Eget stall med inackorderingar

L

Lindyhop

Hej allihopa!

Jag har ett eget stall med en del inackorderingar.
Jag undrar lite hur ni sköter ert stall? Har ni stallmöten? Har inackorderingen något som helst att säga till om vad gäller t ex hagar, underlag i paddock, tider för fodring, utsläpp mm?

Eller får era inackorderingar helt rätta sig efter hur du/ni bestämt att det ska fungera?

Om ni råkar få in någon inackordering i stallet som ofta klagar och tjatar på alla möjliga saker, hur hanterar ni det hela då?

Jag själv har inte haft inackorderingar så värst jätte länge så jag tänkte att det vore roligt att höra hur ni andra sköter det här med inackorderingar.

:angel:

Sv: Eget stall med inackorderingar

Jag har inga inackorderingar men jag vet hur jag, av egen erfarenhet, skulle göra om jag hade dem :D

Jag skulle kunna ha stallmöten om det är något akut de vill tala om eller jag har någon viktig information (någon som är nyinflyttad och ska berätta om deras häst och få reda på rutinerna i stallet kanske) men annars inte- ju mer "demokrati" det finns i ett stall ju värre kan det bli. Om det inte finns någon som tar det slutgiltiga ordet och säger "så här är det nu" så kan det bli mycket bråk som jag fått erfara den "roliga" vägen..
Och självklart att inackorderingarna ska rätta sig efter vad stallägaren säger- det är ju ditt stall och om de inte finner i sig i det kan de ju lika gärna flytta. Inte mer med det egentligen.
Om en inackordering skulle klaga på något som faktiskt behövs fixas och är prio ett så skulle jag lyssna men om det bara är saker tagna ur luften skulle jag rent ut säga att passar det inte dem får de helt enkelt flytta. De har sett stallet/gården/hagarna och godkände och flyttade dit: de vet vad de betalar för, om det inte passar nu bit i det sura äpplet. Du som stallägare är boss- du ska agera utefter det, annars trampar de på dig ;)

Tack för ett väldigt bra svar! :bow:

Du har nog mkt rätt i det du säger. Själv har jag stått i kollektivstall som absolut inte har fungerat, alldeles för mkt olika viljor och ingen som bestämde. Jag gissar att jag antagligen är lite väl snäll, försöker ju att lyssna på alla och höra deras åsikter om saker och ting, men så är det bara en eller två personer som alltid har något nytt att klaga på. Uppenbarligen är det ingen annan i stallet som tycker likadant som dem så så stora fel kan det ju inte vara på stallet, gården, hagarna. Bara att vissa alltid måste ha något att klaga på. Det är så himla tråkigt. :(

Vill helst inte göra mig ovän med folk, det snackas ju mkt skit vitt och brett om folk hit och dit hr man ju hört. Sånt vill man ju helst slippa. Men någon ordning måste det ju vara för allas skull. :smirk:

Jag bör kanske vara lite hårdare och sätta mer gränser. Passar det inte så får man nog flytta. :mad:

Jag har själv gått i de tnakarna eftersom jag letar går och planerar inackorderingar för att få hjälp med in- o utsläpp och fodringar.

Helt klart ägaren som sätter alla regler - glasklara sådana. Gärna kanske t o m en regellista hängandes någonstans, om någon möjligtvis har dåligt minne. Dessa ska givetvis tydliggöras innan inflytt, så att eventuella frågetecken kan klaras ut innan.

De gånger det har fungerat i kollektivstall för mig är när ägaren har haft klara regler som alla måstat följa - utan ifrågasättande. Visst gnälls det ibland, men man finner sig i det och accepterar att så är det. Annars urartar det snart till polsk riksdag...

Har haft min häst inackorderad i kollektiv, som enda utomstående i familjestall och som ren inackordering på en anläggning. Måste säga att det sistnämnda är det absolut enklaste och bästa.

Som "hyresgäst" är det jätteskönt med klara ramar! Att stallägaren/ansvarig är tydlig med vilka regler som gäller. Det är ju DITT stall, din egendom- som inackorderingarna betalar en slant för att få använda och nöta på s a s. Stallmöte är ok, kanske två ggr per år och om det händer något jätteakut som är viktigt att ta upp med alla samlade.

Jag antar att dina inackorderingar fått förutsättningarna givna redan innan de skrev på och flyttade in, så stå på dig :smirk:
Även om det kan kännas lite obekvämt och tufft, kommer det absolut bli bäst i långa loppet om du står fast och följer DIN väg och att dina hyresgäster får följa den. Demokrati brukar tyvärr inte fungera så bra i stallsamanhang.

Jag och en kompis var på g att arrendera stall tidigare och hade tänkt oss ett upplägg med rullande fodringar, möjlighet att köpa mockning. Vi skulle ha basat kring hagar, ordningsregler i stallet, ridhuset e t c.

Lycka till med dina hyresgäster!

Vi har innackorderingar i vårat stall så jag kan ju alltid dela med mig lite;)
Vi har inte stallmöten enligt scheman eller så utan det blir stallmöte när det behövs.
Det betyder att det blir stallmöten när vi vill tala om något för inhyrningarna eller när vi ska fatta "större beslut" som berör dem i högre grad och alltså vill ha deras åsikter.

Vad gäller hur mkt inackorderingarna har att säga till om så är det lite olika.
Det är aldrig de som får fatta beslut men man tar aldrig skada av att höra efter vad de tror/tycker/önskar.
Saker som vi har hand om själva dom tex underlag, hagar etc fattar vi beslut om helt själva.
När det kommer till fodringar och in-/utsläpp på vardagar så hör vi alltid efter först så att vi vet vad de önskar.
Rutinerna under helgen tar vi gemensamma beslut om eftersom att stallet fungerar "kollektivt" under helger-.

När vi sedan har bestämt något så får de glatt rätta sig efter det!

Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att det trots allt är vi som stallägare som bestämmer, men trots det så kan man alltid lyssna på vad inhysningarna har att säga!

När vi hade inackorderingar så skötte vi om hagarna, vi såg till att stolpar stod upp & hagen var hel & fungera.
Samma sak i stall osv .

Klagar dom på ngt som vi inte lovat att sköta om (tex att hagarna är jätteleriga & att vi måste göra ngt åt det) så har vi berättat för dom vad vi skrivit i kontraktet & sen om dom fortfarande (efter fleeeera gånger) inte slutat klaga så har vi sagt till dom att flytta hästen om dom inte skärper sig ...

sen hjälptes vi åt med helgerna, vardagar fodra & släppte vi ut, men helger hade vi schema för .:)

Har diktatur i mitt stall! :angel: Och det funkar bra, inga stallmöten. Jag fodrar alla mål och släpper ut vardagar samt fodrar lunch, middag och kväll helger. Utsläpp med morgonfodringar helg sköter hyresgästerna. Detta står i kontraktet när dom tänker flytta in så tider o.dyl. bestämmer jag utefter när det passar mig och mina la´gårdstider, korna har ju lite förtur. Hyresgästerna får ju komma med förslag om dom vill på olika saker men inga MBL-förhandlingar! ;)

Har som sagt tydliga regler om det mesta som dom kan läsa i kontraktet, så känner dom att det inte passar så behöver dom ju inte flytta in. Och om man har någon som klagar och gnäller så blir det foten ut genom dörren. Stallet är mitt och det är mina regler som gäller och hur allt ska skötas bestämmer jag.

Nu kanske jag låter som en hemsk människa.....men det är viktigt för allas skull att man är en tydlig men snäll diktator. :D

Kicki :)

Hur stort är ditt stall, hur många hästar finns det där?

Sådant styr ju också hur "hårda" regler man behöver. Hur ofta träffar du alla i stallet och hur ofta är du i stallet själv, arbetar du med det på heltid? Har du egen häst/hästar där?

Hej!
Vi gör så här: Har sju boxar i stallet. In- och utsläpp måndag till fredag plus fodring ingår i hyran. Helger och mockning är schemalagt - hyr man en box, har man en mockning av samtliga boxar i veckan - innebär att man är fri att göra vad man vill sex dagar i veckan:D. Har inga stallmöten utan pratar om saker direkt när det uppstår. Har några enkla nedskrivna saker om vad som gäller men går inte in och petar i detaljer. Jag poängterar också från början att här hjälps vi åt och ställer upp för varann. Min erfarenhet är att om man som stallägare är tillmötesgående och trevlig, får man samma sak tillbaka!

Hej!
Vi gör så här: Har sju boxar i stallet. In- och utsläpp måndag till fredag plus fodring ingår i hyran. Helger och mockning är schemalagt - hyr man en box, har man en mockning av samtliga boxar i veckan - innebär att man är fri att göra vad man vill sex dagar i veckan:D. Har inga stallmöten utan pratar om saker direkt när det uppstår. Har några enkla nedskrivna saker om vad som gäller men går inte in och petar i detaljer. Jag poängterar också från början att här hjälps vi åt och ställer upp för varann. Min erfarenhet är att om man som stallägare är tillmötesgående och trevlig, får man samma sak tillbaka!

håller med! Det är ungefär så det fungerar hos oss med 17 hästar. Det gäller att man som stallägare visar att det är samarbete och hänsyn och respekt för varandra som gäller. Vi har en arbetshelg per halvår och alla hjälper till. Jag bjuder på lunch. DÅ får vi hagar etc i ordning. Vi har eg. stängning av stallet 22, men om någon hänger kvar har vi en outtalad regel att de nattar hästarna och fodrar och smsar mig att de tänker göra det. funkar utmärkt. Har givetvis knasbollar ibland som klagar, men de verkar inte bli så långvariga, tack vare mina stammisar som stått i stallet 3-10 år.... vi håller på det vi tycker är viktigt, och går inte på detaljer utan vill ha bra kommunikation och gemenskap. Hästar ska ju vara kul!

Det är ett ganska stort stal, hyr ut 10-12 boxar ungefär. Jag är själv i stallet ganska mycket men blir oftast på dagtid så jag träffar inte alla varje dag men jag träffar dem några gånger i veckan iaf.
Jag arbetar inte med stallet på heltid eller så, men många timmar går det åt att sköta allt. Har några hästar själv också.

Tack för ett bra svar! Smart det där med en arbetsdag, då får man lite hjälp samt en trevlig dag och roligt att umgås med allihopa.
Det är viktigt med bra gemenskap och att alla har roligt, tyvärr har det blivit lite så att gemenskapen har blivit dålig och folk går runt och mår dåligt över detta. Det känns som att den som skapar dålig gemenskap och bara gnäller och klagar och inte hjälper till borde kanske byta stall. Det är tråkigt när en förstör för många andra.

Jag tycker inte alls att du låter som en hemsk människa. Tvärtom tycker jag det låter som att du har bra ordning på ditt stall och på människorna där, det är nog vad som behövs. Jag ska nog försöka att skriva ner alla detaljer i kontrakten och så ska jag slopa stallmötena om det inte är något viktigt att ta upp som rör de inhyrda direkt. Man vill ju få så bra stämning som möjligt för allas trivsel. Det ska ju vara roligt att ha häst!

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?