_moa_

Trådstartare
Ska nu till jullovet börja avvänja mitt föl, men min fråga är nu ska han ha en egen box eller dela med vallacken?

Någon gång vill jag att han ska kunna ha egen box, men om jag någon gång har lämnat honom i boxen själv för att träna eller tex när mamma ska ut till hagen förre han försöker han att hoppa ÖVER. Blir livrädd för han kan ju skada sig.

Så hur ska man gå till väga med att vänja honom vid att faktiskt kunna stå själv i boxen??

Sv: Egen box?

_moa_ skrev:
Ska nu till jullovet börja avvänja mitt föl, men min fråga är nu ska han ha en egen box eller dela med vallacken?

Någon gång vill jag att han ska kunna ha egen box, men om jag någon gång har lämnat honom i boxen själv för att träna eller tex när mamma ska ut till hagen förre han försöker han att hoppa ÖVER. Blir livrädd för han kan ju skada sig.

Så hur ska man gå till väga med att vänja honom vid att faktiskt kunna stå själv i boxen??

Jag anser han ska ha egen box. Jag skulle inet försöka vänja in ett föl att dela box med en valack.

Det där att de får spunk och försöker hoppa ut etc är sådant man får räkna med. Har du inte galler så får du helt enkelt bygga förhöjningar till boxen.

Sedan finns det lite 'knep och knåp'.

Dels är det oftast lättare att ta fölet FRÅN mamma än mamma från fölet. Så börja plocka ut fölet och pyssla med honom precis utanför mammas box. Sen gå en liten sväng på stallplan etc. Dvs utöka tid och avstånd ni är från mamma, men överskrid inte vad han just då klarar.

Sen är det dags att ta honomf rån mamma och in i egen box, där det ska finnas god mat (som han kommer strunta i i början men strunt i det). I början räcker det om han står där fem minuter, och du är där med honom. Sen tillbaka till mamma. Och så sakta utöka tiden.

Jag började med att ömsom ta ut fölis på stallgången och pyssla och gå en liten promenad, och ömsom göra samma sak med mamma. Sen fick fölis gå in i boxen med mamma, och efter en stund tog jag ut fölis och ställde henne i egen, förhöjd box, de kommer härja men låt dem. Sen tillbaka till mamma. Så utökade jag tiden med litegrann varannan - vartredje dag. Sen fick fölis gå in i separat box vid intag och 3-4 h senare gå in till mamma och sova där. Och slutligen gå med mamma på dagarna och sova själv. Hela tiden gick valacken med dem, och han hade boxen mellan mamman och fölet.

När fölis var fem månader separerade jag nattetid´, när fölis var sex månader skickade jag hem mamman. Fölis kunde inte brytt sig mindre, hon hade ju sin 'plastpappa' kvar.

Dock var det ett HERRANS liv i början när mamma lämnade henne, om så för att gå ur boxen och stå på stallgången. Men jag har en 'unghästbox' som går att höja upp om de får dumheter som att hoppa ut (vilket min raskt provade) för sig. Sen får de härja bäst de vill därinne, de bråkar sig trött efter en stund, och när hon sansat sig så kom mamma in igen. Men i början försökte hon riva boxen även om mamma stod precis utanför och de hade noskontakt.

Jag började dock TIDIGT, redan vid några veckors ålder att ta ut mamma själv på stallgången och även ta ut fölis själv. Fölis stod i boxen när mamma verkades hela tiden etc.

Min var likadan...hon var hårlös på pannan en tid i sina yngre dar...hehe

Vi hade mor o dotter i samma hage men de stod för sig på natten...de gick ute ganska länge om dagarna...i början var det lite läskigt men hon fick endast en massa skrapsår...när hon upptäckte att det gjorde ont så slutade hon...

Hmm... Jag har ju inget galler på boxen, men vart köper man det? Kanske ska man istället ha hönsnät så han inte kan fastna med hoven (har varit med om en shettis som gjorde det)?

Fölis är väldigt självständig och jag har promenerat mycket utan mamma och ibland så hänger han med på skritturer med valacken. Mamma är inte heller så orolig när hon är borta från fölet. Kanske kan bero på att jag satte igång stoet ganska snart efter att hon fått föl (2 månader eller nått) pga stoets matlust (några kilos övervikt :angel: )

Om jag sitter och pysslar med honom i boxen utan mamma (har suttit så upp mot en timme) så bryr han sig inte alls, bara man kan bita på matte så :D . Men såfort jag ställer mig utanför så börjar han att hoppa... Det värsta är att jag tror han kan komma över...

Men det är väl bara att sätta igång att träna nu då... Har ju hela lovet på mig och sen ska det väl kanske gå bra utan att han försöker skada sig själv!

Jag skulle inte sätta han i samma box som någon annan häst. Tycker att alla hästar ska ha en varsin box, dels pga skaderisken och även lung och ro.
Någon gång måste han ju vänja sig att vara själv, ju förr du börjar destå bättre. Blir bara svårare och svårare ju längre du väntar.

Då mitt föl var ca 2 månader och dom kom hem från betet så ville jag börja motionera stoet.
Jag har inte heller galler framtill på boxarna och fölis var helvild såfort mamma försvann. Kastade sig hejdlöst mot väggarna och dörrarna försökte han hoppa över. Var över med frambenen flera ggr så sambon fick putta tbx honom.
Efter ridtur var det inte stoet som var svettigt, utan fölet...

Sabon fick stå utanför boxen varenda gång jag skulle ut med stoet dom första veckorna. Det kändes helt hopplöst och jag var gråtfärdig varenda gång. Vi provade binda fast honom i boxen el att sambon stod och höll i honom, gick lite bättre och gjorde så ett tag tills han taggatner lite.
Sedans tod sambon utanför med dressyrpisken och om han så närmade sig dörren i försök till att resa så snärtade han till.

Som sagt, ett par veckor höl han på såhär, sedan var det bra. Nu är han ca 6 månader och jag motionerar stoet flera ggr i veckan. han bryr sig inte det minsta. Äter krafft + hö och ligger tom och vilar medans vi är ute. :D

Men är glad att jag började medans han var liten. Inte så roligt att ha en 130:s fölunge som hoppar hej vilt inne i boxen. Då var han ju iaf bara runt 1 meter och inte så stark.

_moa_ skrev:
Hmm... Jag har ju inget galler på boxen, men vart köper man det? Kanske ska man istället ha hönsnät så han inte kan fastna med hoven (har varit med om en shettis som gjorde det)?

Fölis är väldigt självständig och jag har promenerat mycket utan mamma och ibland så hänger han med på skritturer med valacken. Mamma är inte heller så orolig när hon är borta från fölet. Kanske kan bero på att jag satte igång stoet ganska snart efter att hon fått föl (2 månader eller nått) pga stoets matlust (några kilos övervikt :angel: )

Om jag sitter och pysslar med honom i boxen utan mamma (har suttit så upp mot en timme) så bryr han sig inte alls, bara man kan bita på matte så :D . Men såfort jag ställer mig utanför så börjar han att hoppa... Det värsta är att jag tror han kan komma över...

Men det är väl bara att sätta igång att träna nu då... Har ju hela lovet på mig och sen ska det väl kanske gå bra utan att han försöker skada sig själv!

INTE hönsnät, det är alldeles för klent och blir sylvasst när det går av!

Jag byggde helt sonika en uppfällbar förhöjning till fronten och boxdörren. Kan ta bilder imorgon om du vill. Jag valde att ha det solitt, så fölis/unghäst inte skulle ens försöka hoppa ut/igenom.

Lat folet ha sin egen box fran forsta borjan, sa att folis lar sej hur man beter sej i en box.

Det lattaste och smartfriaste du kan gora ar att lamna bort stoet ett par veckor. Bryt helt kontakten mellan folis och stoet.
Folis kommer att forsoka hoppa ut sa lange folis hor mamma gnagga och kalla pa folis.
Sa forsok att halla stoet borta en langre tid, en vecka eller sa, sa glommer folet bort det hela och kan koncentrera sej pa sin egen rutin.
Du kan aven lata folet och valacken sta inne i stallet ett par dagar, da ar skaderisken mindre. De kommer inte att avlida for att de inte far ga ut i hagen.
Men lamna inte folet helt ensammen i stallet.

Det finns manga satt att avvanja fol och sto pa....manga bra och manga daliga. Ditt fol ska inte svettas eller ma daligt av att avvanjas, daremot ar det helt ok att folet vasnas lite. Stoet ska heller inte ma daligt av det hela, for det ar en naturlig process.

Jag har aldrig haft nagra storre problem nar vi avvanjt fol, men jag haller dem val separerade ocksa. Sa att de inte hor varandra.
Har dem i boxar som de inte kan hoppa over, samt later de inte traffas pa ett tag. Det har fungerat for mej.

när vi vande av våra föl så gjorde vi så att de fick stå i egen box på natten och gå med mammorna på dagen. detta fungerade jätte bra. vi hade då de båda unghästarna i samma box och mammorna brevid sig så dom va jätte lugna och de var inga problem alls. Att de fick gå med mammorna på dagarna var oxå bra då de slipper stressen som blir när man bara tar isär mamma och föl och sedan får de aldrig mer se varandra. Jag tycker de är helt fel att göra så och jag har sett hur föl gjort sig illa för att försöka hitta sin mamma och sedan blivit förstörda i psyket. Så detta tyckte vi var bäst men :)

*Gotlandsrusset* skrev:
Att de fick gå med mammorna på dagarna var oxå bra då de slipper stressen som blir när man bara tar isär mamma och föl och sedan får de aldrig mer se varandra. Jag tycker de är helt fel att göra så och jag har sett hur föl gjort sig illa för att försöka hitta sin mamma och sedan blivit förstörda i psyket.

Fol har aven gjort sej illa nar man haft stoet i boxen brevid, eller i en hage i narheten. Att de gor sej illa skulle jag inte ta som ett skal till att inte gora som jag gor, da det handlar om skotsel och hur man hanterar folet. Vilka risker man ger folet att kunna skada sej sjalv.

Daremot undrar jag hur folen har blivit forstirda i psyket??
De aldsta hastarna som jag sjalv har avvant ar idag 4 ar gamla, de ar mycket trevliga individer och har detta aret startat sin tavlingskarriar pa ett vettigt och bra satt. Dessa hastar har aldrig varit svarhanterliga, inte ens vis inridningen.

Idag har jag 3 stycken bebisar hemma, som jag avvant pa precis samma satt. Det ar en 1-aring, som jag stallt ut under hela 2004, med mycket bra reslutat. Domarna har flera ganger sagt att hon har ett underbart psyke. Jag har aven hennes helbror, fodd mars 2004, han ar lite mer nervos, men det var han fran forsta dagen han kom ut, sa det har ingenting med hur vi gjorde vid avvanjningen.
Dessutom har jag ett till fol, fott april 2004, och hon har heller inga men av att blivit avvanjd pa detta sattet. Hon har ett underbart temperament och ar en mycket rolig personlighet.

Jag skulle verkligen vilja veta vad det ar for individer du traffat som blivit helt forstorda i psyket!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar