Egen tillverkade snösulor

indra2012

Trådstartare
Fick tips om att tillverka egna snösulor genom att klippa till gamla plastlock och trycka in dem emellan skon och hoven. Någon som testat? Hur stora klippte ni, satt de bra, går det ha dem i hagen? Någon som gjort på annat sätt och då menar jag inte att hovslagaren satt på snösulor, utan egna tips som gör att snön inte fastnar under hovarna.

Funkade sådär. Fick aldrig 4 st att sitta på hela ridturen.

Nu försöker jag alltid få 4 broddhål i skon så jag kan använda polar pad när jag blir överraskad av snön.

jag har använt gamla glasslock, dom sitter jättebra, har fått byta ca andra veckan, då har en trillat av. men det är jätteviktigt att dom har exakt rätt storlek, annars trillar dom av.

Vi försökte med glasslock och diverse annat på -80 talet men inget fungerade tillfredsställande. Idag använder jag enbart bullen-snösulor som snösulor, det är hela sulor med en bulle mitt på som kastar ut snön och de sätts på med silikon under när hästarna vinterskos. Då slipper jag problemet med skit innanför de vanliga snösulorna när det är barmark och hästarna slipper styltorna när snön kommer.

Jag tänkte prova sätta i hemmagjorda glasslock endast vid ridning :)

Jag använde något gammalt hovfett förra vintern, och det fungerade förvånansvärt bra så länge jag red på ordentligt i alla fall. Hade inte snösulor, men det gick alltså bra ändå med fettet.

Det finns två andra varianter jag är sugen på att testa. Dels en tjockare skiva utskuren för strålen men likt glasslock i funktion. Och även en metallbåge man klämmer fast på insidan av skon. Här är ju dock ingen snö så har inte kunnat börja testa ännu :p

Jag har snösulor fram och sätter i joursulan bak vid ridning! Perfekt combo här i skåneland där snön kommer och försvinner ...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 454
Senast: kem
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka