Matten

Trådstartare
Funderar på att köpa in lite "höredskap" (lite äldre billiga grejer). Har tillgång till ängar, och min pappa som lade ner sitt jordbruk för typ 15år sedan håller på att klättra på väggarna varje år då det är fint "höväder" (reginga sommrar är han dock tyst ha, ha!). Så kanske jag skulle vara lite snäll mot honom och erbjuda honom ett roligt gratis nöje :rofl: (är själv allergisk, inte fysiskt...:angel:, eftersom större delar av min barndoms sommrar bestod av just hö körning...) Men vad ska man tänka på, vilka grejer är bra/dåliga? Höet ska balas och det handlar bara om minst 3 ton.
Mvh. Matten, som bara vill vara snäll mot sin pappa :angel:

Sv: Eget hö

Alla verkar tänka på småbal när man har häst. Det enklaste och mest rationella om man börjar från början är nog löshö. Det åtgår:

1 st gammal traktor (en gammal Volvo BM eller MF från 60-talet duger)
1 st slåtterbalk
1 st vändare (det finns kombinerade vändare/strängare)
1 st strängare
1 st självlastarvagn

För att lasta in höet så underlättas allt om man har en hökanon som man använder för att blåsa höet till höskulle/hötork. Ska man satsa på eget hö så är nästan en hötork ett måste, det är annars svårt att få tillräckligt torrt under normalår.

Med ovanstående metod så klarar man hyfsat stora volymer med 1-2 personer. Ska man istället hantera småbal så går det åt mycket mer folk för att köra in och stapla i torken. Höskörden sker som alla vet samtidigt som solen skiner och det för de flesta normala människor känns mer lockande att åka till närmaste badplats istället. Alla som glatt lovade att ställa upp är alltid som bortblåsta den dagen!

Jag tar eget hö men väljer balat eftersom det ger så mycket mindre jobb under vintern. och det tar inte mycket mer jobb på sommaren heller det enda är 1-2 personer i balvagnen. så det räcker ju med 3 pers vid inkörning fast vi är typ jämt 4 st. sen så har vi hiss i våran ladugård så det är hur enkelt som helst. förr hade vi lös hö och nu i slutet fick vi köpa hö på rundbal, aldrig mer lös hö säger jag det är så jobbigt med allt packande i säckar.
Jag råder till att bala för man tjänar på det under vintern, men det är min åsikt.

Men.... sitter inte pappsen inne med den kunskap du behöver??
Har han haft jordbruk så borde han ju fortfarande veta vad som behövs.
Ytterligare ett sätt att hålla pappsen på gott humör om han får vara med vid planeringen, letandet av rätt maskiner och inköpen av dessa.

Tack för svar! Traktor har pappa, men slåtterbalk och en kombinerad vändare/strängläggare skulle behöva köpas in. Löshö är tyvärr inget alternativ då vårat höloft är begränsat, alltså behövs en press + balvagn? Finns det några riktiga "skitmärken" man ska passa sig för?
Mvh. Matten

Nja...tycker det verkar som han förträngt det mesta :angel: , men visst vet han vad man behöver, fast han hade bara löshö, så tex. balpressar vet han inget om. sen har det ju hänt lite på 15 år, 17 om vi ska vara exakta. Men han hänger säkert med och kollar på mina ev. inköp!
Mvh. Matten

kombinerad vändare/strängläggare skulle behöva köpas in

Jag hade passat mig för att köpa en kombinerad vändare/strängläggare för vid vändning av hö så lägger det nästan det i strängar och torkar inte lika bra. Har själv en och gillar inte den men det finns kanske modernare som fungerar lika bra som om man har 2 separata.

*kl*
Ett alternativ är ju annars att löspressa det, finns nog en hel del löspressar på marknaden och det funkar bra även utan skulltork om man saltar bra.
Löshö är ENORMT jobbigt och tidsödande att hantera...Tycker iallafall jag.
Lycka till med ditt hö!!!

Hälsar Lotta, som började ta eget hö i fjol!!!!

Du hittar nog det mesta på blocket under rubriken

Vi kör nästan allt som plastat ensilage i storbal men kör upp några ton med en gammal mediumpress. Det går att hitta begagnat men var beredd på att det kostar en del att hålla igång gamla maskiner och man måste meka en del. Ibland känns det som man lägger ner mer tid på underhåll än skörd! Bondens bästa vän är fettsprutan!

slåtterbalk 1000 - 2000:-, löspress 2000-5000:-, balvagn 2000-4000:-, vändare 2000:-, strängare 3000:- eller kombi 3000:-

slår man samman detta så blir det en slant och tar en massa plats. Hur mycket hö får du om du köper istället för att göra själv?. Har man tur kan man köpa ett helt "set" från någon som lägger av.

Jag hade passat mig för att köpa en kombinerad vändare/strängläggare för vid vändning av hö så lägger det nästan det i strängar och torkar inte lika bra. Har själv en och gillar inte den men det finns kanske modernare som fungerar lika bra som om man har 2 separata.

Jag håller med. Det är svårt att få både bra vändar och strängar ei samma maskin.

Jag har visserligen helt tvärtom efarenhet än dig. Jag har kört mycket med kombimaskin och den var faktiskt väldigt bra på att vända. Det var strängläggninen som gick sämre. Strängarna blev förvisso fina men det var hopplöst svårt att få upp allt hö i strängarna. En del lämnades kvar. För att få upp allt hö så tvingades man köra så lågt med räfspinnarna så det rök om jorden. Det var en JF kombivändare.

Du hittar nog det mesta på blocket under rubriken

Vi kör nästan allt som plastat ensilage i storbal men kör upp några ton med en gammal mediumpress. Det går att hitta begagnat men var beredd på att det kostar en del att hålla igång gamla maskiner och man måste meka en del. Ibland känns det som man lägger ner mer tid på underhåll än skörd! Bondens bästa vän är fettsprutan!

slåtterbalk 1000 - 2000:-, löspress 2000-5000:-, balvagn 2000-4000:-, vändare 2000:-, strängare 3000:- eller kombi 3000:-

slår man samman detta så blir det en slant och tar en massa plats. Hur mycket hö får du om du köper istället för att göra själv?. Har man tur kan man köpa ett helt "set" från någon som lägger av.

Det kanske håller mannen glatt sysselsatt om han får en slåtterbalk/lie, högaffel & några "härsestolpar" så kan han göra några stackar.. :)

Jag har ingen balmaskin utan lejer bort balandet. Fördel: jag är fri från år till år att välja typ; småbalar, löspressade balar, rundbalar, ensilge eller inplastat torrhö Nackdel: det gäller att få någon att komma just den dagen man behöver det också

eller:

1-2 st hastar
1 st slåtterbalk avsedd att dragas av hast tex en gammal McCormick
1 kratta
1 hotjuga
hassjepinnar
1 st gammal hoskrinda for hast

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
S
Ekonomi & Juridik Vi har tingat hö av en bonde. När vi hämtade första lasset visade de sig att det var superdammigt och det är något jag absolut inte vill...
Svar
12
· Visningar
1 823
Senast: Flaekja
·
Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka