Egensinnig frieser

C

Caterpillargirl

Försöker träna min unghäst i NH men är nybörjare och gör säkert en massa fel... :confused: Nu är det så att min "lilla" dam testar mig så fort hon tycker att det blir lite jobbigt. En gång fick hon ett raserianfall när jag ville att hon skulle jobba på en volt runt mig i lina - hon satte av i full fart med skyhöga bocksprång för att efter några varv när hon märkte att hon inte blev fri ifrån mig försöka gå till anfall. Hon stampade med hoven och satte upp huvudet med bakåtstrukna öron...:devil: Nu har hon tack o lov ej gjort så igen men hon försöker hela tiden vända in mot mitten och backar när jag försöker komma bakom henne för att mana på henne. Sen försöker jag göra de sju lekarna med henne. Är på de tre första. Det har gått bra att backa henne med hjälp av att rista i grimskaftet eller peta på henne med spöt på bogen. Men idag vägrade hon gå bakåt. Att jag gjort friendly game med henne har gjort att hon nu inte reagerar varken på spöt eller på ristande grimskaft. Hon biter i stället i spöt eller kollar på grannarnas hästar...:crazy: Någon som kan ge mig tips?
 
Sv: Egensinnig frieser

tycker det låter som hon inte alls förstår vad du menar.
kanske känner hon sig bara jagad.
 
Sv: Egensinnig frieser

Det är möjligt att hon ej förstått mig alla gånger:confused: . Numera när hon går in i mitten så leder jag tålmodigt ut henne istället för att gå bakom henne o mana på. Tycker att det går bättre o att hon inte vänder in lika mycket. Men det här med o backa det kan hon o det gör hon oxå om jag står längre ifrån. Det är när jag står framför henne som hon är allmmänt ointresserad av mig överhuvudtaget:angel: . Annars är hon mycket lättlärd.:love:
 
Sv: Egensinnig frieser

Har du provat att longera med 2 linor?

Har själv gjort det med unghästar och dom förstår ganska kvickt detta med longering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 114
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 990
Senast: Efwa
·
Hästhantering jag började NH-träna min medryttarhäst för ett par veckor sedan med hyfsat gott resultat. jag har tagit hjälp av en tränare som har...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp