Egensinnig

G

Glenn

Är det någon som har en häst som är extremt egensinnig, jag har problem med just detta. Hästen är kännslig och gillar att protestera, främst genom att stegra... någon som vet hur man skall göra, även om jag aldrig låter henne vinna en kamp så fortsätter hon.
Vid uteritter (ensam och även med andra hästar) så kan hon vägra att gå den vägen man vill och vi kan bli ståendes en bra stund, men det slutar med att man på något sätt kommer vidare.
Hon är väldigt domenant mot andra hästar fast vill väldigt sällan gå först.

Hur kan man få bort stegrandet. hon har aldrig gått omkull vilket min instruktör sa skulle behövas (så att hon inte vågar göra om det).

Skulle vilja kunna rida ut...och få henne att lugna ner sig (hon är lugn och trygg i sig själv) det är det som är problemet. Jag har fått henne att lugna ner sig för övrigt och hon är glad och trevlig. (Men ibland blir hon lite smått galen) men det är inte roligt att hon hoppar och skuttar på bilvägen!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egensinnig

Du beskriver mitt sto :smirk:
Stegringarna har minskat på min häst genom att jag snutrtrar henne så hon inte hinner lätta i fram. mihn häst har aldrig vunnit en kamp men fortsätter hela tiden att testa mig som ledare/ryttare.
Lycka till. trägen vinner ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar