Ja den är en luring!Jag har BEC så har inte heller stenkoll men har snällt fått ge mig när nån stallkamrat visat mig släpvagnskalkylatorn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja den är en luring!Jag har BEC så har inte heller stenkoll men har snällt fått ge mig när nån stallkamrat visat mig släpvagnskalkylatorn.
Eller hur! Man vinner på annat än just ekonomi med eget släpJag spenderade mina första 4 år som hästägare utan transport, men med en bra dragbil. Behövde hyra släp oerhört sällan, men upplevde det som lite meckigt de få gånger jag behövde hyra, att hitta ett med rätt vikter, på lagom avstånd från mig etc, krångla med att hämta och lämna etc. Så när jag nyligen flyttade hem min häst till egen gård och behovet av släp blev lite större så köpte jag ett billigt. Trots att släpet var billigt är det ju en ren förlustaffär sett till hur sällan jag använder det, men ändå skönt med sinnesron av att veta att man alltid har ett släp vid behov.
Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.Hej kära Buke,
Går i hästköpartankar. Har nog goda ekonomiska och praktiska förutsättningar för att ha häst, men en grej har jag inte och har nog inte möjlighet att skaffa: en hästtransport och bil med dragkrok. Min nuvarande bil är relativt nyinköpt och jag är så otroligt nöjd med den. Bor i en stad med begränsad möjlighet att ha mer än en bil.
Är det någon här som har häst men inte egna möjligheter att transportera den? Eller har haft? Hur har ni löst det?
Värt att tillägga är att stallägarna har transport att låna, och kan såklart ta hästen till veterinären om det är akut.
Om du hade läst hade du vetat att ts har en gammal Renault Clio 2.Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.
De flesta av mina bilar har jag köpt utan krok och eftermonterat hos verkstad.
Finns också många ställen man kan hyra B-kortslastbil nuförtiden också.
Det går absolut att ha häst utan både krok och släp.
Såklart! Det är "max släpvagnsvikt" va? T ex får jag med sambons bil dra 1550kg med B-kort, men max släpvagnsvikt är 1500kg. Då får jag alltså aldrig dra över 1500kg oavsett.Man måste också vara observant på maxvikten för bilens draganordning vilket kan begränsa hur mycket man får lasta i släpet, även om man får koppla på släpet med b-kort.
Om din bil får dra rimligt mycket på B-kort kan det vara värt att fundera på att eftermontera dragkrok så slipper du byta bil.
De flesta av mina bilar har jag köpt utan krok och eftermonterat hos verkstad.
Finns också många ställen man kan hyra B-kortslastbil nuförtiden också.
Det går absolut att ha häst utan både krok och släp.
Om du hade läst hade du vetat att ts har en gammal Renault Clio 2.
Exakt!Såklart! Det är "max släpvagnsvikt" va? T ex får jag med sambons bil dra 1550kg med B-kort, men max släpvagnsvikt är 1500kg. Då får jag alltså aldrig dra över 1500kg oavsett.
Hmm… det kan räcka till en shetlandsponnyOm du hade läst hade du vetat att ts har en gammal Renault Clio 2.
I bakluckan! Om jag fäller ner baksätenaHmm… det kan räcka till en shetlandsponny
I hundbur kanske!I bakluckan! Om jag fäller ner baksätena