Eggersmann foder

Miiikaela_

Trådstartare
Vad tycker ni om ovanstående foder? Givetvis beror det ju på vilket kraftfoder man syftar på men som helhet?

Det komemr börja säljas i stallet och därav min nyfikenhet. Av vad jag kan utläsa tycker jag att det verkar vara ett bra foder med något som passar alla. Men någon annan kanske har en annan upplevelse? :)
 
Jag har gett Eggersmann i säkert 8år... Jag är jättenöjd. Fastnade från början för att deras foderkatalog var så lätt att räkna foderstat med(jag ville ju ha muslisorter som kompletterade årets hö bra). Nu är den lika tråkig som alla andra foders tyvärr men jag halkar tillbaka in på gamla kända fodersorter därifrån hela tiden efter att prövat annat som säljs på närmre håll. Jag får efter flytt köra betydligt längre för att hitta Eggersmann... Men det är det värt!

Just nu har jag Senior Vital och Mash hemma (fast ger inte mer än krubbskrammel), de är mer eller mindre standard hemma. Framförallt Mashen älskar hästarna!!!
 
Jag har gett Eggersmann i säkert 8år... Jag är jättenöjd. Fastnade från början för att deras foderkatalog var så lätt att räkna foderstat med(jag ville ju ha muslisorter som kompletterade årets hö bra). Nu är den lika tråkig som alla andra foders tyvärr men jag halkar tillbaka in på gamla kända fodersorter därifrån hela tiden efter att prövat annat som säljs på närmre håll. Jag får efter flytt köra betydligt längre för att hitta Eggersmann... Men det är det värt!

Just nu har jag Senior Vital och Mash hemma (fast ger inte mer än krubbskrammel), de är mer eller mindre standard hemma. Framförallt Mashen älskar hästarna!!!

Jag hade deras örtmuslie för, och hästen gillade det helt klart. Men hon gillar vanlig havre lika bra.. och är bra mkt billigare.
Jag gav förr dyra fodersorter och gav enligt tabeller på påsen och slängde ut ca 1500 månaden på ENBART kraftfoder..Heeeelt vansinnigt nu när jag tänker tillbaks.:crazy:
Hästen presterade inge bättre, hon mådde inge bättre, pälsen var inte glansigare ja inget va bättre då än vad det är idag när jag bra ger havre, mineraler och betfor.

Enda skillnaden är att jag spar ca 1350 månaden:D pengar jag hellre lägger på roliga träningar och tävlingar=)

Men alla gör som de vill och vill an betala dyra pengar för ett foder anser är det enda för sin häst så vardegod. Bara köpa på=)
 
Jag hade deras örtmuslie för, och hästen gillade det helt klart. Men hon gillar vanlig havre lika bra.. och är bra mkt billigare.
Jag gav förr dyra fodersorter och gav enligt tabeller på påsen och slängde ut ca 1500 månaden på ENBART kraftfoder..Heeeelt vansinnigt nu när jag tänker tillbaks.:crazy:
Hästen presterade inge bättre, hon mådde inge bättre, pälsen var inte glansigare ja inget va bättre då än vad det är idag när jag bra ger havre, mineraler och betfor.

Enda skillnaden är att jag spar ca 1350 månaden:D pengar jag hellre lägger på roliga träningar och tävlingar=)

Men alla gör som de vill och vill an betala dyra pengar för ett foder anser är det enda för sin häst så vardegod. Bara köpa på=)

Jag behöver då rakt inget varsågod från dig @Nielaa för att fortsätta med färdiga müslifoder!

Om du gav efter vad som står på påsen så förstår jag att det blev dyrt. Själv är jag inte ens i närheten av 1500kr på alla fem hästar! Diggar att lilla jorunn måste ätit fem säckar i månaden för det priset, det är 100kg på 30dagar... 3kg om dagen! Det är 30Mj bara från krautermüslin... Det motsvarar nästan 3kg havre energimässigt.

Om man tar en analys på sitt hö och i första hand ser till att täcka så mycket som möjligt med det så kommer man förmodligen inte behöva några mängder med kraftfoder, troligtvis inte så mkt som står på paketet iaf.

Som jag redan skrivit använder jag mest müsli som krubbskrammel, en belöning efter arbete. De år jag haft sämre hö och behövt täcka upp protein så har det blivit lite mer men jag har ändå i första hand gett lusern hack då-som ju egentligen är ett grovfoder. Försöker alltid i första hand balansera upp med lusern.

Vad gäller klassikerna havre och betfor så har jag medvetet undvikt dom eftersom de är "tomma kalorier", mest energi och väldigt lite protein/vitaminer och mineraler. Iår kan det dock bli aktuellt med extra havre då jag fick ett hö med kvot på 9! Behöver således balansera upp med massa energi på de två hästar som tappar vikt på hög kvot. Men betfor innehåller nästan en fjärdedel socker plus att det är jobbigt att blöta upp så det lär jag aldrig ge...

O

Till ts @Miiikaela_ kan jag inget annat än att rekommendera höanalys och bra grovfoder i första hand. Sen lägga på ett kraftfoder för att balansera upp ojämnheter. Fördelen där med Eggersmann är att de har så många olika sorter så det är bara att välja det som bäst kompletterar höet :) Men att ge mängden på påsen blir bara onödigt dyrt, det är mkt billigare att ta en höanalys och utgå från den.
 
@kvandi jag utgår alltid från grovfoder och kompletterar detta. Förespråkar också att alltid ge så mycket grovfoder det finns möjlighet till. Aldrig har jag någonsin behövt ge den mängden som står på säcken utan betydligt mindre.

Vet heller inte hur ovanstående kunnat lägga så mycket pengar på krafftfoder. Den måste ha fått mängder :grin: men det är upp till varje person vad man vill ge.

@Nielaa tacl för din åsikt även om det inte handlade så mycket om fodret i fråga. Jag föredrar färdigfoder i många fall, jag ahr analys vilket gör att jag inte behöver ge så mycket så några tusenlappar förlorar vi inte. :up:
 
Jag behöver då rakt inget varsågod från dig @Nielaa för att fortsätta med färdiga müslifoder!

Om du gav efter vad som står på påsen så förstår jag att det blev dyrt. Själv är jag inte ens i närheten av 1500kr på alla fem hästar! Diggar att lilla jorunn måste ätit fem säckar i månaden för det priset, det är 100kg på 30dagar... 3kg om dagen! Det är 30Mj bara från krautermüslin... Det motsvarar nästan 3kg havre energimässigt.

Om man tar en analys på sitt hö och i första hand ser till att täcka så mycket som möjligt med det så kommer man förmodligen inte behöva några mängder med kraftfoder, troligtvis inte så mkt som står på paketet iaf.

Som jag redan skrivit använder jag mest müsli som krubbskrammel, en belöning efter arbete. De år jag haft sämre hö och behövt täcka upp protein så har det blivit lite mer men jag har ändå i första hand gett lusern hack då-som ju egentligen är ett grovfoder. Försöker alltid i första hand balansera upp med lusern.

Vad gäller klassikerna havre och betfor så har jag medvetet undvikt dom eftersom de är "tomma kalorier", mest energi och väldigt lite protein/vitaminer och mineraler. Iår kan det dock bli aktuellt med extra havre då jag fick ett hö med kvot på 9! Behöver således balansera upp med massa energi på de två hästar som tappar vikt på hög kvot. Men betfor innehåller nästan en fjärdedel socker plus att det är jobbigt att blöta upp så det lär jag aldrig ge...

O

Till ts @Miiikaela_ kan jag inget annat än att rekommendera höanalys och bra grovfoder i första hand. Sen lägga på ett kraftfoder för att balansera upp ojämnheter. Fördelen där med Eggersmann är att de har så många olika sorter så det är bara att välja det som bäst kompletterar höet :) Men att ge mängden på påsen blir bara onödigt dyrt, det är mkt billigare att ta en höanalys och utgå från den.


men snälla rara människa får man inte säga sin åsikt utan att du ska bli otrevlig? tagga ner och bli snäll och trevlig.. inge kul att prata med folk som är otrevliga... eller hur?=)

Om du läser så skrev jag ju att man får SJÄLKLART köpa och ge om man anser att mussliefoder eller andra färdigfoder är superbra.
Du anser uppenbart de och vill lägga de pengar som de nu kostar dig att köpa detta. nemas problemas .. men MIN åsikt är att det är onödigt och inge hästen måste ha för att må bra.
För 30 år sedan fanns inte ens färdigfoder och hästarna mådde superbra även på den tiden... konstigt nog:cautious:
 
Jag gav Eggersmann ett tag och har inga dåliga erfarenheter av det, men inte heller att det skulle vara så mycket bättre än något annat foder. Däremot det är ju både billigare och mer miljövänligt att köpa svenskproducerat foder jämfört med importerat.
 
@kvandi jag utgår alltid från grovfoder och kompletterar detta. Förespråkar också att alltid ge så mycket grovfoder det finns möjlighet till. Aldrig har jag någonsin behövt ge den mängden som står på säcken utan betydligt mindre.

Vet heller inte hur ovanstående kunnat lägga så mycket pengar på krafftfoder. Den måste ha fått mängder :grin: men det är upp till varje person vad man vill ge.

@Nielaa tacl för din åsikt även om det inte handlade så mycket om fodret i fråga. Jag föredrar färdigfoder i många fall, jag ahr analys vilket gör att jag inte behöver ge så mycket så några tusenlappar förlorar vi inte. :up:

Skrev ju att det att det inte var nått bra foder= min åsikt fick du om fodret som du efterfrågade:)
Jag har använt följande till min häst


Eggersmann (olika sorter)
Kraft(olika sorter)
Mustang(olika sorter)
Lantmännens musliefoder
Fibergi, bas samt elit
Havre, betfor mineraler
Bara hö och mineraler

Då jag gjorde en liten studie på bara min häst
Jag skrev ner följande

Vart pälsen bättre?
Vart hon piggare?
Vart hon gladare?
Hur går ridningen?
Hur är mag och tarm, bajs?

Och följande vart mitt resultat.
Pälsen vart varken bättre eller sämre på någon av alla dessa foder.
Hon vart piggast när jag gav havre betfor och mineraler ena av eggersmanns foder fick hon tarmrubbning av och fick utslag i form av blåsor.
De övriga vart de ingen skillnad på piggheten.

Hon var lika glad i hagen, boxen och allmännt av alla sorter ingen skillnad med.

Ridningen gick bäst med havre betfor och mineraler då hon vart piggast och orkade mest av de.
mag och tarm tålde inte eggersmann ett av deras foder deras örtmusslie de övriga ingen skillnad.

Efter denna lilla plutt studie tänkte jag.. varför ska jag betala dyra pengar på nått som inte ger någon märkbar effekt?
Jag började fundera på följande
Vad stoppar jag egentligen i min häst när jag köper färdigfoder? tror inte ens 50% vet de utan de har bara hört att de ska va bra och köper och slumläser lite vad de innerhåller.
Med fattar egentligen inte hälften vad varje sak gör för kroppen i en häst och om hästen verkligen måste ha de för att må bra
Jag var en av dem som bara köpte för att alla andra sa att det var så bra.

Ta tex innerhållet ur en av eggersmanns foder det innerhåller bla följande!
Persilja
Basilika
Koriander
Pepparmynta
Bränneselblad
fementerade extrakt
rosmarin
umfosfat
Johannesbröd

Seriöst!!! inget av ovanstående behöver en häst ha det är saker man betalar snordyrt för och det är tack vare okunskap hos hästfolk som försäljarna överlever och tjänar massor av pengar på oss.

Hur många brukar köpa persilja, rosmarin och koriander och hacka i hästens mat som inte ger färdigfoder? eller åker och köper fementerande extrakt?:cautious:

Nä ni får självklart ge färdigfoder som sagt men i min menig är de bortkastade pengar som jag personligen lägger på andra roligare saker. Som träningar med hästen =)

Men jag vill understryka att alla gör som vi vill och får tycka som vi vill, jag ställer mig i gruppen som inte gillar färdigfoder, andra ställer sig i gruppen som gillar. Man kan va vänner trots att man är i olika grupper=)

Jag säger ju bara min lilla åsikt=) och den är inte en lag*skrattar* det är ju därför vi har detta forum.. för att folk får säga sin åsikt diskutera om saker och ting=)
 
@Nielaa Det är ju så att man blir behandlad som man behandlar andra. Att du skriver
"Men alla gör som de vill och vill an betala dyra pengar för ett foder anser är det enda för sin häst så vardegod. Bara köpa på=)" är mot mig otrevligt. Du respekterar inte andras val och åsikter utan att klämma in det där lilla som trampar på tårna. Du hade lätt kunnat skriva att du inte tyckte Eggersmann gav dig något särskilt -Utan att antyda att mitt (väl genomtänkta och pålästa) val är korkat.

Bara för att du har en erfarenhet betyder ju inte det att alla andras annorlunda erfarenhet är fel. Du skriver ju så själv nu sist, men jag kan inte låta bli att undra varför du då skrev som du skrev när du skrev det första svaret till mig?

Det här är inte en tråd att diskutera färdigfoder i, ts sökte erfarenheter kring det specifika fodret. Vill du dra upp ämnet till diskussion så finns trådar för det. Vi tycker uppenbarligen inte lika i ämnet o eftersom det inte finns ett rätt eller fel så ser jag ingen anledning att diskutera det, vi gör som vi själva anser bäst. Som alltid.
 
@Nielaa och jag känner precis som kvandi, ditt svar var inte så himla trevligt i mitt tycke. Samma sak med ditt svar nu där du mer eller mindre påstår att folk inte har någon aning om vad de stoppar i sin häst och inte är pålästa öht. Det är så himla tråkigt att man alltid skall utgå från att folk gör det absolut minsta för sina hästar. Visst att det finns okunskap det säger jag inget om, och självklart finns det folk som bara ger foder utan att veta eller vara pålästa men man måste inte alltid utgå från det.

Det är din erfarenhet. Min häst tål inte havre (blir otroligt dålig i magen och har redan en problemmage utan dess like) och betfor vill jag undvika på grund av sockret (vet att man kan skölja av men tycker det är meckigt, kalla mig lat om du vill). Så färdigfoder tycker jag är smidigt. Så länge jag räknar på mitt grovfoder och kompletterar med ett passande kraftfoder så har i alla fall inte jag lagt några enorma mängder på kraftfoder. Inte ens när hon varit i toppkondition.

Men åter till ämnet, ingen annan som har någon erfarenhet? När man läser om det påstås det poppade fodret vara lättare för hästen att ta upp och på så vis upptas mer av fodrets näringsämnen, någon som vet mer om detta? @kvandi vet du om det stämmer?
 
Japp, värmebehandlat gör att hästen kan smälta fodret bättre. Havre t.ex. Har en bra lättsmälthet så det behöver inte värmebehandlas av den anledningen (kanske görs pga mögelrisk?). Men om man ser till Eggersmann som baserar sitt foder på majs, korn och vetekli så måste de värmebehandlas annars kan hästen inte smälta det ordentligt med magproblem som följd. Hästen är ju trots allt inte gjord för spannmål alls.

Om din häst har problemmage kolla in fodersorten de har med Yea-sacc, minns inte namnet nu. Dålig mage kan bero på olika bakterieförluster och det fodret hade en tillsats med bakterier. Vet inte om det finns kvar. Det hjälpte min häst när hon haft två vintrar med dirre, nån månad med det fodret så var hon bra! Jag blandar oxå alltid i lusern hack, det är ju ett grovfoder som tarmbakterierna älskar! Låter lite märkligt men tror hästen har typ 80kg bakterier i tarmarna och det är deras förtjänst att hästen kan spjälka gräs. Ger man mycket spannmål så trivs dom inte. Trivs dom inte kan man få dirre o feljäsning/kolik.

Kan tipsa om boken "Stora Foderboken" saluförs av broogarden. Där står info om olika foderråvaror, hur de påverkar hästen, hästens behov och hur matsmältningen fungerar. Väldigt nyttigt! O kul :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
572
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp