Egenskaper hos en bra montè häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *nuthella*
  • Startdatum Startdatum
Sv: Egenskaper hos en bra montè häst

Framförallt ska den vara stark. Den bör även ha bra balans, och vara travsäker.

I övrigt är det samma egenskaper som gör en sulkyhäst bra: Löphuvud, kapacitet och hållbarhet.

Håller med.. stark, hållbar, travsäker.... "brai munnen" lyssna för tygeltag då luckor kan komma fort...

Satsa på en häst modell större som dessutom startat tidigare.

kl*
Har hört att de ska vara större men varför??

Ja, varför en större?

Med modell större menar jag en mkh som inte understiger runt 158 cm, en rejäl häst helt enkelt. För att gå till frågan varför en montèhäst behöver ha en viss storlek räcker det med att titta på monténs hemland Frankrike. De franska travarna har styrka och oftast ett lite större och rejälare framsteg än de svenska individerna.

Med modell större menar jag en mkh som inte understiger runt 158 cm, en rejäl häst helt enkelt. För att gå till frågan varför en montèhäst behöver ha en viss storlek räcker det med att titta på monténs hemland Frankrike. De franska travarna har styrka och oftast ett lite större och rejälare framsteg än de svenska individerna.

Så vad säger du om Simb Moonzoom?
Vad jag har sett på resultat så kvittar storleken, det är styrkan som är avgörande...

I Frankrike finns över lag bara stora hästar :angel:

När man håller på med hästar så vet man att det alltid finns undantag men för att kunna bilda sig en uppfattning om något krävs att man skapar generella regler för hur något är. Visst, har du rätt i att det finns små hästar som är duktiga i monté. Dock är gruppen små hästar med stort och vägvinnande steg relativt liten men klart att det förekommer. Därför, för att återgå till frågan, om någon ber om ett tips på hur en bra monté häst ser ut rekommenderar jag en som är rejäl framför en mindretyp.

Senast ändrad av en moderator:

När man håller på med hästar så vet man att det alltid finns undantag men för att kunna bilda sig en uppfattning om något krävs att man skapar generella regler för hur något är. Visst, har du rätt i att det finns små hästar som är duktiga i monté. Dock är gruppen små hästar med stort och vägvinnande steg relativt liten men klart att det förekommer. Därför, för att återgå till frågan, om någon ber om ett tips på hur en bra monté häst ser ut rekommenderar jag en som är rejäl framför en mindretyp.

Visst kan man personligen föredra...

Men sen är fakta...Vilka är bäst som monté hästar!?!

Av min fakta och alla lopp jag sett o alla hästar jag ridit så finns det absolut inget som tyder på att "storleken har betydelse" ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har ny forskning kommit fram till ett sätt att mäta vilka SWB-hästar som kan komma att prestera bäst framöver inom hoppning och...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära". På dejtingappar beskriver endel...
Svar
6
· Visningar
467
Avel Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon...
2
Svar
34
· Visningar
2 900
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar