Egenbyggda skötbordet (bilder)

snurpe

Trådstartare
Sådär ja, en del kanske minns att jag för ett tag sedan nämnde att jag var i full gång med byggandet av en skötbord. Låt oss säga så här - vårt badrum har varken måtten eller konstruktionen att passa för färdigbyggda man bara kan åka och inhandla ;)

Så det fick bli till att rita en egen modell som passade såväl storleksmässigt som till den lutande väggen osv. Och nu är det hela färdigt (med 2 veckor och en dag till bf). Skönt!

Vad tycks?

Uppfällt
070522%20001forminskad.jpg


På närmre håll
070522%20002forminskad.jpg


Nedfällt
070522%20003forminskad.jpg


Närbild nallar
070522%20004forminskad.jpg


Nedfällt med bädden på
070522%20005forminskad.jpg


Närbild Puh
070522%20006forminskad.jpg


Jag kan säga som så att detta "lilla" projekt tog bra mycket mer tid och tanke än vad man kanske först befarade. Det var mycket att tänka på för att få det bra för bebis!

/snurpe
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Det kräver lite träning och taktik, men nu går det lätt som en plätt :D

/snurpe
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Allt ska byggas med tanke på att du kommer bära en skrikande nerbajsad unge i ena armen, telefonen i andra tillsammans med ett ombyte kläder. Sedan kommer du dessutom ha ett dussin katter springandes runt fötterna, har du fixat halkskydd på golvet? :devil:
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Det ser lite smalt ut, och jag gillar inte att det inte finns några kanter. Men det var bra jobbat att göra det själv iaf!
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Jag skulle också ha gjort ett par ordentliga kanter runt det. Den mjuka uppblåsbara madrassen skyddar inte nämnvärt mot snurrande äldre bebisar, och det går blixtsnabbt när de vänder på sig.
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Vår "äldre bebis" har inte legat alls på något skötbord sedan han blev den snurrande sorten :D. Tror inte att han hade legat kvar någon längre stund trots kanter och kämpande förälder faktiskt. Vi har nog bytt på golvet sedan han var ca 6 månader. Myyyycket enklare.
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Nej, fy, då blir man ju helt förstörd i ryggen av att huka sig och byta där, mycket bättre arbetsställning vid ett skötbord :D
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Kanter saknar jag som sagt, men det såg fint ut iaf!

Våran dotter är 13mån och vi byter fortfarande på skötbord för att skona kroppen på oss själva (mest på mig iofs :angel: ). Visst blir det MKT snurr och tvära kast så man måste alltid vara med till 110% ;)
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Smart lösning! Vi måste också fixa något egen lösning... så jag vill gärna fråga dig:
är kedjorna det enda som håller bordet upp i det nerfällda läget? Hur många kilos belastning tål de?

Jag har funderat på någon liknande variant, men funderar just mest över hur man får det att vara tillräckligt viktbärande/hållbart i det utfällda läget.
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Tyngden fördelas på såväl kedjorna, gångjärnen och rejäla skruvar på 80 mm in i väggen. Eftersom att det fördelas på flera platser känns det stadigt och stabilt. Jag kastade upp kisse på 6 kg som hoppade och for och det kändes tvärsäkert. Exakt hur många kilo det håller vet jag inte, men för rejält tryck (efter eget prov) verkar det stabilt.

/snurpe
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Kanter saknar jag som sagt, men det såg fint ut iaf!

Jag hade velat ha kanter och funderade över detta länge, men då hade det inte fungerat med upphängningen. Men jag tror att det är viktigt för alla skötbord att man är vaken och beredd, olyckor händer ju lätt även vid de med en liten kant runt om. Blir bebis för omöjlig att byta på får man väl sluta använda det, men inledningsvis känns det som om det borde fungera.

/snurpe
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Du skulle sattit fast kanterna med gångjärn? så du viker in dom när du fäller upp det och viker ut dom till 90 graders vinkel när du fäller ner det?
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Det är ju en god idé i och för sig (och fortfarande möjlig att genomföra). Men hur höga bör de vara då? På köpskötborden är de ju inte alls speciellt höga och jag betvivlar högt att de håller en bebis på plats. Vad tycker du höjdmässigt?

/snurpe
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Jag själv skulle inte våga sätta lägre kanter än 15cm. Så jag säger väl ca 15 cm skulle jag tro. Gärna högre eftersom du ska ha dynan där också. Sen beror det ju på hur mkt du anser att dom skulle vara ivägen samt om ljuset hindras av för höga kanter.

Sätt kanterna antingen innanför fästena för kedjan eller så får du jacka ut en del av kanten för att du ska kunna fälla upp utan att kedjorna kommer i kläm.

/ED - Lycka till! :)
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Du är så händig :bow:
Tycker det är så kul att se dina byggnationer! :D
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

7,5 cm är de på vårat IKEA-skötbord. De håller en liten bebis som just lärt vända på sig på plats, men inte en vild ettåring :crazy:
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Jag tycker det ser lite otäckt ut med kedjorna, känns som att bebis skulle kunna klämma sig eller fastna i dem.
 
Sv: Egenbyggda skötbordet (bilder)

Hur skulle det kunna gå till? :confused: De är ju sträckta av tyngden på bordet!

/snurpe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp