@kvandi jag utgår alltid från grovfoder och kompletterar detta. Förespråkar också att alltid ge så mycket grovfoder det finns möjlighet till. Aldrig har jag någonsin behövt ge den mängden som står på säcken utan betydligt mindre.
Vet heller inte hur ovanstående kunnat lägga så mycket pengar på krafftfoder. Den måste ha fått mängder
men det är upp till varje person vad man vill ge.
@Nielaa tacl för din åsikt även om det inte handlade så mycket om fodret i fråga. Jag föredrar färdigfoder i många fall, jag ahr analys vilket gör att jag inte behöver ge så mycket så några tusenlappar förlorar vi inte.
Skrev ju att det att det inte var nått bra foder= min åsikt fick du om fodret som du efterfrågade
Jag har använt följande till min häst
Eggersmann (olika sorter)
Kraft(olika sorter)
Mustang(olika sorter)
Lantmännens musliefoder
Fibergi, bas samt elit
Havre, betfor mineraler
Bara hö och mineraler
Då jag gjorde en liten studie på bara min häst
Jag skrev ner följande
Vart pälsen bättre?
Vart hon piggare?
Vart hon gladare?
Hur går ridningen?
Hur är mag och tarm, bajs?
Och följande vart mitt resultat.
Pälsen vart varken bättre eller sämre på någon av alla dessa foder.
Hon vart piggast när jag gav havre betfor och mineraler ena av eggersmanns foder fick hon tarmrubbning av och fick utslag i form av blåsor.
De övriga vart de ingen skillnad på piggheten.
Hon var lika glad i hagen, boxen och allmännt av alla sorter ingen skillnad med.
Ridningen gick bäst med havre betfor och mineraler då hon vart piggast och orkade mest av de.
mag och tarm tålde inte eggersmann ett av deras foder deras örtmusslie de övriga ingen skillnad.
Efter denna lilla plutt studie tänkte jag.. varför ska jag betala dyra pengar på nått som inte ger någon märkbar effekt?
Jag började fundera på följande
Vad stoppar jag egentligen i min häst när jag köper färdigfoder? tror inte ens 50% vet de utan de har bara hört att de ska va bra och köper och slumläser lite vad de innerhåller.
Med fattar egentligen inte hälften vad varje sak gör för kroppen i en häst och om hästen verkligen måste ha de för att må bra
Jag var en av dem som bara köpte för att alla andra sa att det var så bra.
Ta tex innerhållet ur en av eggersmanns foder det innerhåller bla följande!
Persilja
Basilika
Koriander
Pepparmynta
Bränneselblad
fementerade extrakt
rosmarin
umfosfat
Johannesbröd
Seriöst!!! inget av ovanstående behöver en häst ha det är saker man betalar snordyrt för och det är tack vare okunskap hos hästfolk som försäljarna överlever och tjänar massor av pengar på oss.
Hur många brukar köpa persilja, rosmarin och koriander och hacka i hästens mat som inte ger färdigfoder? eller åker och köper fementerande extrakt?
Nä ni får
självklart ge färdigfoder som sagt men i min menig är de bortkastade pengar som jag personligen lägger på andra roligare saker. Som träningar med hästen =)
Men jag vill understryka att alla gör som vi vill och får tycka som vi vill, jag ställer mig i gruppen som inte gillar färdigfoder, andra ställer sig i gruppen som gillar. Man kan va vänner trots att man är i olika grupper=)
Jag säger ju bara min lilla åsikt=) och den är inte en lag*skrattar* det är ju därför vi har detta forum.. för att folk får säga sin åsikt diskutera om saker och ting=)