade med en formel om hur man räknar om det. Jag har inte det mejlet här nu, men jag har för mig att man ska ta MJ DE*0,86 för att få fram MJ ME.

Lycka till!
 
Sv: Eggersmann...?

Jag fodrar med Eggersman och är mkt nöjd. Min häst tycker fodret är gott och verkar tillgodogöra sig det bättre än traditionellt och visserligen betydligt billigare "vanligt hästfoder" (havre, korn, soja). Äntligen har han lyckats lägga på sig lite. Kan iofs bero på att han blivit äldre men jag chansar inte utan han får fortsätta äta Eggersman. :rofl:
 
Sv: Eggersmann...?

Tack för svaren! Intressant att höra vad ni tyvker om det.

De värdena jag har framför mig står det bara "Mj" på, men är det alltså smältbar energi då? Eller har de ändrat på sidan? Enligt "Hästen - näringsbehov och fodermedel" så är det precis som du skriver, DE x 0,86.

Det var också ganska mycket strul när jag mejlade med dem om detta, först sade de att det var MJ ME, och när jag inte tyckte att det stämde så ändrade de sig, men menade att det inte spelade just någon roll. :confused: Det kändes inte jätteprofessionellt.
Nä verkligen inte :confused: . Det är klart det spelar roll!

Om du vet ifall det är smältbar eller omsättbar energi som anges får du gärna svara. Tack för ditt svar! :)
 
Sv: Eggersmann...?

Jag fodrade med Eggersman och var jättenöjd. Min häst blev blank och fick mycket mer energi. Jag slutade för att det blev så himla dyrt bara, men om man ger det som komplimeringsfoder så kan jag verkligenrekomendera det.

/elin
 
Sv: Eggersmann...?

Jag kollade och de har fortfarande samma värden som på den tyska sidan (www.eggersmann-futtermittel.de tror jag att det är), alltså smältbar energi. Kolla gärna mineralinnehållet också, för när jag mailade med Eggersmann i Tyskland så skrev de att de snart skulle ändra mineralmängderna på vissa foder. Det kanske kan vara intressant att jämföra den svenska och den tyska sidan på den punkten, så att de är uppdaterade.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 438
Senast: skuggi
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 866
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 660
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp