Egen nyckel, vid vilken ålder?

alazzi

Trådstartare
Dottern som precis har fyllt 7 år börjar tjata om en egen nyckel. När har era barn fått nyckel hem? Hon är ansvarsfull och mogen, annars hade jag inte ens funderat på saken.

Och när sov era barn borta för första gången?

Sv: Egen nyckel, vid vilken ålder?

vid 7 års ålder tycker jag verkar lite tidigt.. jag fick vänta tills jag började mellanstadiet.. främst då det inte är så lämpligt att släppa iväg allt för små barn själva i trafiken.

Vår äldsta son fyller tio i sommar. Till hösten ska han börja åka hem från skolan vissa dagar istället för gå på fritids. Om han får egen nyckel eller om vi ska lägga ut en har vi inte bestämt än. Han är van att vara hemma själv några timmar då och då samt har mormor och morfar som närmsta granne.

Sova borta, pojkarna gjorde det första gången då de var 4 år medan dottern var 3½ då hon sov borta nyligen för första gången. (hos farmor).

Gira

Jag fick egen hemnyckel när jag var 6år, eftersom jag rymde hem från fritids varje dag. :o :angel: Var dock inte tvungen att korsa någon trafikerad väg, eftersom det gick en bro över.

Sov borta gjorde jag första gången vääääldigt tidigt. Dagisåldern så jag måste ha varit runt 4år kanske. Det var alltså hos kompis, om man räknar mormor så var jag inte ens 1år när jag följde med på veckolånga semestrar till hennes landställe 25mil hemifrån. :p

Jag fick aldrig egen nyckel. Vår nyckel har ALLTID suttit i dörren :p
Jag var dock aldrig hemma, jag har aldrig gått på fritids heller.
Från den dagen då jag började skolan har jag tillbringat hela dagarna i stallet.
Tog bussen direkt dit sedan fick mamma och pappa hämta mig på kvällen.
Så jag har aldrig vart i behöv av nyckel.

Första gången jag sov hos kompisar var jag 4-5 någonstans.
Första gången jag sov i stallet var jag lika gammal, sov dock med de äldre tjejerna då.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama