Egen galopphjälp?

Eldsdotter

Trådstartare
Jag har (som framgått av andra trådar) precis köpt och fått hem en ny häst, ett välskolat 14-årigt halvblod. Han har bara haft en ägare, uppfödaren, som ridit och tävlat honom i dressyr och fälttävlan, samt en medryttare som också ridit honom under många år. Han är mycket duktigare än mig och sonen, som nu ska lära oss rida ordentligt med hjälp av honom.

Han är riden till stor del med vikten. Som galopphjälp har säljaren bara lagt vikten på innersidan och tagit lätt i yttertygeln, dvs främmande för mig, som fattar galopp mest med ytterskänkeln, med stöd i innerskänkeln. Nu vet jag att detta diskuterats, och att man kan välja att bita hästen i örat som galopphjälp. Men min fundering är om jag och sonen ska kämpa med att rida honom utan skänklar som galopphjälp, eller om vi ska lägga till dessa till vikthjälpen.

Det går bra att fatta galopp, men jag har svårt att hålla galoppen, eftersom jag inte har säljarens perfekta balans och finess - särskilt på en snöig ridbana. Jag vill använda skänklarna för att hålla galoppen. (Och när han tappar galoppen och hamnar i en skumpig slängtrav, är min balans allt annat än perfekt innan jag rätat upp oss igen...)

Jag kommer att prata om detta med stallägaren, som kommer att bli min instruktör, men nu är hon bortrest några dagar, och jag tänkte att det kanske går att få lite kloka råd här. Bör jag och sonen lära oss att ge den galopphjälp hästen är van? Eller ska vi börja lära om vår häst att ridas med skänklar istället för enbart med vikten?

Självklart reagerar han på skänklar och tyglar också, nu har jag hårdragit, men ni förstår kanske principen. Och jag tänker bli bättre på att rida och få ordning på sits och balans, men nu har jag haft hästen i mindre än en vecka och vi håller på att lära känna varandra. Så det är inte detta jag behöver höra, jag SKA rida för instruktör och bli en bättre ryttare... :o

Sv: Egen galopphjälp?

Du kanske bara kan skritta och trava tills stallägaren kommer tillbaka? På så sett lär du även känna hästen bättre :)

Jo, det har ju verkligen blivit nästan bara skritt och trav, både för att lära känna varandra och för att det är en snöig ridbana. Men hästen är pigg och vill springa, så jag har provat galopp och som sagt konstaterat att det är knepigt...

Kan du inte samla upp honom och prova göra en fattning på hästens sätt då?

Prova dig fram och använd den hjälp som fungerar bäst för dig.
Sen kan man tänka att inner sittben ska något framåt istället för att fokusera på vikten. Det känns för många naturligare.
Tänk på att det kan ta ett tag innan du och hästen har utvecklat er kommunikation och när ni gjort det kommer det hela att vara mycket lättare. Låt det ta lite tid.

Misströsta inte. Det tar tid att hitta alla knappar och en snöig ridbana gör ingenting lättare. Alla hästar blir jätteskumpiga. Försökt hitta en bra balans i skritt och trav till att börja med. Ni måste ju lära känna varandra på alla sätt och vis.
I det långa loppet tycker jag ni ska försöka rida så mycket som möjligt med vikten.

kan du inre galoppera ute i lätt sits såläng, bara låta honom rulla på utan att komplicera till det så mkt tills du får hjälp :)

Jag hade nog börjat i änden med balansen. Balansövningar, balansövningar och balansövningar. Sen skulle jag börja rida mer dressyr och sträva efter att kunna kommunicera med så små hjälper som möjligt.

Jag tycker att du borde försöka lära dig att fatta galopp med hjälp av sitsen för ifall du har en sån känslig/välutbildad häst som lyssnar så pass bra på sitsen så bör du försöka så bra du kan med sits & vikten & ifall det inte hjälper så tar du hjälp av skänklarna! tillslut kommer du nog få till det. För målet med dressyr är ju att kunna använda så små hjälper som möjligt.

Hoppas du förstod!

Måste säga ett stort tack för tipset om att tänka skjuta fram sittbenet istället för att trycka ner. Idag har vi lyckats få till en jättefin samlad galopp på en volt, med den taktiken. Men vi hittar ju varandra mer och mer också.

Och visst är det balansövningar som gäller! Samt övergångar och volter, för att samla honom så att jag kan ha balans. ;) Jag kan inte öva balansen helt utan dressyren, för då drar han iväg i en trav som gör nedsittning och balans omöjlig för mig.

Det är ju för att vi ska lära oss rida riktigt, sonen och jag, som jag köpt en häst som är duktigare än vad vi är. Så vi ska lära oss att rida med sitsen!

Tycker det är jättebra om man kan behålla en känslig häst känslig!
Vad kul att det går framåt, lycka till i framtiden! ;)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV