Sv: Egen box?
_moa_ skrev:
Ska nu till jullovet börja avvänja mitt föl, men min fråga är nu ska han ha en egen box eller dela med vallacken?
Någon gång vill jag att han ska kunna ha egen box, men om jag någon gång har lämnat honom i boxen själv för att träna eller tex när mamma ska ut till hagen förre han försöker han att hoppa ÖVER. Blir livrädd för han kan ju skada sig.
Så hur ska man gå till väga med att vänja honom vid att faktiskt kunna stå själv i boxen??
Jag anser han ska ha egen box. Jag skulle inet försöka vänja in ett föl att dela box med en valack.
Det där att de får spunk och försöker hoppa ut etc är sådant man får räkna med. Har du inte galler så får du helt enkelt bygga förhöjningar till boxen.
Sedan finns det lite 'knep och knåp'.
Dels är det oftast lättare att ta fölet FRÅN mamma än mamma från fölet. Så börja plocka ut fölet och pyssla med honom precis utanför mammas box. Sen gå en liten sväng på stallplan etc. Dvs utöka tid och avstånd ni är från mamma, men överskrid inte vad han just då klarar.
Sen är det dags att ta honomf rån mamma och in i egen box, där det ska finnas god mat (som han kommer strunta i i början men strunt i det). I början räcker det om han står där fem minuter, och du är där med honom. Sen tillbaka till mamma. Och så sakta utöka tiden.
Jag började med att ömsom ta ut fölis på stallgången och pyssla och gå en liten promenad, och ömsom göra samma sak med mamma. Sen fick fölis gå in i boxen med mamma, och efter en stund tog jag ut fölis och ställde henne i egen, förhöjd box, de kommer härja men låt dem. Sen tillbaka till mamma. Så utökade jag tiden med litegrann varannan - vartredje dag. Sen fick fölis gå in i separat box vid intag och 3-4 h senare gå in till mamma och sova där. Och slutligen gå med mamma på dagarna och sova själv. Hela tiden gick valacken med dem, och han hade boxen mellan mamman och fölet.
När fölis var fem månader separerade jag nattetid´, när fölis var sex månader skickade jag hem mamman. Fölis kunde inte brytt sig mindre, hon hade ju sin 'plastpappa' kvar.
Dock var det ett HERRANS liv i början när mamma lämnade henne, om så för att gå ur boxen och stå på stallgången. Men jag har en 'unghästbox' som går att höja upp om de får dumheter som att hoppa ut (vilket min raskt provade) för sig. Sen får de härja bäst de vill därinne, de bråkar sig trött efter en stund, och när hon sansat sig så kom mamma in igen. Men i början försökte hon riva boxen även om mamma stod precis utanför och de hade noskontakt.
Jag började dock TIDIGT, redan vid några veckors ålder att ta ut mamma själv på stallgången och även ta ut fölis själv. Fölis stod i boxen när mamma verkades hela tiden etc.