Egen häst, men ändå rida på ridskola?

_Charlotte_

Trådstartare
Någon här som gör det och vet om det fungerar, liksom rent praktiskt, tidsmässigt, orkar man och får man ut något av det?

Jag har funderingar på att prova en termin på ridskola för att testa lite annan inriktning än det jag gör med min häst, eftersom jag inte kan prova den "typen" av ridning på min egen häst. Men jag är ändå lite osäker, om man är van med att ha egen häst, får man då ändå ut något av klassisk ridskoleridning? Vad har ni för erfarenheter? Berätta!
 
På en bra ridskola eller iaf helt ok så får man säkert det. Nyttigt att rida olika hästar och förhoppningsvis få inspiration på olika övningar.
 
det beror ju på hur bra man "kommer överens" med ridläraren och undervisningssättet samt vad man är intresserad av. VILL man rida "ordentligt" på skolade hästar är väl en bra ridskola skitbra, men är man den sortens ryttare som helst rider ut på lång tygel och inte är så motiverad av skolridning får man väl inte ut något av det.
 
På en bra ridskola eller iaf helt ok så får man säkert det. Nyttigt att rida olika hästar och förhoppningsvis få inspiration på olika övningar.

Ja, det är lite så jag tänker... Där får jag möjlighet att rida olika hästar som är skolade inom just den grenen jag är intresserad av, och förhoppningsvis för en bra ridlärare. Det bör ju ge en bättre idé om det "är något för mig" så att säga, eller om jag trivs bäst med den inriktning jag har idag.

Men samtidigt tänker jag att man kanske blir för "låst", att om jag känner något med just den hästen jag rider den dagen, hur den bör ridas/fungerar bäst, så kanske inte möjligheten finns att arbeta lite "fritt" under ridlektionen... Men jag vet inte hur det fungerar, slutade på ridskola som medioker 16-åring så jag vet inte alls hur det är om man som vuxen, mer rutinerad ryttare rider på ridskola.
 
Har ingen egen häst, men ett liknande upplägg, och egentligen möjlighet att rida flera hästar om dagen om jag skulle känna för det. Nu är både jag och hästen den typen som @Cherarriduracell nämner som mest bara är i skogen på lång tygel, funderat på att börja rida honom eller någon av de andra hästarna lite i paddocken, men kommer mig liksom inte för.

Nu har jag och en kompis varit iväg på dropp-in ridning på min gamla ridskola ett par gånger och jag tycker att det varit jätteroligt och givande. Skulle nog inte orka binda upp mig varje vecka, vill ju orka rida hästarna hemma också, men någon gång i månaden skulle jag nog gärna göra om det! Om man dessutom, som jag, inte rider för tränare hemma, så tycker jag det var himla nyttigt att faktiskt få någon som påpekade en massa grejer som jag kan tänka på när jag rider hemma sedan.

Men då tränar jag som sagt inte alls hemma, och ridskolehästarna lyckas med att vara mer skolade än hästarna jag rider just för att jag inte har någon skolad häst hemma. Det kanske inte blir samma sak om man tränar hemma för duktig tränare och har en egen välskolad häst om än i annan disciplin.

Tillägg: På dropp-inridningen har vi varit 3-4 personer, när jag red på ridskola regelbundet var vi väl sådär 8-10 stycken i grupperna, vilket jag tror hade gjort stor skillnad. Rida på led kan jag lika gärna göra ut i skogen hemma liksom, så jag tror det beror mycket på vilken ridskola man väljer.
 
Senast ändrad:
Någon här som gör det och vet om det fungerar, liksom rent praktiskt, tidsmässigt, orkar man och får man ut något av det?

Jag har funderingar på att prova en termin på ridskola för att testa lite annan inriktning än det jag gör med min häst, eftersom jag inte kan prova den "typen" av ridning på min egen häst. Men jag är ändå lite osäker, om man är van med att ha egen häst, får man då ändå ut något av klassisk ridskoleridning? Vad har ni för erfarenheter? Berätta!

Vad är det du vill få ut av kombinationen? Bli bättre själv eller bara för "nöjes" skull att rida andra hästar som är bättre utbildade? Vad är det du specifikt vill komma åt och vilken inriktning? Varför passar inte inriktningen din egen häst? (kan inte eller vill inte, går inte att utbilda som önskat?)

Jag tror det är viktigt att ha bra svar på bla de frågorna för att veta om man tycker det är värt eller inte. Jag personligen hade nog i första hand letat en riktigt bra tränare och lagt pengar + energi på träning med min egen häst om det bara är utvecklingen som så man är ute efter då man också lär sig enormt mycket av att utbildas tillsammans med hästen.

Fördelar med ridskola är att man kan få rida bra utbildade hästar och lära sig som ryttare men nackdelen är ju ändå att du själv inte kan påverka utbildningsplan på samma sätt eller undervisningssättet.
Så det beror helt på vad man är ute efter erfarenhet, upplevelse eller utbildning.
 
Någon här som gör det och vet om det fungerar, liksom rent praktiskt, tidsmässigt, orkar man och får man ut något av det?

Jag har funderingar på att prova en termin på ridskola för att testa lite annan inriktning än det jag gör med min häst, eftersom jag inte kan prova den "typen" av ridning på min egen häst. Men jag är ändå lite osäker, om man är van med att ha egen häst, får man då ändå ut något av klassisk ridskoleridning? Vad har ni för erfarenheter? Berätta!
 
Jag rider på ridskola och har egen häst.

Kommer bra överens med tränaren. När hästen varit i bra skick har jag tagit med den istället för att rida ridskolehäst.
Brukar även varva med privatträningar men jag gillar gemenskapen tillsammans med de andra i gruppen en stående ridlektionstid ger.
 
Jag slutade på ridskola när jag var tolv. Hade medryttarhäst och fick sedan mina egna som jag har idag. Jag har under åren ridit lektion på mina egna men det var först när jag passerade 30 som jag började ta lektioner på ridskola igen. Det kändes lite konstigt först att som väl vuxen och hästägare sedan ganska många år börja på ridskola igen, men det har gett mig jättemycket. Jag har utvecklat lite olater under åren som mina egna pållar struntar i men som kommer fram när man sitter på en annan Häst. Framför allt tycker jag att det är kul att få rida riktigt välutbildade hästar och det ger mig inspiration att träna hemma också på mina egna. Jag rider privatlektioner då jag tycker det ger mig mest. Tycker absolut att du ska prova ridskolan.
 
jag red förra hösten på islandshäst ridskola och hade egen häst. det var nyttigt, men eftersom hästen var nygammal för mej hade det varit super om jag kunnat rida den egna på lektion.. snart flyttar jag henne dit och hoppas jag har råd att rida lektion imellanåt. på egen häst då.
 
Tack för alla era svar! Vad roligt att läsa att det är fler som i vuxen ålder och med egen häst ridit/rider på ridskola och tycker att det fungerar bra.

Vad är det du vill få ut av kombinationen? Bli bättre själv eller bara för "nöjes" skull att rida andra hästar som är bättre utbildade? Vad är det du specifikt vill komma åt och vilken inriktning? Varför passar inte inriktningen din egen häst? (kan inte eller vill inte, går inte att utbilda som önskat?)

Jag tror det är viktigt att ha bra svar på bla de frågorna för att veta om man tycker det är värt eller inte. Jag personligen hade nog i första hand letat en riktigt bra tränare och lagt pengar + energi på träning med min egen häst om det bara är utvecklingen som så man är ute efter då man också lär sig enormt mycket av att utbildas tillsammans med hästen.

Jag rider redan (såklart) för en väldigt bra tränare med min egen häst, en ungponny (som är långt ifrån min första häst).
Men, som sagt, det är en ponny och jag är vuxen. Hon har dessutom en gammal skada från när hon var liten, som gör henne olämplig till någon mer ambitiös hoppträning.
Nu börjar jag på allvar vilja hoppträna mer och kanske rida stor häst... Men det är ju av förklarliga skäl inte möjligt att prova rida storhäst på en ponny :D
Jag har förstås ridit stor häst förr, även haft en, men just den allsidiga ridningen har jag inte riktigt känt på nu i vuxen ålder. Och då känner jag att jag hellre provar på en ridskola en termin, för att se om det är det jag verkligen vill göra, istället för att t.ex. söka medryttarhäst och binda upp mig på flera dagar i veckan och ta ansvar för någon annans häst. Det är inte intressant, för till det har jag ju min egen.
 
Tack för alla era svar! Vad roligt att läsa att det är fler som i vuxen ålder och med egen häst ridit/rider på ridskola och tycker att det fungerar bra.



Jag rider redan (såklart) för en väldigt bra tränare med min egen häst, en ungponny (som är långt ifrån min första häst).
Men, som sagt, det är en ponny och jag är vuxen. Hon har dessutom en gammal skada från när hon var liten, som gör henne olämplig till någon mer ambitiös hoppträning.
Nu börjar jag på allvar vilja hoppträna mer och kanske rida stor häst... Men det är ju av förklarliga skäl inte möjligt att prova rida storhäst på en ponny :D
Jag har förstås ridit stor häst förr, även haft en, men just den allsidiga ridningen har jag inte riktigt känt på nu i vuxen ålder. Och då känner jag att jag hellre provar på en ridskola en termin, för att se om det är det jag verkligen vill göra, istället för att t.ex. söka medryttarhäst och binda upp mig på flera dagar i veckan och ta ansvar för någon annans häst. Det är inte intressant, för till det har jag ju min egen.

Om det är så du känner kan ridskola absolut vara värt
 
Kolla med ridskolorna i närheten om de har trim-grupper. Det brukar vara färre elever och lite ambitiösare träning i de grupperna och om det finns hopp-trim så är det ju hoppning oftare än i vanlig lektionsgrupp, om det nu var hoppning som du var mest intresserad av. I vanlig grupp brukar det ju vara hoppning var 6:e vecka och man hinner inte hoppa värst många språng eftersom det är 10-12 elever.

När jag hade häst som inte kunde hoppas var jag med i hopptrim-gruppen på ridskolan och det var perfekt! Man red var 3:e vecka och det var då hoppning varje gång, det var 6 elever i gruppen egentligen, men det var alltid en eller två som inte kunde, så i praktiken var vi 4-5 st. Man band heller inte upp sig för hela terminen, utan var med de gånger man kunde och betalade bara för just de gångerna man var med! Om man dessutom red i en vanlig lektionsgrupp också (1 gång/vecka), så fick man lite rabatt på hopp-trimmet. Jag valde ju då att betala lite mer och bara vara med i trim-gruppen, dressyr kunde jag ju rida å min egen häst sju dagar i veckan.
 
I vanlig grupp brukar det ju vara hoppning var 6:e vecka och man hinner inte hoppa värst många språng eftersom det är 10-12 elever.

Är det så det brukar se ut på ridskolor nu? :eek: På "min" ridskola, alltså den jag växte upp på och även funderar på att rida på nu, där hoppar de flesta grupper var tredje vecka och är oftast runt 8 ekipage. Får det ens plats 12 stora hästar samtidigt på en vanlig ridbana? :o
 
På "min" ridskola varvas två gånger dressyr med två gånger hoppning. Två teorilektioner per termin.
Varje grupp består av sex ryttare plus minus en.
 
här är standard 2 v dressyr, sedan en lektion "markarbete" och en lektion hoppning innan man börjar om igen. finns både rena dressyrgrupper, rena hoppgrupper och kombinerade träningsgrupper med varannan gång hoppning varannan gång dressyr. För att få rida hoppgrupp med lektionshäst måste man rida i minst en annan "vanlig" eller dressyrgrupp.
 
I vanlig grupp brukar det ju vara hoppning var 6:e vecka och man hinner inte hoppa värst många språng eftersom det är 10-12 elever.

.
Jag ahr ridit på två ridskolor o på den ena hoppasde vi så ofta vi ville 8nnom rimliga gränser) mindre ridskola.
Den andra var en stor ridskola, där hade vi markarbete, skutt upp till 50 cm var 4:e vecka o var 4:e vecka var det hoppning. alltså antingen hopp eller bomarbete varannan vecka....
 
Jag rider på ridskola och har egen höst! Hästen står uppstallad där, så kan lätt ta med henne på lektionerna om jag vill. För henes del är det då nyttigt tycker jag, att rida i grupp med andra hästar. Anpassa sig efter andra när man rider övningar då man annars lätt kan bli i sin rgen värld när msn rider själv.

Ridskolehäst rider man ibland då jag tycler det är otroligt nyttigt och kul med att rida andra hästar också! Är uppvuxen på ridakolan ovh nöjd med upplägget. Rider i en hoppgrupp med 6 pers, en dressyrgrupp på 6 pers. Vanluga ridcruooerba består av 10elever (ponny)/9 elever (storhäst) och hoppar 1 gång på 3, de andra dressyr.
 
Och som någon annan nämnde - gemenskapen är något som gör det svårt för mig o släppa taget ;). Så rolig att rida med andra som man trivs med !
 
Både jag och min dotter rider på ridskola och har egen häst. Det är roligt med gemenskapen och att lära känna hästarna i stallet. Vi står uppstallade på ridskolan. Vi båda har lärt oss så mycket av att rida på de fina ridskolehästarna. Övningarna vi gör på ridskolan ger oss inspiration till vad vi kan göra när vi rider själva.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 036
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 861
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp